Plataformes digitals: usar-les i treballar-hi amb consciència

25/07/2019 - 18:29

L'Ajuntament publica una guia per actuar amb més seguretat a l’hora de contractar béns i serveis mitjançant plataformes digitals.

Si voleu conèixer els conceptes bàsics de l’economia col·laborativa i de l’economia de plataforma, un fenomen viu i en constant evolució, podeu consultar la “Guia tècnica de consum per a l’ús de les plataformes digitals” que ha publicat l’Ajuntament de Barcelona.

Les guies serveixen per explicar el fenomen i actuar amb més seguretat a l’hora de contractar béns i serveis mitjançant plataformes digitals o d’oferir-los, així com informen dels drets i deures de les persones que hi treballen.

 

Consumeixo a plataformes digitals: què cal saber?

Pel que fa a les guies per a consumidores, se n’han publicat dues: la Guia tècnica de consum per a l’ús de les plataformes digitals i un format més abreujat i pràctic, laGuia de consum per fer servir plataformes digitals.

En primer lloc, la guia fa una disquisició entre una economia de plataforma i una economia de plataforma col·laborativa: la primera, simplement és aquella activitat empresarial que vehicula la transacció mitjançant una plataforma digital; la segona, és col·laborativa en el seu funcionament: o bé perquè l’intercanvi de productes i serveis és entre usuàries i/o perquè el model de gestió és col·laboratiu.

 

Oportunitats i perills de l’economia de plataforma

La guia pretén potenciar l’ús de l’economia col·laborativa procomú i en destaca les oportunitats:

  • Millora econòmica per a les persones proveïdores i consumidores
  • Millora ambiental, per l’ús col·lectiu de recursos materials
  • Promoció d’una cultura de compartir
  • Foment de l’autonomia personal i la creativitat
  • Més dinamisme i pluralitat en l’economia

I també els perills que pot comportar l’ús de l’economia de plataforma si segueix certs paràmetres tradicionals del Capitalisme més agressiu:

  • Condicions laborals precàries o fiscalitat a la baixa
  • Competència deslleial amb l’economia convencional
  • Monetització d’intercanvis que podrien ser recíprocs o gratuïts
  • Fer prevaler interessos particulars per davant de l’interès general

 

Drets i obligacions de les usuàries de les plataformes digitals

La Guia repassa els drets de les persones usuàries d’aquestes plataformes,especialment, de les consumidores, que podran i hauran de:

  • Acceptar el tracte un cop oferent i consumidora s’hagin posat d’acord sobre el preu i el servei o producte
  • Reclamar si el producte no té les característiques pactades

I en cas de que l’oferent sigui professional:

  • Rebre informació exhaustiva abans de l’intercanvi
  • Desistir del tracte fins a 14 dies després de rebre la prestació
  • Obtenir garantia de dos anys. Els sis primers mesos es considera que el defecte ja hi era quan el bé es va adquirir

 

Molt importants també són les obligacions de les persones usuàries:

Si sóc oferent particular:

  • Compliré el contracte fet amb la destinatària
  • Respondré de la bona qualitat i prestacions del bé o servei
  • Compliré amb les obligacions fiscals derivades dels serveis rebuts per part de la plataforma que depenen del lloc on està establerta, del sector d’activitat i de si ets contribuent per IVA

Si sóc oferent professional:

  • M’apliquen els mateixos deures que l’oferent particular
  • Facilitaré les dades d’identificació, localització i de contacte
  • Estaré donat d’alta al cens d’empresaris (036) i a l’Impost d’Activitat Econòmica
  • Compliré les obligacions tributàries pel que fa a comptabilitat i fiscalitat

Si només sóc intermediari (plataforma):

  • Si es limita a allotjar ofertes (com ara Wallapop):

Retirarà continguts il·lícits i denunciarà irregularitats, com ara productes falsificats o robats

  • Si enllaça proactivament oferta i demanda (com ara Airbnb):

Promourà que la transacció es dugui a terme amb diligència i retirarà continguts il·lícits (per exemple ofertes d’habitatges sense llicència)

  • Si condiciona la transacció (per exemple Uber, que posa condicions sobre preus, formes de pagament, indumentària o tipus de cotxe):

Esdevindrà responsable del compliment i de la qualitat de la prestació

Si sóc una persona consumidora:

  • M’apliquen obligacions fiscals: pagar l’Impost de Transmissions Patrimonials, en el cas de venda d’un immoble o de certs béns mobles, com ara vehicles

 

Preguntes freqüents relacionades amb les economies de plataforma

La Guia també fa un repàs a dubtes molt freqüents en l’ús d’aquestes guies. En repassem les principals:

  • Sóc professional o particular?

