“Les consumidores han d’influenciar en les condicions de producció”

16/02/2021 - 11:13

Entrevista sobre Pebre Roig, el proper supermercat cooperatiu del Poblenou

Parlem sobre el futur supermercat cooperatiu del Poblenou amb un dels impulsors, Patrick Kappert. Ens explica els reptes de crear una cooperativa de consum, però també els beneficis d’aquesta alternativa de consum responsable.

Quin va ser l’origen de la Cooperativa Pebre Roig, el futur supermercat cooperatiu del Poblenou?

Durant el confinament hi havia molts problemes amb productors ecològics que, normalment, venen el seu producte a restaurants i no ho podien fer. Per la seva banda, al barri del Poblenou hi havia cinc grups de consum i vam parlar de fer una campanya per donar resposta a aquesta situació. Així que vam preguntar per qui tindria interès… pensàvem que només s’apuntarien unes 10 persones, però s’hi van inscriure 150! Es van generar set grups de consum més!

Consideràvem que era el moment de fer el pas i d’escalar el model. Al formulari, preguntàvem si estarien interessades en un supermercat cooperatiu, i 30 persones van dir que sí. Amb aquestes primeres 30 persones vam començar les reunions per crear la cooperativa al juny de 2020. Volem obrir, com a tard, l’1 de novembre de 2021.

Com ha estat aquest procés?

A nivell burocràtic ha estat més treball del que esperàvem… al novembre vam fer l’escriptura, però hi havia un procés d’esmenes. I ja tenim la inscripció com a cooperativa. Després ens quedarà registrar-la a Hisenda per a poder activar el compte bancari i començar seriosament a fer socis.

Aquesta part del procés de creació s’ha fet en part amb la subvenció de l’Enfortim l’ESS perquè internament, Pebre Roig ha decidit que només volem subvencions per a despeses de constitució i la captació de socis inicial però, en cap cas, per a personal remunerat. Ho volem fer tot nosaltres, des del web a la gestió diària.

Quins son els valors de Pebre Roig?

Tenim molt clar que som ecològics, sostenibles i locals. Dins ecològics també entenem aquells que no tenen certificat però que, per com produeixen, ho fan de manera no industrial i sostenible. També volem minimitzar els envasos.

Finalment, volem ser socials i accessibles a tothom. Potser no ens en sortim, però ho volem intentar. Treballant dues o tres hores mensuals a la botiga tots els socis i sòcies, podem ajudar a tenir uns preus més assequibles que en les altres alternatives ja existents.

Si ja existeixen alternatives, per què es necessari un supermercat cooperatiu?

Hi ha bastants alternatives de menjar ecològics, però no sabem quins contractes es tenen amb els seus proveïdors, ni quins són aquests. No sabem res ni podem influir. Al final és una qüestió de sobirania personal, on tu pots fer les teves compres diàries de menjar i decidir l’impacte social que té aquesta compra.

Creiem que les consumidores sí que han d’influenciar molt més en el que ofereix un supermercat i en quines condicions de producció. Per això som una cooperativa de consumidores.

Com funcionarà el supermercat?

La idea és ser un supermercat on comprem directament als productors, sense cap tipus d’intermediari. Intentarem tenir un assortiment el més complet possible perquè es pugui fer tota la compra allà.

També volem que sigui allò més barat possible: nosaltres, com a, socis i clients, treballarem dues o tres hores al mes, permetent que sigui el més assequible possible. Aquest temps de treball es destinarà a feines com estar a caixa, col·locar el material o rebre comandes. Hi haurà una o dues persones contractades per a coordinar-ho tot. Així, podrem ser més competitius i no haver de posar preus massa superiors als dels súpers tradicionals.

Com us organitzeu?

Ara som deu persones les que hem posat les bases inicials. S’han afegit més, que de moment no es poden fer sòcies perquè ens cal activar el compte corrent, però que estan ajudant amb el web i altres feines.

Un cop estigui actiu el compte, contactarem amb les 150 persones que van respondre a l’enquesta inicial i farem crida per incloure més sòcies. En aquest moment ja hauran de decidir en quina comissió volen treballar: comunitat, comunicació, finances, local, informàtica, compres i organització general. Necessitarem almenys 50 persones distribuïdes als diferents grups…

Les decisions finals les prendrà el Consell Rector, format per un representant de cada comissió. Però sempre amb la màxima llibertat de decisió de cada grup, doncs al final les comissions son responsables de que la seva part funcioni.

Per què vau escollir el nom de Pebre Roig?

La idea és clara: volem posar picant a la vida, al barri! A finals del segle XIX, al Poblenou l’abastiment de primeres necessitats s’obtenia a partir de l’autoorganització en cooperatives de consum com L’Artesana (1876), La Independent (1887), La Flor de Maig (1890). Al barri encara hi ha molts moviments, però sempre podem arribar a més persones. Som una eina de connexió intergeneracional, que no passa en altres moviments socials.

I, a més, volem donar sabor al món dels supermercats. Perquè cap et deixa decidir, i nosaltres sí. Ets “el propietari” (cooperativista), tu decideixes. Al final, només podem canviar el món fent servir els nostres diners de manera diferent. No volem pagar a algú per a que decideixi per nosaltres què mengem, sinó fer-ho nosaltres.

Altres notícies destacades

Banner subvencions turisme i oci CAT

Nous ajuts per a empreses de turisme i oci

29/07/2021 - 08:00

Ajuts. L’Ajuntament de Barcelona obre una nova línia de subvencions extraordinàries per ajudar a les empreses dels sectors del turisme i l’oci davant la crisi provocada per la COVID-19.

m1-Enfortim-BANNER-252x252px_CAT

Publicació de la resolució provisional d’ENFORTIM ESS 2021

19/07/2021 - 08:57

Economia Social i Solidària. Del 20 de juliol al 2 d'agost les organitzacions beneficiàries poden presentar la documentació requerida

fotoestrategiaESSBCN2030

Barcelona presenta l’Acord de Ciutat per a l’Estratègia de l’Economia Social i Solidària 2030

14/07/2021 - 15:06

Economia Social i Solidària. El nou Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària 2021-2023, alineat a l’Estratègia #ESSBCN2030