Si volem canviar el món, apostem pel consum conscient

21/12/2018 - 11:23

En aquesta nova entrevista del mes, parlem amb Laia Tresserra Comelles, Directora de la Revista Opcions.

Ja ha arribat el Nadal, una època de l’any on conflueixen missatges que ens recorden la importància de tenir cura dels nostres éssers estimats, però també aquells missatges que semblen dir-nos que per fer-ho hem de consumir sense fre. És realista parlar de Consum Responsable en aquest context? Té alguna cosa a fer un consumidor conscient fins al 7 de gener? Però sobre tot, què vol dir consumir amb responsabilitat avui i la resta de l’any? Per respondre a aquestes preguntes, parlem amb Laia Tresserra Comelles, Directora de la Revista Opcions.

Com podem definir el consum responsable?

El consum conscient és tenir en compte les conseqüències de les nostres decisions. Pensar com la manera de satisfer una necessitat afecta les persones i el medi ambient, ser-ne conscients i intentar minimitzar els impacte negatius.

 

I com es construeix aquesta consciència?

Per una banda, està el recorregut que podem fer a l’hora de consumir. Passa primer per reflexionar sobre les nostres necessitats, tenint en compte que moltes d’aquestes necessitats son imbuïdes. Per això hem de fer una reflexió prèvia per determinar si aquest consumir respon a un desig o una necessitat autèntica i actuar en conseqüència. El segon pas és informar-nos de com podem satisfer aquesta necessitat. I el tercer és fer la elecció de consum, però tenint en comptes els criteris de respecte al medi i respecte per la nostra comunitat i les persones que hi ha al darrere del sistema de producció.

Per altra banda, tenim les tres claus del consum conscient. Consumir menys, ja que és la mesura més eficaç si volem reduir el nostre impacte. Consumir sense comprar, ja que es pot satisfer una necessitat sense adquirir un bé o una propietat mitjançant el mercat, sinó que es pot participar en xarxes d’intercanvi, de lloguer i a través de material de rebuig que reutilitzem. I finalment, comprar amb criteri de manera que els nostres diners repercuteixin en empreses que comparteixen valors amb nosaltres o que són de proximitat i per tant l’impacte ambiental que pot tenir serà menor

Tot això permet reforçar els llaços comunitaris. De fet, el que ha passat és que si abans consumíem molt sense comprar, hem anat mercantilitzant àmbits de consum -com la mort- que fins llavors gestionàvem a través de la comunitat. I això ens empobreix, perdem tradicions, cultura, i la comunitat s’afebleix. Reivindiquem és que hem de tornar a empoderar la comunitat perquè ens serveixi per satisfer les nostres necessitats

 

Com es fa el balanç entre la responsabilitat dels consumidors i la de les empreses?

L’únic motiu pel qual interpel·lem als consumidors és perquè pensem que consumir d’una forma més conscient és una manera de ser més feliç, perquè canviar el món a partir d’accions individuals, no ho farem. Calen polítiques i cal que les empreses assumeixin part de les seves responsabilitats perquè l’impacte és molt més gran.

Ara bé, el consum conscient col·lectiu, que és el model que defensem a Opcions, sí que té capacitat d’incidència. Som Energia és un exemple clar. Són consumidors que van decidir que volien consumir energia d’una altra manera, que es van auto organitzar i que ara estan oferint una alternativa seriosa.

 

En relació al preu, si tenim en compte que un producte pot costar-li a la nostra butxaca més diners, és factible que aquest consum responsable pugui esdevenir majoritari?

És veritat que hi han preus que mai seran majoritaris. Però també s’ha de tenir en compte que de vegades comprar més barat et pot acabar sortint més car ja que, potser, haurem de tornar a comprar el mateix producte l’any vinent. Ara bé, és cert que s’han de pensar estratègies per aconseguir que cada vegada més gent pugui consumir de forma responsable. I el preu és una barrera important.

 

Explica’ns què és Opcions i quins són els seus objectius?

