• Inici
  • / Últimes notícies
  • / Actualitat
  • / Una dotzena de centres del programa Escoles+Sostenibles registren els líquens del seus barris com a bioindicadors ambientals

Una dotzena de centres del programa Escoles+Sostenibles registren els líquens del seus barris com a bioindicadors ambientals

29/03/2019 - 13:59 h

L’acció s’emmarca dins de LiquenCity, un programa de ciència ciutadana que promou la diversitat i quantitat de líquens que viuen als arbres de Barcelona per relacionar-les amb la qualitat de l’aire.

Els líquens són molt sensibles als canvis ambientals i a la contaminació atmosfèrica i serveixen de bioindicadors per mesurar la contaminació ambiental de la ciutat. El projecte anima als centres de secundària i formació professional de Barcelona i Madrid a realitzar un mapa de líquens que viuen en ambdues ciutats. Amb el monitoratge i seguiment d’aquests bioindicadors es busca sensibilitzar i conscienciar l’alumnat sobre els efectes nocius dels contaminants atmosfèrics i la seva incidència sobre els éssers vius, també els humans.

Fins a 12 centres educatius d’Escoles+Sostenibles han aportat al seu gra de sorra en aquest programa de ciència ciutadana, cadascuna en l’àmbit del seu barri: Institut Poeta Maragall, Escola Virolai, Escola Sant Gregori, Col·legi Jesuïtes Gràcia-Kostka, Escola Projecte, Escola FEDAC Sant Andreu, IES Joan d’Àustria, Escola Betània Patmos, Escola IPSI, Institut Rubió i Tudurí, Escola Sant Ramon Nonat i l’Institut Sant Andreu són els centres d’Escoles+Sostenibles que hi han participat.

Per a la realització del mapa, la monitorització i el seguiment de líquens s’ha utilitzat la plataforma de ciència ciutadana Natusfera, una aplicació mòbil on es poden pujar les dades. Aquest projecte s’ha dut a terme en col·laboració amb algunes entitats membres de la xarxa Barcelona+Sostenible com són l’Institut de Ciències del Mar, la Universitat de Barcelona i el CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals).