Més escoles transformen el pati per fer-lo més verd i coeducatiu

27/04/2022 - 13:43 h

Les comunitats educatives de disset escoles de la ciutat estan redissenyant el pati per incorporar-hi més verd, fer-lo més coeducatiu i poder obrir-lo al barri, en el marc del programa “Transformem els patis”, al qual s'incorporen aquest curs. Es tracta d’un pla impulsat per la Direcció d’Educació i executat pel Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), amb una inversió municipal de més de 3,5 milions d’euros.

Les disset escoles que estan vivint aquest procés són:

  • Escola Castella
  • Escola Tibidabo
  • Escola Mercè Rodoreda
  • Escola Rubén Darío
  • Escola Mas Casanovas
  • Escola Enric Granados
  • Institut Escola Mirades
  • Escola Aldana
  • Escola Gayarre
  • Escola de la Concepció
  • Escola Mossèn Jacint Verdaguer
  • CEE Sant Joan de la Creu
  • Escola Elisenda de Montcada
  • Escola Molí de Finestrelles
  • Escola Turó Blau
  • Escola El Sagrer
  • Escola Farigola del Clot

D’acord amb el Consorci d’Educació i amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència, s’han definit uns criteris de base comuns per al pati de tots els centres:

  • Ha d’integrar-se en el projecte educatiu del centre per afavorir relacions igualitàries.
  • Ha d’oferir diversitat d’activitats lúdiques i creatives i de joc lliure i compartit.
  • Ha de garantir el contacte amb la natura, el verd, la terra, la sorra i l’aigua i amb el màxim d’elements naturals per enjardinar bona part de l’espai.
  • Ha de ser confortable, funcional i amb accessibilitat a l’espai interior de l’escola i l’entorn.
  • Ha de tenir una distribució dels espais equitativa i amb ambients diversos i de qualitat.
  • Ha d’afavorir usos lúdics diversos per fer comunitat dins i fora del temps escolar com a equipament obert en barris educadors.

Així doncs, a través d’aquests criteris, la transformació s’hauria de concretar en els aspectes següents:

  • Incorporar elements de joc per diversificar al màxim les possibilitats i els ambients per al joc lliure, compartit i versàtil, incloent-hi materials naturals, fonts i jocs d’aigua.
  • Plantar arbres i vegetació en un nombre significatiu per naturalitzar i incrementar el volum de verd i les possibilitats de contacte amb la natura o elements naturals.
  • Generar ombra vegetal o amb estructures per millorar el confort tèrmic i crear ambients diversos.
  • Ampliar els espais de paviment tou per guanyar terra permeable com a jardí, assegurant sempre la convivència amb usos per a l’educació física i l’esport.

Totes les transformacions es faran seguint la guia Cocreació amb els infants i la comunitat educativa. Aquesta guia, que s’ha ideat a partir de les experiències de transformació del pati de dotze escoles de la ciutat durant el curs 2020-2021, ha de servir per sistematitzar els processos de cocreació en la transformació dels patis.

A més d’aquestes escoles, l’estiu que ve es faran obres al pati de dues escoles més: l’Escola de les Aigües i l’Escola Pau Casals. Amb els disset patis que aquest curs s’incorporen al programa, l’estiu que ve ja hi haurà a la ciutat 40 centres educatius que hauran intervingut en el disseny del seu pati.