“La digitalització de l’ESS no és una finalitat, sinó un instrument per millorar. T’ajuda a entendre on estàs i cap a on pots anar”
Entrevista a Pau Roldán, tècnic de la Direcció de Serveis d’ESS de l’Ajuntament de Barcelona, i Daniel Arricivita, responsable de Serveis d’Economia Social i Cooperatives de Barcelona Activa.
En el marc de l’aprovació del Pla per a la Digitalització de l’Economia Social i Solidària 2025-2030, aprovat en el marc del grup de treball de l’Estratègia #ESSBCN2030, parlem amb Pau Roldán i Daniel Arricivita sobre els principals reptes i avanços que viu el sector. Ens expliquen els serveis, recursos, projectes i aliances que s’estan impulsant per transformar la digitalització en una eina per enfortir les entitats de l’ESS i fomentar dinàmiques més col·laboratives. L’articulació d’iniciatives conjuntes que posen al centre les necessitats del sector, de les entitats i de les persones que les formen és clau. Es tracta de buscar complementarietats i construir un full de ruta compartit.
La digitalització a l’ESS ha agafat embranzida en els darrers anys. Quina importància té actualment dins l’Estratègia #ESSBCN2030?
Pau Roldán (PR): Un dels eixos clau en matèria de digitalització és la feina que s’està impulsant a través de l’Estratègia #ESSBCN2030. Tot i que el Grup de Treball de Digitalització oficialment ha reprès recentment l’activitat, ja fa anys que s’hi treballava.
Des dels inicis de l’Estratègia de ciutat, es va identificar com un sector clau i com un repte compartit per l’economia social i solidària. Encara que la digitalització com tal no s’havia identificat com un dels 10 projectes de ciutat de l’Estratègia, arran de la Covid, la necessitat es va fer molt evident. A partir d’aquí es va crear la Càtedra Barcelona UOC en economia digital entre l’Ajuntament, Barcelona Activa i la UOC, i d’allà van néixer iniciatives com el MatchImpulsa, que és l’origen de dues eines bàsiques: el DigitESSt i la DigiTeca.
A més, es va fer una diagnosi de la digitalització a l’ESS, que ens nodreix per detectar necessitats, marcar reptes i construir el full de ruta que vam aprovar recentment en el grup de treball de Digitalització de l’Estratègia: el Pla per a la digitalització de l’ESS.
Què persegueix aquest grup de treball a nivell pràctic?
PR: Posar ordre i visibilitzar tot el que s’ha anat fent en digitalització, detectar oportunitats i sinergies, i evitar duplicitats. També volem integrar tot allò que s’ha avançat des del cooperativisme i el tercer sector. Sabem que les TIC de l’economia social ja s’estan unint, i que des del Tercer Sector també hi ha iniciatives en marxa. Es tracta de buscar complementarietats i construir un full de ruta compartit.
Des de l’Ajuntament, quins serveis concrets donen suport a la digitalització de les entitats?
PR: Destaquem el programa de subvencions Enfortim l’ESS, que des de fa tres o quatre anys inclou una modalitat específica per a digitalització. Intentem donar resposta a les necessitats de les entitats, i aquesta convocatòria es complementa amb l’Impulsem el que fas, que també té una submodalitat pensada exclusivament per a la digitalització interna i a mida. Enguany s’ha intentat que totes dues es complementin encara més. També hi ha la Secretaria d’Intercooperació Digital, que està desplegant la cooperativa Facto i on incorporarem el DigitESSt.
Quina és la tasca concreta d’aquesta Secretaria?
Daniel Arricivita (DA): És un recurs nou que vol fer un mapeig de les eines i processos digitals que necessiten les entitats. Ens ajuda a saber què cal i qui ho pot cobrir, buscant “matxs” entre necessitats i solucions tecnològiques disponibles. Si detectem, per exemple, que tota la facturació haurà de ser electrònica, preparem unes formacions específiques.
PR: Un altre exemple d’aquesta feina plural és SinergiaCRM, eina de gestió de la relació amb els clients i amb visió integral de la base social, pensada per donar resposta a les necessitats compartides de la majoria d’entitats de l’àmbit i en especial del tercer sector.