La Unió Europea esmenta la freqüència amb què es realitza la venda de productes i/o serveis, l’obtenció de lucre o el volum de negoci per definir si una persona que ven a través d’aquestes plataformes és professional o no. A Espanya encara no hi ha una definició al respecte.

  • Puc llogar el meu habitatge temporalment per ús turístic?

A Barcelona, per llogar un habitatge per 31 dies o menys s’ha de tenir una llicència per activitat turística. Actualment a la ciutat pràcticament no es concedeixen noves llicències, per saturació d’allotjaments turístics. Si el lloguer és per més de 31 dies, a tot el territori està sotmès a la Llei d’Arrendaments Urbans. Pel que fa a llogar una habitació (homesharing), actualment està pendent d’aprovació un marc normatiu a nivell català que reguli aquesta activitat. El que sí que pots fer és intercanviar casa teva amb una altra persona o família, sense cap remuneració en cap sentit: prova Home Exchange, per exemple.

  • Puc llogar el meu cotxe?

El pots compartir amb persones que facin el mateix trajecte que tu, a canvi de repartir-vos les despeses (carpooling). Plataformes que ho ofereixen són compartir.org o BlaBlaCar. També hi ha cooperatives de persones consumidores i usuàries, com Som Mobilitat, que tenen una flota de vehicles elèctrics per compartir i admeten que posis el teu cotxe a la seva disposició per tal que l’usin altres persones sòcies. També pots cedir el teu vehicle a canvi d’un preu. Seria un contracte de lloguer regulat pel dret civil. Ho pots fer, per exemple, a través de SocialCar o Drivy. En cap cas no pots conformar un servei de taxi o de lloguer amb conductor, ja que requereixen unes llicències específiques (de taxi o de VTC).

  • Puc reclamar si compro de segona mà?

Sí, si el producte no té les característiques acordades. Ara bé, no pots reclamar a les plataformes que no intervinguin en les transaccions comercials (com ara WallapopVibbo o milanuncios), ja que tota la responsabilitat del procés és de les persones usuàries.

 

Drets i obligacions de les treballadores de les plataformes digitals

Aquesta Guia es centra majoritàriament en recuperar els drets d’aquestes persones treballadores, donat que en la majoria de casos han enquadrat les treballadores en una categoria laboral, que de facto, no és real: parlem de falsos autònoms.

Una de les primeres explicacions que dona la Guia és donar a conèixer els diferents règims laborals i la confusió que s’ha generat al voltant de les repartidores d’aquestes plataformes.

Al mercat laboral, hi ha dues grans variants en la manera de treballar:

  • Treball assalariat, sota la regulació del Règim General i amb les condicions acordades en un conveni col·lectiu.
  • Treball autònom, sota la regulació del Règim Especial de Treballadors Autònoms.
  • Treball autònom amb dependència econòmica (TRADE). Correspon a persones que perceben almenys el 75% dels ingressos d’un sol client/a, però decidint igualment elles mateixes com dur a terme la feina.

La majoria de les plataformes digitals sostenen que les persones que els fan serveis són col·laboradores, i per això són autònomes, habitualment en la figura de TRADE. Però en molts casos aquesta relació laboral no s’ajusta a dret i dona lloc a les falses autònomes: persones que presten serveis en les condicions pròpies del treball per compte d’altri, però que oficialment treballen per compte propi. Això significa menys aportacions econòmiques de les empreses i més responsabilitat per a les treballadores.

 

Com detectar si sóc un fals autònom?

  • No em deixen negociar les condicions, com ara durada o preu
  • M’obliguen a posar a disposició de l’empresa mitjans com vehicle o mòbil
  • M’obliguen a treballar amb uniforme o material de l’empresa
  • No puc decidir lliurement quan i quant treballo
  • Rebo indicacions precises o puntuacions de com treballo
  • Em demanen exclusivitat per a una plataforma

 

A les dues guies publicades trobareu molta més informació sobre els drets i deures de les consumidores i treballadores de les plataformes digitals col·laboratives.

Altres notícies destacades

“Amb el REC, com a ciutadania podem construir un grau de sobirania en el camp monetari”

26/07/2019 - 07:41

Parlem amb Martí Olivella Solé, coordinador del projecte Moneda Ciutadana de Novact, sobre la moneda ciutadana REC.

Álvaro Porro renova com a Comissionat en el nou govern municipal

25/07/2019 - 20:38

Amb l’aprovació del nou cartipàs municipal, encapçala el Comissionat d’Economia Social, Verda, Desenvolupament Local i Política Alimentària.

La XMESS presenta dues publicacions per promoure i implementar l’ESS als municipis catalans

25/07/2019 - 20:27

Són la guia “L’ABC de l’Economia Social i Solidària als Municipis” i la publicació “Compra Pública Responsable”.