- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / La campanya de sensibilització sobre residus i emergència climàtica s’adapta a la Covid-19
La campanya de sensibilització sobre residus i emergència climàtica s’adapta a la Covid-19
30/12/2020 - 09:39 h
La quarta edició de la campanya de sensibilització sobre residus acaba aquesta setmana després d’un any molt complex degut a la pandèmia.
Malgrat les dificultats, l’equip d’educadores i educadors ambientals ha seguit treballant a tots els barris de la ciutat per informar de primera mà i conscienciar a la ciutadania sobre la importància d’avançar cap al Residu Zero per contribuir a mitigar l’Emergència Climàtica. Des del febrer fins al desembre, l’equip de la campanya ha interactuat amb gairebé 18.000 persones de forma segura i adaptada al context sanitari actual.
La campanya d’enguany va engegar motors al febrer posant el focus en la relació entre els residus que generem a la ciutat –gairebé mitja tona per habitant i any– i la situació d’emergència climàtica que estem patint. L’objectiu principal ha estat transmetre a la ciutadania la necessitat de reduir residus i reciclar millor per ser corresponsables de la correcta gestió dels residus de la ciutat.
L’equip de la campanya ha recorregut el 73 barris de la ciutat informant a la ciutadania, resolent dubtes i reforçant bones pràctiques. També ha realitzat enquestes per conèixer els hàbits del veïnatge a l’hora de reciclar i ha dinamitzat accions temàtiques sobre el reciclatge de l’orgànica, la prevenció de residus o el civisme, entre d’altres. Les accions s’han dut a terme a tota la ciutat atenent a les necessitats i problemàtiques concretes de cada barri.
Missatges i accions adaptades al context d’emergència sanitària
A mitjans de març, l’emergència sanitària va obligar a aturar temporalment la campanya, que es va reprendre al juny coincidint amb la desescalada. En aquest nou context el equips van tornar al carrer amb totes les mesures sanitàries necessàries i adaptant les activitats per garantir la seva seguretat i la de la ciutadania. També es van incorporar nous continguts informatius sobre la gestió dels residus en el nou context de la pandèmia.
La campanya ha estrenat aquest any un nou sistema per entregar informació a la ciutadania a través del mòbil. Aquest sistema evita la impressió de materials en paper i els substitueix per un format digital que els informadors i informadores entreguen a la ciutadania mitjançant la tecnologia NFC o QR. Un altre avantatge d’aquest sistema és que permet evitar el contacte físic, de manera que es minimitza el risc de contagi. En aquest vídeo podeu veure com funciona.
Com a novetat, aquest any la campanya ha comptat amb un punt informatiu itinerant. El confinament va arribar just quan s’acaba d’estrenar aquest nou recurs que tenia per objectiu imaginar com seria la ciutat de Barcelona si tothom contribuís a l’estratègia Residu Zero. El punt comptava amb tres pedestals on les persones que s’acostessin podien olorar, escoltar i veure com seria una Barcelona sense residus. Amb l’arribada de la pandèmia, el punt es va redissenyar convertint-lo en una instal·lació visual per explicar de forma gràfica i senzilla el concepte Residu Zero.
Activitats a les xarxes socials
Al novembre, coincidint amb la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, i degut a la impossibilitat de realitzar accions de notorietat i visibilitat al carrer, la campanya va apostar per fer servir les xarxes socials per difondre el vídeo d’una autòpsia ciutadana de residus. La cuinera Ada Parellada, el meteoròleg Francesc Mauri i l’activista i instagramer Carlota Bruna es van enfrontar a una bossa de rebuig real i van separar els residus evitables, compostables, reutilitzables i reciclables per evidenciar tots els recursos que es perden quan es llencen els residus tots barrejats al contenidor gris.
Les xarxes també van acollir el webinar “Barcelona, Residu Zero”, en el qual van participar Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica; Laura Talens, investigadora de l’ICTA-UAB; Rosa Garcia, directora general de Rezero; i Núria Nubiola, cofundadora de Back To Eco i van exposar diferents actuacions fetes a Barcelona en matèria de prevenció, reciclatge i economia circular amb l’objectiu de mostrar l’impacte dels residus en la crisi climàtica i com ens hi podem enfrontar.