DA: De fet, la Secretaria s’inspira en aquest projecte, perquè no té sentit que cada entitat vagi “fent la guerra pel seu compte”. Entenem la digitalització com un repte col·lectiu i compartit. I creiem que necessitem sumar esforços.
De quina manera contribueix Barcelona Activa amb recursos al procés de digitalització?
DA: A Barcelona Activa vam veure que moltes entitats representatives volien donar suport a la digitalització de l’ESS. Vam tenir converses per complementar-nos i entendre què feia cada organisme. Amb l’obertura de Bloc4BCN vam iniciar converses amb les diferents entitats representatives que donen suport als processos de digitalització de l’ESS a Barcelona, i vam veure la necessitat de sumar esforços i complementar-nos.
Així que, fruit d’aquestes converses, vam decidir dividir l’espai en tres branques complementàries. Barcelona Activa posa més focus en la digitalització “interna” de les organitzacions, entitats i empreses, mentre que Coopcat, a través del programa TechBloc4, dona suport a cooperatives que tinguin models de negoci de base digital, i alhora enforteix les empreses o proveïdores de serveis tecnològics, entitats TIC de l‘ESS.
Existeix també un Servei d’Assessorament per a organitzacions de l’ESS, el SAESS. A qui va dirigit i com funciona?
DA: El SAESS és un servei central per nosaltres. Està obert a totes les pimes de l’ESS, i ofereix assessorament especialitzat en diversos àmbits, entre ells l’assessorament en transformació digital. També ofereix informació sobre recursos perquè les organitzacions es puguin digitalitzar o cobrir necessitats de negoci mitjançant la tecnologia.
La proposta de digitalització del SAESS comença amb un diagnòstic de necessitats i estat de la teva entitat, on pren especial rellevància el DigitESST, eina que permet tenir una visió global de com està l’organització i saber per on arrencar. A partir del Digitesst que ja et dona un primer retorn, un assessor t’acompanya per dissenyar el teu propi full de ruta i treballar amb cada entitat per co-dissenyar la millor estratègia per l’entitat.
Per què doneu tanta importància al DigitESSt?
PR: És una eina essencial per dos motius. Primer, perquè serveix a les entitats per fer autodiagnòstic de com estan digitalment i tenir més clara la seva situació. I segon, perquè des de l’Administració, tenir la imatge global ens serveix per generar recursos útils i polítiques públiques eficaces vinculades a l’estat de digitalització de l’ESS, saber cap a on s’han d’encaminar les subvencions o quins recursos o serveis es poden desenvolupar.
La digitalització va més enllà de tenir eines. També calen persones formades…
DA: Totalment. Quan parlem d’economia social, és sempre més col·lectiva que individual, però és veritat que les persones s’han de formar. Hem de pensar que les empreses no es digitalitzen soles, es digitalitzen les persones. Una entitat pot tenir una eina molt potent, però si no té capacitat de formar el seu equip, el procés es fa molt més difícil. Per aquesta des del SAESS també oferim suport en el disseny de plans de formació individualitzats, on integrem altres recursos de Barcelona Activa com el Cibernàrium.
PR: Al final, la digitalització són eines que veiem com molt noves, però ho hem de veure com eines que ajuden les empreses a tirar endavant, millorant la seva viabilitat, la relació amb els clients…
Què aporta, en definitiva, la digitalització a una entitat de l’Economia Social i Solidària?
DA: La digitalització no és un fi, sinó un instrument per millorar. És com unes ulleres: t’ajuda a veure millor, a entendre on estàs i cap a on pots anar. Si combinem l’enfocament col·lectiu amb el creixement individual, podem fer un gran salt endavant.
Per acabar, quins creieu que són els grans reptes de l’estratègia de digitalització de l’ESS?
DA: El primer és sumar esforços, perquè si tothom comença a fer la seva ens desfragmentem. El segon, com ho focalitzem, perquè la digitalització és un procés infinit i no es pot fer tot, hem de renunciar a batalles i escollir quatre o cinc. I el tercer, entendre els nostres processos. Les empreses tradicionals se centren en processos, nosaltres en governança, i ho hem de treballar.