La connexió del tramvia

L'Ajuntament de Barcelona vetlla per tal que tots els ciutadans tinguin dret a moure’s de forma sostenible, segura, equitativa i eficient arreu de la ciutat. En aquest sentit, la connexió de les dues xarxes és una clara aposta per la millora ambiental i la mobilitat, donat que ajudaran en la lluita contra la contaminació ambiental, afavoriran els desplaçaments amb transport públic arreu de la ciutat i milloraran la qualitat de vida de tothom.

Per aquest motiu, a finals del 2015, es van encarregar els estudis previs que han permès obtenir l’anàlisi de les alternatives de connexió de les dues xarxes actuals (Trambaix i Trambesòs) i les implicacions que comportarien des del punt de vista social, econòmic i ambiental.  Paral·lelament, l’1 de març de 2016, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat van signar el protocol de col·laboració per impulsar la connexió de les dues xarxes de tramvia, que estableix que l’Ajuntament determinarà el traçat de la unió del Trambaix i del Trambesòs en base als estudis tècnics presentats el 23 de març de 2016.

Els estudis tècnics, elaborats per més de 50 professionals, van concloure que l’alternativa que millor respon als diferents paràmetres avaluats és la connexió del tramvia en superfície per la Diagonal, en el tram comprès entre Francesc Macià i Glòries, que arribarien a tenir un total de 222.000 viatgers diaris i reduiria diàriament el pas de 12.500 vehicles pel tram central de l’avinguda Diagonal.

En aquest esforç per trobar la solució més òptima a la connexió tramviària, l’Ajuntament va encarregar l’elaboració, al llarg del 2017, d’un Informe tècnic de microsimulació de la circulació del tramvia per l’Avinguda Diagonal entre Francesc Macià i Glòries

El 25 de juliol de 2017 va tenir la primera sessió de la Comissió de Seguiment, integrada per entitats veïnals i comerciants, entitats de mobilitat, col·legis professionals i universitat. La seva creació suposa un pas més dins del procés global d’escolta activa que fa més d’un any que el Govern municipal està duent a terme.

Comissió de Seguiment

L’objectiu de la comissió és compartir amb els seus integrants els principals criteris que conformen la proposta municipal per a la connexió de les xarxes tramviàries, així com escoltar i debatre amb els diferents actors implicats, tant territorials com d’àmbit de ciutat i metropolità, sobre el seguiment dels treballs de l’estudi informatiu i del projecte executiu.

Aquest procés també pretén obrir un canal de comunicació bidireccional entre l’administració i els agents implicats en el projecte per facilitar l’intercanvi d’informació i la recollida de propostes i recomanacions al llarg de l’elaboració i el seu desenvolupament.

A dia d’avui la Comissió de Seguiment està formada pels següents integrants:

  • Entitats veïnals i de comerciants: FAVB, Sant Gervasi Sud, , Sant Gervasi – Galvany, Josep Tarradellas, Turó Parc, Les Corts, Pedralbes, Maternitat i Sant Ramon, Fort Pienc, Sagrada Família, Passeig de Sant Joan, Dreta l’Eixample, Sant Antoni, Vila de Gràcia, l’Antiga Esquerra de l’Eixample, Nova Esquerra de l’Eixample, Poblenou, Parc i la Llacuna, Clot-Camp de l’Arpa, Diagonal Mar i Front Marítim, Vila Olímpica, Besòs-Maresme, Fundació Barcelona Comerç, Barcelona Oberta, Associació Diagonal Barcelona, Cor Eixample, Amics del Passeig de Gràcia, Comerciants Avinguda Tarradellas, Consell de Gremis de comerç, Serveis i Turisme, PIMEC i Cambra de Comerç de Barcelona.
  • Entitats mobilitat: Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta, BACC, PTP, Plataforma de la Qualitat de l’Aire, RACC, P(A)T, Stop Accidents, Barcelona Camina, Institut Municipal de Discapacitat.
  • Col·legis professionals: Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Barcelona (CAATEEB), Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (EIC), Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona (EBCN), Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports (camins.cat), Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB), Col·legi d’Enginyers Tècnics d’Obres Públiques de Catalunya(CETOP), Col·legi d’Economistes de Catalunya.
  • Universitats: UPF (campus Poblenou i Ciutadella), UPC (campus Nord i Besós) i UB (Diagonal i Poblenou)

Procés d’escolta activa:

Per recollir la visió de la ciutadania sobre el projecte de connexió dels tramvies, durant aquest mandat s’ha impulsat un procés d’escolta activa per acompanyar el desenvolupament del projecte.

Més informació

Actes i documentació:

Comissió de Seguiment:

Sessió 24/07/2017: