Cada dia es preparen 8.500 menús ecològics i de proximitat a les escoles bressol de la Ciutat

L’Ajuntament de Barcelona fomenta, des de fa 13 anys, el consum de productes provinents d’agricultura ecològica a les escoles bressol municipals. Així, s’ha aconseguit passar d’un 3% al 2008 a gairebé un 95% en el curs que tot just acaba. A més, s’ha introduït el factor de la proximitat com un valor afegit a l’hora de triar determinats productes per als menús dels infants.

El Servei d’Alimentació de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), s’encarrega que tant els infants de 0 a 3 anys matriculats a les 102 escoles bressol com el seu personal docent gaudeixin de menús diaris equilibrats, basats en la dieta mediterrània i elaborats principalment amb productes ecològics de temporada.

Productes ecològics: de l’escassesa a l’esclat

Al 2008, quan es va començar a fomentar el consum de productes ecològics, no era fàcil trobar-ne. S’havia d’adaptar a l’oferta dels distribuïdors, que era bastant limitada. En un primer moment es va centrar a aconseguir només algunes verdures i fruites ecològiques. Uns anys més tard, i aprofitant el creixement de la distribució de productes ecològics, es va anar ampliant la varietat de fruites i verdures, la llet, el pa, la pasta, l’arròs i els llegums… fins i tot la carn de vedella i el pollastre.

En aquests moments, l’oferta de verdures és tan àmplia que els menús de temporada no es tanquen amb cap producte concret, sinó que es deixa oberta la porta a les varietats de temporada. Així, per exemple, el dia que hi ha verdura i vedella, la primera pot ser un trinxat de col a l’hivern o una crema de carabassó freda a l’estiu.

La verdura sempre és fresca (excepte la mongeta tendra que és congelada i ecològica per la seva curta estacionalitat) i en tots els àpats se serveix mitja amanida de diferents varietats: romà, trocadero, iceberg o meravella, acompanyada de tomàquet, cogombre, remolatxa o pastanaga mentre l’estacionalitat permeti la seva disponibilitat als mercats de proximitat.

Criteris de selecció per als contractes de subministrament

A mesura que s’han anat ampliant el ventall de productes ecològics com a criteri de valoració en els plecs, les empreses que concorren als concursos per a l’adjudicació dels contractes del Servei d’Alimentació han confirmat, amb les seves ofertes, que aquest canvi en la qualitat dels aliments era possible i que el mercat responia.

Actualment, una part dels aliments que es donen a les escoles bressol municipals ja són obligatòriament ecològics i es disposa d’una llista de productes valorats amb criteris tècnics quant a la seva qualitat. De fet, en l’últim concurs s’ha arribat a atorgar fins al 35% de la puntuació final als licitadors que es comprometien a què la totalitat dels productes que es van propossar fossin ecològics, i, fins al 25%, si s’acceptava portar-los des d’una distància inferior a la indicada.

Val a dir que, per concórrer a aquests contractes, les empreses que presten el servei d’alimentació han d’acomplir uns criteris molt exigents pel que fa a la qualitat i a l’origen dels seus productes. Així i tot, actualment són 5 empreses adjudicatàries per cobrir les necessitats del més del centenar d’escoles bressol municipals.

Revisem els menús regularment

Cada cop que es prepara un nou concurs per al Servei d’Alimentació, l’IMEB es coordina amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona per revisar els menús i fer les modificacions i adaptacions necessàries. Seguint les seves recomanacions nutricionals, a les escoles bressol no es consumeixen productes ensucrats (sucs, dolços, làctics, galetes, etc.) i es tendeix també a reduir el consum de carns vermelles i de proteïna animal, fomentant, així, el consum de proteïna vegetal. També es fan reunions periòdiques amb una representació de les directores de les escoles bressol per valorar el servei i els possibles canvis a introduir en els futurs plecs.

De cara a la comunicació a les famílies, a les escoles es facilita la composició dels menús perquè en tinguin coneixement i puguin planificar el sopar de manera complementària a casa.

D’altra banda, des de la direcció de les escoles es fa un seguiment mensual durant el curs, que va des del control de la quantitat i la qualitat dels productes que reben, de l’elaboració, de les incidències que s’hagin produït amb l’empresa adjudicatària, etc. Aquesta informació serveix per conèixer els dubtes, els neguits o les novetats que van sorgint en el dia a dia amb l’objectiu final de crear hàbits d’alimentació saludables als infants.

Compartiu aquest contingut