Informes, estudios e investigaciones – Observatorio 0-17 BCN
Informes sobre infància i/o adolescència generats per l’Ajuntament de Barcelona o òrgans municipals.
Pòster infogràfic en anglès en què es recullen les 11 demandes de l’Agenda dels infants, que surten de l’enquesta i tallers participatius sobre el benestar dels infants del programa Parlen els nens i nenes.
Document que recull els 6 criteris per a un bon pati, naturalitzat, coeducatiu i comunitari elaborat per l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona en el marc del Pla per la transformació de patis, a partir d’una recerca documental i revisió bibliogràfica d’iniciatives internacionals i s’han acordat en el marc d’una comissió transversal amb l’Ajuntament i el Consorci d’Educació de Barcelona, abans de ser contrastats amb una vintena de persones i entitats expertes del món educatiu, l’arquitectura, el joc, el verd, l’esport, l’accessibilitat, la perspectiva de gènere, l’acció comunitària i la salut, entre d’altres.
Estudi diagnòstic per millorar l'acció comunitària en medi obert.
Traducción al castellano de la versión en lectura fácil de la Agenda de los Niños y Niñas (2ª edición) elaborada para facilitar la difusión de la Agenda a las personas con dificultades lectoras.
Versión completa en español de la Agenda de los niños y niñas (2ª edición). Es el documento que recoje las demandas, propuestas e ideas de los niños y niñas de la ciudad de Barcelona para mejorar el bienestar de la infancia.
L’Agenda dels infants (2a edició) és el document que recull les demandes, propostes i idees dels nens i nenes de la ciutat de Barcelona per millorar el benestar de la infància. És el resultat d’un procés de recerca que s’inicia amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 i continua amb els tallers participatius per cointerpretar els resultats de l’enquesta i elaborar propostes de millora.
L’Agenda dels infants elaborada per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona a partir del programa de coneixement Parlen els nens i nenes de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. L’Agenda recull les 11 demandes de millora del benestar que fan els nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona i les seves 115 propostes d’actuació.
L’informe de recerca “Altaveus d’Infants a les Escoles: construint espais de diàleg dels infants amb la seva comunitat educativa per millorar el benestar dels nens i nenes” és el document en el qual es recullen tots els aprenentatges extrets de l’experiència de participació dels Altaveus d’Infants a les Escoles, que forma part de la tercera fase del programa de recerca i participació “Parlen els nens i nenes”.
L’informe de recerca “Altaveus d’Infants a les Escoles: construint espais de diàleg dels infants amb la seva comunitat educativa per millorar el benestar dels nens i nenes” és el document en el qual es recullen tots els aprenentatges extrets de l’experiència de participació dels Altaveus d’Infants a les Escoles, que forma part de la tercera fase del programa de recerca i participació “Parlen els nens i nenes”.
Informe elaborat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, per encàrrec de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, sobre diferents models d’espais familiars de Barcelona i d’altres ciutats. L’informe descriu quatre principals models de sistemes d’espais familiars i també planteja els principals reptes i algunes estratègies i exemples d’actuació per fer-hi front.
Estudi diagnòstic per avançar en el coneixement de les distintes alternatives existents en el procés d’educació i acollida dels infants de 0 a 3 i dels seus costos, beneficis i avantatges.
The magazine Barcelona Society number 29 dedicated to the experience of the pandemic as well as its impacts on society, includes an article about the pandemic and childhood and adolescence in the city of Barcelona This article, signed by the director of the Childhood and Adolescence Institute, Laia Pineda, and the institute researcher and coordinator of the 0-17 BCN Observatory, Elisa Stinus, reviews the situation of childhood and adolescence in the city in the context of a pandemic, based on the data from the report “Key data on childhood and adolescence 2021”, which already reflect the impact of the covid-19 crisis on the lives of children and adolescents in the city.
La revista Barcelona Societat número 29 dedicada a la vivència de la pandèmia i el que va suposar la declaració de l’estat d’alarma el març de 2020, així com els seus impactes en la societat, inclou un article sobre la pandèmia i la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona. L’article, signat per la directora de l’Institut Infància i Adolescència, Laia Pineda, i la investigadora de l’institut i coordinadora de l’Observatori 0-17 BCN, Elisa Stinus, repassa la situació de la infància i l’adolescència a la ciutat en context de pandèmia, partint de les dades de l’informe Dades clau d’infància i adolescència 2021, que ja reflecteixen l’impacte de la crisi per la covid-19 en les vides dels infants i adolescents de la ciutat.
Article acadèmic sobre el Fons 0-16 i els impactes subjectius d’aquesta ajuda entre els infants, els adolescents i les seves famílies. És l’article resum de la ponència presentada al congrés de la Red Española de Política Social (REPS) que es va dur a terme a Bilbao el març de 2021.
L’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona publica l’Anuari Metropolità de Barcelona 2020 dedicat a l’emergència sanitària de la covid-19 i els seus impactes socioeconòmics i ecològics. Des de l’Institut Infància i Adolescència hi contribueixen amb aquest capítol sobre els impactes en la infància i adolescència de la ciutat.
L’article “Barcelona i l’aposta per naturalitzar espais educatius: patis verds i transformats com a refugis climàtics per estimular més educació i joc a l’aire lliure” és una reflexió al voltant de com han de ser els patis de les escoles i sobre com l’Ajuntament de Barcelona, a través del programa “Transformem els patis” està apostant per aquest model.
L’article “Impactos de la crisis de la vivienda en las vidas de niños, niñas y adolescentes” és un resum de la recerca etnogràfica sobre l’emergència residencial i els seus impactes en la infància de Barcelona, presentat al congrés de la Red Española de Política Social (REPS) de l’octubre 2023.
Article en què s’analitza l’estratègia de Barcelona Ciutat Jugable, en clau d’innovació en política pública. L’article analitza les aquesta política de transformació de l’espai públic en benefici de la infància i de tota la ciutadania, que també ha suposat transformacions metodològiques importants. Es tracta d’un article de l’Institut Infància i Adolescència, publicat a l’Anuari 2023 de l’Institut Metròpoli titulat “Recerca urbana per transformar”.
La caiguda de la taxa de fertilitat, l’augment de l’esperança de vida i els canvis en les estructures familiars obliguen a revisar les polítiques públiques. Aquesta és la idea de partida del monogràfic sobre Crisi de natalitat i diversitat familiar publicat per la revista Barcelona Metropolis. En aquest número de la revista s’hi inclou l’article “Les polítiques familiars com un assumpte públic, estratègic i rendible” de la investigadora de l’Institut Infància i Adolescència, Elisa Stinus.
La revista Barcelona Sociedad número 29 dedicada a la vivencia de la pandemia y a lo que supuso la declaración del estado de alarma en marzo de 2020, así como sus impactos en la sociedad, incluye un artículo sobre la pandemia y la infancia y la adolescencia en la ciudad de Barcelona. El artículo, firmado por la directora del Instituto Infancia y Adolescencia, Laia Pineda, y la investigadora del instituto y coordinadora del Observatorio 0-17 BCN, Elisa Stinus, repasa la situación de la infancia y la adolescencia en la ciudad en contexto de pandemia, partiendo de los datos del informe “Datos clave de infancia y adolescencia 2021”, que ya reflejan el impacto de la crisis por la covid-19 en las vidas de los niños, niñas y adolescentes de la ciudad.