“Toni Miró va tenir un pes molt important en uns fets històrics que van canviar la ciutat de Barcelona i que van influir molt en les generacions de l’època”

L’Ajuntament de Barcelona homenatja el dissenyador Toni Miró, un dels noms clau i de referència de la moda barcelonina del segle XX, amb un acte al Disseny Hub Barcelona.

A En primera persona parlem amb la periodista especialitzada en moda i directora de la peça audiovisual, Peté Soler, per conèixer la figura del dissenyador i més detalls del documental.

Qui és Toni Miró?

Toni Miró va ser un dissenyador de moda nascut a Sabadell. Va ser un dissenyador molt versàtil, perquè tot i que el coneixem com a dissenyador de moda, ell també va dissenyar molts objectes.

És el dissenyador que va portar la moda catalana a la passarel·la internacional. La moda catalana existia, i hi havia hagut molt bons dissenyadors abans, però a nivell internacional, la va posar ell. Va ser a Milà i va ser a París.

 

Com és l’estil Miró?

A ell no li agradava gens parlar d’estil. Ell deia que l’interessant era no tenir estil, era contrari a aquesta paraula, però evidentment que podem parlar d’un estil. Jo diria que és un estil simple i molt personal, que s’adapta molt a aquell qui porta la seva roba. Portar una peça de Miró era ser una persona elegant, i alhora personal i original. El seu estil s’adaptava en la persona que portava la roba, potenciant la seva elegància.

 

Quina va ser la clau del seu èxit?

La clau de l’èxit seria atrevir-se a canviar alguns cànons de la manera de vestir de la burgesia catalana de l’època. I parlo de la burgesia catalana perquè no hem d’oblidar que ell tenia una botiga que era Groc, a Rambla Catalunya, des d’on projectava la seva roba. Ell va tenir una cartera de clients que eren professionals liberals, arquitectes, advocats, artistes.. i aquesta burgesia catalana li va canviar els cànons de la manera de vestir.

De fet, també podem considerar que va ser un dissenyador innovador en el terreny físic. Perquè, amb la seva botiga Groc, ell va escollir un lloc que en aquells anys setanta no era el que estava de moda. Aleshores els carrers de moda eren el carrer Tusset, la Diagonal, que vindrien a ser com Carneby Street, a Londres. Ell va anar cap a l’Eixample, en una zona que no estava gens de moda i que va posar de moda amb la seva botiga.

 

Què creus que han d’aprendre les noves generacions de la figura d’Antonio Miró?

Ell deia sempre que “ser un mateix és el que et fa ser elegant”. No anar en contra teu, sinó destacar allò que forma part del teu interior, de la teva manera de ser. Per tant, crec que en aquest sentit ell no era un dissenyador com la majoria dels d’ara, molt influïts per les tendències, sinó que tenia la seva pròpia manera d’entendre la moda, Això sí, observant el carrer. Era un home que estava molt al dia, que seguia l’actualitat. Per exemple, si escollia un color negre era perquè els temps eren una mica negres. Ell sempre observava el carrer però sempre des de la seva manera de veure-ho i sense seguir gaire les tendències.

Per això jo crec que les noves generacions no estan tan acostumades a fer-ho, amb tota la informació que tenim i els influencers que ens marquen. Potser els canvis són massa forts i continus. La seva roba no canviava tant, ell tenia un estil molt seu i la seva roba podia durar vàries temporades.

De fet, en un dels capítols del documental parlem de la seva autenticitat. Jo crec que ser autèntic i fidel a la teva manera de veure les coses és important. I a vegades estem tant influïts pels grans dissenyadors, i tenim tantes passarel·les i tanta informació.. això ens fa canviar molt i crec que la seva moda era bastant permanent.

 

El coneixies personalment? Què en pots explicar?

Sí, jo vaig viatjar amb ell a Milà, a París.. com a periodista vaig seguir tota la seva evolució a la passarel·la. Des del meu punt de vista, puc dir que ell era una persona molt afable, molt pròxima, que sempre estava disposada a explicar-te el que feia i que detectaves que hi havia quelcom més que moda per explicar. Miró era un home culte, que li agradava comentar coses més enllà de la moda. Per exemple, era un apassionat de la música. I t’adonaves que la moda també formava part de la seva manera d’entendre la vida. Era un personatge molt interessant per entrevistar.

