Nou canal per denunciar els talls de subministrament energètic

27/04/2016 - 14:53 h

L’àrea de Drets Socials ha obert un canal perquè les persones en situació de vulnerabilitat que es trobin davant d’un tall de subministrament puguin denunciar-ho, en aplicació de la Llei 24/2015. Segons la normativa, les companyies subministradores no poden efectuar un tall per impagament sense comprovar la situació de fragilitat de les persones afectades.

La queixa es pot realitzar mitjançant el web de Serveis Socials, el de l’Ajuntament o també trucant al 010 o al telèfon gratuït 900 226 226. Un cop registrades, cada queixa serà notificada a l’Institut Municipal de Serveis Socials, que verificarà la situació de la persona i, en cas que es compleixin els criteris establerts, emetrà l’informe d’exclusió residencial corresponent i reclamarà a la companyia subministradora que no executi el tall. En cas que ja s’hagi produït, s’exigirà el restabliment del subministrament i s’iniciarà el corresponent procediment sancionador a l’empresa.

“Volem oferir tots els instruments possibles per apoderar la ciutadania perquè faci valer els seus drets”, ha assegurat la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz. I ha recordat: “Aquest Govern ha fet un gir en les mesures contra la pobresa energètica, i ha passat d’assumir el pagament de les factures a exigir a les empreses el compliment de les seves obligacions.” Ortiz també ha dit: “Hem posat en marxa punts d’atenció a la pobresa energètica (PAPE) als barris més afectats, hem format 100 persones aturades de llarga durada per fer auditories energètiques i hem fet difusió, utilitzant les pròpies factures de la llum, dels drets que emparen els usuaris.”

Després dels mesos d’hivern en què els PAPE han funcionat com a prova pilot, el Govern municipal treballa per posar-los de nou en funcionament la propera tardor, ampliant-ne la xarxa i amb l’objectiu que acabin operant tots els mesos de l’any. “L’experiència ha estat molt positiva, perquè ens ha permès accedir a centenars de casos de risc que s’han pogut resoldre, alhora que ha estat una via d’informació transparent que sovint les companyies no presten, així com d’educació energètica”, ha senyalat Ortiz. “Fins a la nova obertura d’aquests punts, les persones que es trobin en una situació de pobresa energètica poden adreçar-se a la xarxa de serveis socials o fer servir aquest nou canal de denúncia”, ha afegit.