Barcelona Cultura

Sara K Arnold: “La indústria de la moda pot crear la cultura del canvi”

Sara K Arnold va estudiar disseny de moda a la Central Saint Martins. Preocupada pel medi ambient, va prendre la decisió de no participar de la producció de roba. En lloc d’això, va muntar la plataforma de lloguer de roba Higher Studio, amb l’objectiu de promoure la creativitat i l’economia circular. El novembre del 2018 va unir-se a Extinction Rebellion, un moviment activista que reclama una resposta significativa al col·lapse ecològic i climàtic, a partir d’accions que volen desafiar la indústria de la moda.

Arnold impartirà la conferència “Fashion, Let’s Tell the Truth: We Are in Crisis” al Re-Barcelona, un fòrum internacional sobre moda sostenible i ètica que celebrarà la seva primera edició al Disseny Hub Barcelona els dies 29 i 30 de novembre.

Vas fundar Higher Studio, una companyia de lloguer de roba de luxe. Què t’hi va portar?

L’any 2012 em vaig graduar a Saint Martins, i després vaig anar a una escola de negocis, on vaig adonar-me que a través del lloguer pots començar a adreçar la producció cap a la longevitat, en lloc de l’obsolescència programada, perquè si els vestits tenen una vida més llarga, els guanys seran superiors. Mentre que en el fast fashion, les companyies es beneficien de tendències de curta durada.

Per què cal motivar el talent creatiu a dissenyar d’una forma circular?

Perquè si no ho fem, podríem dirigir-nos cap a una gran catàstrofe. Actualment, menys d’un 1% de la roba produïda per la indústria de la moda és reciclat per a crear-ne de nova. És un problema massiu: estem extraient una quantitat enorme de recursos del medi ambient, estem sobreproduint i hiperconsumint productes que després aniran a abocadors. Es preveu que la indústria de la moda creixerà fins al 63% d’aquí al 2030, i l’escalfament global augmentarà dos graus, i aquesta és una xifra molt perillosa. No podem continuar així: el planeta té uns límits.

Recentment has participat en una taula rodona a Londres, sota el títol “La indústria de la moda està preocupada pel nostre futur?”. Què n’opines?

Sí, però de manera errònia. Quan les empreses parlen de sostenibilitat, la majoria parla sobre els seus negocis i no sobre protegir la vida a la Terra quan està sota amenaça, tal com passa ara. Per fer aquest canvi, necessitem començar a reflexionar sobre produir menys o fer decréixer l’economia. Necessitem canvis legislatius per assolir aquests canvis, que són necessaris si realment volem mitigar els danys. La prioritat, per tant, és veure com creem voluntat política, i la cultura política necessita encapçalar aquest camí. Això és el que la indústria de la moda podria fer i no ho està fent. És una oportunitat perduda ara mateix. Tenim les solucions, però no la voluntat política.

Fa un any vas afiliar-te al moviment Extinction Rebellion. Quina és la vostra lluita?

Extinction Rebellion és un moviment transversal descentralitzat que reclama l’acció significativa dels nostres governs. Tenim tres demandes molt clares. La primera, que el govern expliqui la veritat sobre la crisi. La segona, que actuïn ja, i això significa reduir a zero les emissions de carboni el 2025 i frenar la pèrdua de biodiversitat tan aviat com sigui possible. I la tercera, que cal transcendir la política. Tenim una assemblea ciutadana dins el govern que decideix en matèria de justícia climàtica i ecològica. Essencialment, el que diem és que el nostre sistema polític ha fracassat en afrontar aquest problema.

Dius que el canvi en el sistema de la moda “no pot ser abordar per la indústria”. Qui hauria de fer-ho, aleshores?

Donat el nivell d’emergència en què estem, i considerant que el temps se’ns està esgotant molt ràpidament, no crec que el canvi nascut dins la indústria pugui dur-nos allà on necessitem dirigir-nos. Necessitem canvi sistemàtic des dels governs, i no només a escala local, també global. Com a centre neuràlgic de cultura, la indústria de la moda pot jugar un paper central en crear la cultura del canvi. Si ho fa, aleshores el món començarà a entendre la situació d’emergència en què vivim.

La societat és cada cop més conscient que la moda és una indústria multimilionària, així com de la seva petjada al medi ambient. Diries que els poders fàctics estan participant en aquesta conversa?

Al Regne Unit, el Comitè d’Auditoria Mediambiental forma part del Parlament, i va presentar recomanacions de sentit comú al govern, com ara eliminar la taxa de valor afegit (VAT) en la reparació de peces de roba. El govern les ha rebutjades totes. Per què? Jo diria que per les empreses. Hi tenim empreses com Boohoo i Misguided, que són marques de moda ultraràpida. Implementar aquestes polítiques significaria per elles treure menys guanys. Per això necessitem anar més enllà de la política i tornar el poder a la gent. El motiu principal és el nostre sistema polític i econòmic, que no està fet per afrontar la crisi, sinó per fer diners.

Aquest divendres és el Black Friday, i coincideix amb el Buy Nothing Day, una protesta contra el consumisme. Per què cal sumar-s’hi?

També tindrà lloc la Global Strike 4 Future, que serà l’última concentració escolar local abans del COP25. És el dia menys apropiat per celebrar el consumisme. El Black Friday és un símptoma de sobreproducció i hiperconsumisme. Hem produït massa roba i estem fent descomptes per vendre-la. És important plantar cara al Black Friday. Per descomptat, hi haurà qui comprarà articles essencials que habitualment no pot permetre’s. Però qui compri productes que no necessita, hauria de replantejar-s’ho. També les marques que hi participen haurien de valorar produir menys en lloc de fer descomptes.

El Re-Barcelona és la primera trobada global de moda sostenible i ètica al sud d’Europa. Mancava un esdeveniment com aquest en el sector?

Sí, perquè fins ara només teníem el Copenhagen Fashion Summit. És molt important que parlem de reciclatge, suprareciclatge i economia circular, però també sobre els impactes socials de la indústria de la moda i com pot ajudar a resoldre aspectes més amplis.

Altres notícies

Aquest 2019 el Museu està d’aniversari

12/12/2019

Enguany el Museu del Disseny està de celebració, i és...

L’exposició del Premi Catalunya d’Ecodis...

12/12/2019

Després del lliurament del ...

Tradició i simbolisme s’uneixen a la dec...

12/12/2019

La ferradura és una forma que ja existia a la Grècia clàssica i a la Roma antiga i que ha estat present a la nostra cultura des dels...