 

Parla’ns del documental. Què hi veurem?

Inicialment la idea era posar-hi veu, fer entrevistes.. però després em vaig adonar que teníem prou material per fer una cosa que fos “Toni Miró en estat pur”. Hem endreçat i fet un guió seguint les seves paraules i tenim Toni Miró en diferents escenaris com les passarel·les, però també alguns escenaris més íntims que també vam poder rodar. Però tot forma part dels arxius de TV3.No hem fet cap rodatge nou. El que hem trobat d’ell crec que ja és prou per entrar dins el personatge, a través de les seves paraules i les seves imatges. Crec que després de veure aquests 30 minuts de Toni Miró tindrem el seu perfil més clar. Serà ell mateix que s’explica.

 

Per què un documental sobre Antonio Miró?

Jo crec que ell s’ho mereix. Es mereix aquest documental i més. A mi també m’agradaria parlar amb altra gent contemporània de la seva època. Va ser una època brillant de la moda, va ser la Barcelona del disseny, la Barcelona dels Jocs Olímpics, de la qual ell en va dissenyar els uniformes...Va tenir un pes molt important en uns fets històrics que van canviar la ciutat de Barcelona i que van influir molt en les generacions de l’època. Per suposat que es mereix un documental i més.

 

Què aprendrà de Miró l’espectador?

Per la gent que el coneix, aquest documental serà emocionant pel fet de veure Toni Miró i recordar-lo, i recuperar coses que surten i que potser se n’havien oblidat. I per les noves generacions, no serà tan nostàlgic, però podran veure un home vinculat a la moda amb una personalitat pròpia molt interessant. La moda interessa molt els joves, per tant penso que aquest documental té un lloc. És un documental que no és molt ambiciós, no hi ha cap rodatge, només imatges d’arxiu, però aquesta també és la seva gràcia.

 

I Miró? Què diria si veiés el documental?

Ell era molt tímid, molt humil, i suposo que no li agradaria veure’s 30 minuts parlant i dient coses. Però crec que tampoc li agradaria que els altres diguessin massa coses d’ell, ni que jo mateixa intentés definir la seva moda. Jo crec que el convenceria que és més autèntic que sigui ell, una persona que sempre diu que ser un mateix és el que importa, que expliqui qui és.

 

El 3 de febrer de 2023 farà un any que va morir. Quin és el seu llegat?

El seu llegat és el seu minimalisme elegant i alhora pràctic, que crec que no ha passat de moda. I crec que els catalans, durant molt de temps, i encara ara, quan anem a Madrid, se’ns identifica per aquest estil. Aquesta cosa de “no em vull vestir massa, però al mateix temps vull un toc elegant”. Això era Toni Miró. Un estil una mica diferent però sense ser molt exagerat. Aquesta cosa catalana continguda, però alhora moderna.

 

Destaca tres peces d’Antonio Miró. Què tenen d’especial?

Sobretot, les peces dels inicis de Miró, que són les que van marcar després. Malgrat que ell vestia amb negre i grisos, ell es va atrevir en un principi a utilitzar una gamma de colors verds i blau, mediterranis. No eren colors molt forts, però eren molt atractius, tenien molta llum mediterrània.

Ell va ser important sobretot pel seu toc en la sastreria masculina. Va desestructurar el que era la típica americana d’home i, fins i tot, la va convertir en una camisa. Els vestits d’home una mica desestructurats... els seus tres botons en comptes de quatre. Va desbotonar les americanes, les va fer més còmodes, va posar butxaques més informals per tot arreu... També els polos. En aquella època, eren una peça més esportiva, i ell la va fer més elegant. Tot això és molt Miró.

Altres notícies

Endinsa’t en el Fashion Film

15/11/2022

El Disseny Hub s’omple de moda amb l’LCI Barcelona Fashion Film Festival, el festival que impulsa les produccions artístiques en el sector...

Poblenou Open Night: portes obertes al M...

14/11/2022

S’apropa la novena edició de la Poblenou Open...

La 30a edició dels Premis Lux mostra el...

14/11/2022

Un any més el Museu del Disseny acull la Gal·la dels Premis Lux. L’acte...