Barcelona és una ciutat de mercats i aquests equipaments han deixat empremta en el caràcter de la ciutat i els seus habitants. Des de la seva aparició, en edificis construïts expressament per aixoplugar-los i oferir una millor experiència de compra, els mercats s’han convertit en un referent de la vida als barris barcelonins. Podem dir que són la seva ànima, en una de les poques ciutats del món que pot presumir d’una xarxa de mercats distribuïts de tal manera que tots els barris en tenen un a prop.

Els mercats barcelonins no només proporcionen una experiència de convivència als ciutadans sinó que també esdevenen motors dels barris en liderar-ne el comerç. Són una peça clau en el desenvolupament econòmic i la creació d’ocupació a cada barri.

A més de sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural, els mercats treballen a favor de la qualitat de vida dels ciutadans, tot impulsant una dieta sana i equilibrada, però també introduint nous serveis d’acord amb les necessitats comercials del segle XXI.

Miren, per tant, al futur, sense deixar de girar els ulls al passat en la mesura que els edificis que els allotgen són reflex de la història de la ciutat i els seus ciutadans. Unes construccions que estan vivint un important procés de modernització i remodelació per ser més competitius i oferir els serveis que demana la ciutadania.

Comprar al mercat reflecteix un estil de vida totalment compromès i connectat amb el model mediterrani: aliments saludables, producció local i ambient amigable. Per la seva promoció del producte fresc, de qualitat, variat i saludable, els mercats són la millor opció de salut per a uns ciutadans cada cop més atents a la seva alimentació i els bons hàbits nutricionals.

Objectius:

Per desenvolupar la missió dels mercats municipals durant la propera dècada s'han definit tres grans eixos:

1. Ànima

Els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència entre la ciutadania.

  1. Consolidar el mercat com a lloc central de barri.
  2. Mantenir la transformació dels barris mitjançant la renovació dels mercats.
  3. Reforçar el compromís dels comerciants amb i la xarxa.
  4. Potenciar la relació mercat - comerç de proximitat.

 2. Motor

Els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l'àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d'ocupació a cada barri.

  1. Liderar la distribució alimentària del producte fresc a la ciutat de Barcelona.
  2. Continuar liderant el model de gestió de mercats urbans municipals.
  3. Fomentar un model de gestió sostenible del mercat.
  4. Mantenir l'orientació als consumidors.

3. Sostenibilitat

Els mercats són sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural.

  1. Establir el mercat com a font de difusió del patrimoni agroalimentari català.
  2. Posicionar el mercat com a lloc per a la formació en hàbits d'alimentació saludable, gastronomia i seguretat alimentària.
  3. Assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental dels equipaments dels mercats
  4. Potenciar el mercat com a valedor de la sostenibilitat social del barri.

Accions:

  • Promoure la compra responsable i sostenible a través d’ajuts i formació per millorar-ne la competitivitat.
  • Crear, amb Barcelona Activa, el catàleg de serveis per als paradistes dels mercats.
  • Impulsar la digitalització del comerç a través de proves pilot com els ajuts per a la transformació digital i la plataforma de fidelització VIBA.
  • Desenvolupar el Pla estratègic de mercats 2015-2025.
  • Renovar els mercats de Sant Andreu, Vall d’Hebron, Abaceria, Montserrat i Horta.
  • Actualitzar i impulsar els programes educatius de Mercats de Barcelona adreçats a escoles i instituts, després de deu anys de funcionament.
Edifici del mercat de Sant Antoni