Consum
Cada dia, a Barcelona s'hi estableixen milers de relacions de consum: s'hi compren i venen productes, però també s'hi contracten serveis.
Per tal de difondre i garantir els drets de les persones consumidores, atendre les seves consultes, tramitar les reclamacions mitjançant la mediació i fer tasques d'inspecció, l'Ajuntament de Barcelona compta amb l'Oficina Municipal d'Informació a les Persones Consumidora (OMIC).
L’OMIC és un servei públic de consum de l’Ajuntament de Barcelona que ofereix informació, orientació i assessorament a les persones consumidores. A través de la informació, l’educació i la mediació, l’OMIC vetlla perquè, en les relacions de consum, es respectin els drets de les persones consumidores de Barcelona. L'OMIC està inclosa en el Directori de Serveis Públics de Consum de Catalunya.
Els objectius i les accions de l’OMIC van sempre encaminades cap a la construcció d’una societat basada en l’atenció a les persones i la satisfacció de les seves relacions de consum amb les empreses de béns i serveis.
- Promoure una ciutat educadora i participativa per a un consum informat, reflexiu, conscient, crític i satisfactori.
- Facilitar una ciutat que potenciï unes relacions de consum segures, sostenibles, locals i de proximitat.
- Impulsar una ciutat d’oportunitat en la transició del comerç i consum tradicional cap a un model d’ecommerce i d’econsumer.
- Consolidar uns serveis públics municipals de consum que garanteixin els drets de les persones i els col·lectius, i impulsin la mediació com a resolució dels conflictes en consum.
- Informació i assessorament sobre drets com a persones consumidores.
- Campanyes i accions formatives sobre consum.
- Gestió de queixes, reclamacions i denúncies de persones residents a Barcelona o d'establiments i empreses ubicats a Barcelona.
- Mediació i conciliació en cas de conflicte entre les parts.
- Atenció a persones autònomes i microempreses ubicades a Barcelona en serveis bàsics.
- Informació de la legislació i normativa en matèria de consum.
- Col·laboració amb associacions de persones consumidores o altres entitats de consum.
- Lliurament de fulls de reclamació als comerços i informació sobre els seus drets i obligacions envers la clientela.
Canals d'atenció de l'Ajuntament
L’OMIC posa a disposició de la ciutadania diversos canals d’atenció:
De forma telemàtica
Per fer consultes i/o presentar reclamacions: OMIC
De forma presencial
Per demanar cita prèvia, es pot demanar a través dels següents canals:
- Portal de tràmits de l'ajuntament ajuntament.barcelona.cat/cita/omic
- Trucant al 010 tots els dies de 7 a 23 hores.
- Als Quiosc de tràmits municipals
Per telèfon
Trucant al 010, només consultes bàsiques sobre consum, de dilluns a divendres no festius, de 9 a 18 hores (gratuït). Per a trucades de fora de l’Àrea Metropolitana, cal trucar al 931 537 010 (tarifa ordinària).