- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / Més escoles transformen el pati per fer-lo més verd i coeducatiu
Més escoles transformen el pati per fer-lo més verd i coeducatiu
27/04/2022 - 13:43 h
Les comunitats educatives de disset escoles de la ciutat estan redissenyant el pati per incorporar-hi més verd, fer-lo més coeducatiu i poder obrir-lo al barri, en el marc del programa “Transformem els patis”, al qual s'incorporen aquest curs. Es tracta d’un pla impulsat per la Direcció d’Educació i executat pel Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), amb una inversió municipal de més de 3,5 milions d’euros.
Les disset escoles que estan vivint aquest procés són:
- Escola Castella
- Escola Tibidabo
- Escola Mercè Rodoreda
- Escola Rubén Darío
- Escola Mas Casanovas
- Escola Enric Granados
- Institut Escola Mirades
- Escola Aldana
- Escola Gayarre
- Escola de la Concepció
- Escola Mossèn Jacint Verdaguer
- CEE Sant Joan de la Creu
- Escola Elisenda de Montcada
- Escola Molí de Finestrelles
- Escola Turó Blau
- Escola El Sagrer
- Escola Farigola del Clot
D’acord amb el Consorci d’Educació i amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència, s’han definit uns criteris de base comuns per al pati de tots els centres:
- Ha d’integrar-se en el projecte educatiu del centre per afavorir relacions igualitàries.
- Ha d’oferir diversitat d’activitats lúdiques i creatives i de joc lliure i compartit.
- Ha de garantir el contacte amb la natura, el verd, la terra, la sorra i l’aigua i amb el màxim d’elements naturals per enjardinar bona part de l’espai.
- Ha de ser confortable, funcional i amb accessibilitat a l’espai interior de l’escola i l’entorn.
- Ha de tenir una distribució dels espais equitativa i amb ambients diversos i de qualitat.
- Ha d’afavorir usos lúdics diversos per fer comunitat dins i fora del temps escolar com a equipament obert en barris educadors.
Així doncs, a través d’aquests criteris, la transformació s’hauria de concretar en els aspectes següents:
- Incorporar elements de joc per diversificar al màxim les possibilitats i els ambients per al joc lliure, compartit i versàtil, incloent-hi materials naturals, fonts i jocs d’aigua.
- Plantar arbres i vegetació en un nombre significatiu per naturalitzar i incrementar el volum de verd i les possibilitats de contacte amb la natura o elements naturals.
- Generar ombra vegetal o amb estructures per millorar el confort tèrmic i crear ambients diversos.
- Ampliar els espais de paviment tou per guanyar terra permeable com a jardí, assegurant sempre la convivència amb usos per a l’educació física i l’esport.
Totes les transformacions es faran seguint la guia Cocreació amb els infants i la comunitat educativa. Aquesta guia, que s’ha ideat a partir de les experiències de transformació del pati de dotze escoles de la ciutat durant el curs 2020-2021, ha de servir per sistematitzar els processos de cocreació en la transformació dels patis.
A més d’aquestes escoles, l’estiu que ve es faran obres al pati de dues escoles més: l’Escola de les Aigües i l’Escola Pau Casals. Amb els disset patis que aquest curs s’incorporen al programa, l’estiu que ve ja hi haurà a la ciutat 40 centres educatius que hauran intervingut en el disseny del seu pati.