Segons un estudi desenvolupat per la Universitat de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra les dones han continuat sent les responsables de la major part de les tasques de cura i de la llar durant el període de confinament. Les dades indiquen també un lleuger increment de la participació dels homes en el treball domèstic, sobretot pel que fa a la compra.
L’estudi ha estat desenvolupat per Libertad González, professora del Departament d’Economia i Empresa de la UPF i de la Barcelona GSE, membre del Centre d’Estudis de Gènere (CEDG) de la Universitat, i Lidia Farré, professora del Departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada la Universitat de Barcelona. «Nosaltres sospitàvem que aquesta crisi, tot i tenir una naturalesa sanitària, tindria un impacte econòmic important i incrementaria les desigualtat entre grups socials. I un d’aquests grups es refereix a homes i dones. Tradicionalment existeixen unes normes socials que atribueixen el paper de cuidadores a les dones i aquesta crisi, amb el tancament de les escoles, ha provocat un increment desmesurat i sense precedents de les tasques domèstiques i cures dels infants. Sospitàvem que això recauria sobre les dones», assegura Farré.
El tancament de centres educatius i la reducció de la capacitat d’externalitzar la neteja de la llar i la preparació de menjar ha esdevingut tot un repte en la organització de la logística familiar i el repartiment de tasques. L’estudi, desenvolupat a l’estat espanyol entre el 4 i el 30 d’abril de 2020 amb una mostra de 7.091 persones, reparteix les tasques domèstiques en cinc grups: neteja de la llar, compra, roba, menjar i cura dels fills (tant pel que fa a l’oci com a l’educació) i analitza si la responsabilitat recau en l’home, en la dona, o en tots dos per igual.
Segons els resultats es detecta que els homes han augmentat lleugerament la seva participació en totes les tasques domèstiques. Abans del confinament, l’home es feia càrrec del 36% de les tasques domèstiques, i menys del 10% en feia la meitat. Amb el confinament, l’home ha passat a fer una mitjana del 40% de les tasques, i un 25% fa al menys la meitat de les tasques. Tot i així, la distribució continua sent desigual i recau majoritàriament en les dones.
Només hi ha una excepció: fer la compra. En aquest cas, l’home ha passat a ser responsable, en quasi 10 punts per sobre de la dona. Si abans del confinament es responsabilitzava de la compra en un 20%, amb la nova situació aquest percentatge gairebé es duplica, i passa a fer-ho en prop del 38%, mentre que la dona passa de el 38% a un 28%. «Anar a comprar o sortir de casa durant la pandèmia podia considerar-se com una activitat arriscada. I la literatura ens demostra que els homes tenen una major preferència al risc. És a dir, fonamentat en la teoria econòmica es podria dir que homes i dones tenen diferents preferències pel risc que volen assumir. Hi ha altres teories menys econòmiques que suggereixen que els homes han exercit el seu poder en una activitat que en aquest context podia suposar un alliberament. També és una tasca que necessita menys inversió en capital humà perquè és fàcil de realitzar. Nosaltres només preguntàvem qui anava a comprar però no qui feia la llista i planificava què cal comprar», afegeix l’investigadora Lídia Farré.
També s’ha detectat un augment en la responsabilitat de l’home a l’hora de tenir cura de les criatures pel que fa a l’oci, que es reparteix per igual. Farré es mostra optimista amb la possibilitat de que el confinament obri una escletxa en un repartiment més equilibrat de tasques entre homes i dones. «Aquestes situacions forçades on l’home ha hagut d’assumir el paper de cuidador principal poden implicar en canvis de rols de gènere dins d’algunes famílies. Pot ser que en el futur observem que aquesta crisi ha tingut impacte en la distribució de les tasques de la llar», explica. «Nosaltres també hem estudiat els efectes dels permisos de paternitat i hem observat que aquells pares que van gaudir del seu permís a Espanya han incrementat la seva participació a les tasques de cura dels infants. Hi ha un aprenentatge que fa que posteriorment s’involucrin més».