Es tanca la formació per a docents del programa ‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’

Aquest dimecres 18 de maig es va realitzar la darrera sessió de la formació per als docents dels 17 centres participants en aquesta edició del programa ‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’.

..
19/05/2022 - 16:35 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

La formació, de la qual s’han dut a terme quatre sessions, està reconeguda pel Departament d’Educació i pretén fer assolir els coneixements necessaris perquè els docents puguin desenvolupar el treball intern del procés participatiu del programa, que es condueix a cada centre a partir d’un grup motor integrat amb representants de la comunitat educativa.

La sessió de tancament de la formació va comptar amb la benvinguda de la comissionada d’Educació, Maria Truñó i va estar conduïda per la secretària del Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB), Marta Carranza. L’objectiu de la sessió va ser que, a través de diverses intervencions, es reflexionés sobre la transformació pedagògica dels patis.

Per començar, María José Lopez i Xavier Continente, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, van presentar els resultats de l’avaluació pilot del programa en el curs 2020-2021. Aquesta avaluació de l’impacte de ‘Transformem els patis’ es va realitzar a partir d’entrevistes i observacions de quatre centres que ja havien participat en el programa i quatre centres que encara no ho han fet.

Com a resultat es detecta que a les escoles on s’ha transformat el pati s’hi troba una major diversificació del joc, amb més joc actiu, imaginatiu i amb elements naturals, cosa que ha facilitat el foment de relacions igualitàries quant a edat i gènere. Tot i això, s’aprecien altres característiques no estructurals que també són importants en el canvi, com ara les normatives existents, la facilitació de material o l’acompanyament en el joc.

Precisament, la següent intervenció va anar enfocada a explicar que la transformació física no és suficient en si mateixa i cal que s’entengui com el punt de partida que suposi un revulsiu d’una nova manera d’integrar el pati a l’escola. Lídia Esteban i Anna Serra, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, i Emma Cortés, de l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona, van presentar algunes de les orientacions pedagògiques que es recullen en la guia del programa per fer que els patis siguin més verds, més coeducatius i més comunitaris.

Per últim, es va comptar amb l’experiència de tres centres que han participat en el programa: la directora Escola de les Aigües, Iolanda Gras; el director de l’Escola Francesc Macià, Jordi Luengo i la representant de l’AFA de l’Escola de la Concepció, Ester Segarra, van compartir les valoracions i els punts de millora detectats en el procés de transformació dels seus respectius patis.

Pots recuperar el vídeo de la sessió aquí.

Patis naturalitzats, coeducatius i comunitaris

‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’ té l’objectiu de millorar aquest espai d’esbarjo i de joc perquè esdevingui més naturalitzat i sostenible, fomentant les dinàmiques i relacions igualitàries i inclusives a partir de la diversificació del joc i buscant promoure els seus usos comunitaris com a equipament de barri.

El programa està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i amb el suport de l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Per aquest curs són 17 les escoles seleccionades per formar part del programa (dues de les quals hi participen per ser projectes guanyadors en els pressupostos participatius), que, després de tot un procés participatiu amb el conjunt de la comunitat educativa, realitzaran les obres durant aquests mesos de juliol i agost.