Opcions va néixer perquè hi havia gent amb inquietuds i consciència política i mediambiental de l’àmbit de la cooperació internacional pels que consumir els hi suposava un problema perquè havien de posar diners en empreses que ells reprovaven. L’objectiu d’Opcions era investigar què hi havia al darrere d’aquestes empreses, denunciar aquestes pràctiques i alhora visibilitzar les alternatives.

Ara hem fet una evolució i incidim menys en la denúncia perquè veiem que hi han altres mitjans que ja estan fent aquesta feina. I en canvi considerem que és més difícil visibilitzar les alternatives que existeixen perquè parlem de projectes i empreses molt petites a qui els costa arribar al seu públic. Per això, des d’Opcions volem ser el punt de trobada entre unes empreses d’Economia Social i Solidària (ESS) i les persones, i entre les persones mateixes.

 

Arriba el Nadal i els missatges majoritaris que rebem van en sentit contrari a un consum conscient i respectuós amb el medi ambient. Com encaixa el consum responsable en un període com aquest?

Ho tenim molt difícil, perquè el Nadal és un moment amb moltes contradiccions. Per una banda se’ns empeny més cap al consum, però també se’ns diu que el més important és la família i l’amor.

És difícil i tots tenim tendència a pensar en la publicitat i l’allau d’estímuls per consumir que rebem per part de la indústria. Però resulta que la indústria també està responent a una cosa molt més ancestral que és la necessitat que tenim de confiar en que després del fred i letargia de la natura, tornarem a gaudir dels seus fruits. Rituals com fer cagar el tió o l’arbre de nadal representen una natura morta que ressorgeix perquè li posem vida, llum, regals. I el tronc ens acaba recompensant amb regals.

Per tant, aquesta necessitat que tenim d’abundància aquests dies de nadal és una cosa que connecta amb moltes tradicions ancestrals i hem de trobar la manera de donar-li sortida. El consumidor conscient no pot anar sempre en contra d’ell i dels seus sentiments. Ja farem consum conscient tot l’any, Nadal no és precisament l’època més fàcil ja que ens afecta a nosaltres, però també al nostre entorn familiar o d’amistats.

Dit això, no és impossible. Es poden fer moltes coses i hi ha moltes opcions per reduir els regals: fer regals immaterials, amics invisibles, regalar formacions que t’acompanyaran tota la vida, etc. El que es bo és aprofitar el Nadal per pensar i reflexionar, però sense posar-nos moltes lloses sobre que hem de canviar el món ara, perquè penso que és molt difícil.

 

Quin ha de ser el paper de les polítiques públiques en relació al Consum Responsable?

Per mi tenen tres eixos de treball. Una és donar suport a tot el teixit productiu que posa el benestar de les persones al centre i donar totes les facilitats que es pugui des de l’administració per impulsar-ho. La segona són tenir plans d’impuls del consum responsable. La gent s’ha de sensibilitzar, però el missatge ha d’anar acompanyat d’opcions i de recursos reals. Seria perillós que des d’una administració pública es posi tot l’èmfasi en educar al consumidor i en canvi no donar eines perquè es puguin canviar les coses, perquè això pot acabar culpabilitzant al consumidor i generar sentiments de culpa. I per últim,  la compra pública com a mesura exemplificant i de suport a la construcció d’alternatives.

Altres notícies destacades

Es presenten dues guies per usar amb consciència les plataformes digitals

20/03/2019 - 22:57

Barcelona presenta dues guies que faciliten el consum i el treball de les plataformes digitals d’economia col·laborativa.

Balanç de tres anys de política pública d’ESS a Barcelona

04/03/2019 - 11:35

Fem repàs de les accions, programes i serveis desplegats pel foment i enfortiment de ESS a la ciutat.

“Els homes són els grans absents en les tasques de reproducció social”

04/03/2019 - 08:54

Entrevistem a Elba Mansilla, sòcia de La Ciutat Invisible, periodista i investigadora feminista.