Notícies

Es constitueix el nou Consell de la FP de Barcelona

12/04/2021 - 17:29

Òrgan de participació sectorial amb més d’una vuitantena d...

cinema drets infants

Diumenges de cine en família

10/04/2021 - 10:26

Infància. El Cicle de Cinema dels Drets dels...

Nou pla integral per a la petita infància, amb més escoles bressol i més espais familiars

08/04/2021 - 18:26

Petita infància. En els propers quatre anys la...

Petits talents científics

Col left

Programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària

petits talents científics és un programa que vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària. L’objectiu és proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajudin els mestres a implantar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permetin la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l’alumnat.

A QUI S'ADREÇA?

Amb l’objectiu d’afavorir el treball cooperatiu entre l’equip de mestres de la mateixa escola, es prioritzaran les demandes d’aquells centres que inscriguin dos dels seus docents. En el cas de Joc i descoberta 0-3, només es podrà fer una inscripció per escola.
Petits Talents Científics s’adreça als docents d’educació infantil i primària dels centres públics i concertats de la ciutat de Barcelona.

QUÈ S'OFEREIX?

  • Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científics quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent.  Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Consorci d’Educació de Barcelona. El curs de Joc i descoberta 0-3, serà de 12 hores i s'acreditarà  des de l'IMEB.
  • Assessorament personalitzat per  desenvolupar projectes a l’escola.
  • Encontres i Fires d’experiències de Petits Talents Científics, com a cloenda dels cursos, que es realitzaran a CosmoCaixa, per tal que les escoles mostrin els projectes elaborats i puguin intercanviar vivències. 

ORGANITZACIÓ

Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona
Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
EduCaixa- Obra Social “la Caixa”

COL·LABORACIÓ

LAB 0_6 d’educació infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC)
Explora 0-6 del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC)
FPCEE Blanquerna (Universitat Ramon Llull)

Programa dels cursos

(Adreçat a docents de segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d'educació primària)

L’objectiu d’aquest programa és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència. El tema central és l’observació dels canvis en l’entorn proper. Quin entorn concret observar? Quines característiques són observables? Quins materials ens poden ajudar en aquesta observació? Quins processos d’aprenentatge ens interessen que passin? Quin hauria de ser el nostre paper com adults?

Sobre aquest tema es duran a terme les sessions següents:

Sessió presentació 08/10/20
Sessió de presentació del curs i resoldre dubtes. Vídeo 

Sessió 1 22/10/2020
Com orientem l’observació dels paisatges i entorns més propers?

Sessió 2 19/11/2020
Com identifiquem els canvis i les continuïtats que hi ha en el nostre entorn?

Sessió 3 03/12/2020
Assessorament en petits grups.

Sessió 4 28/01/2021
Com fer sentir a l’infant que forma part de l’entorn.

Sessió 5 18/03/2021
Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupen.

Sessió 6 29/04/2021
Compartim el resultat dels processos seguits a l’escola.

Formadores: Carme Alemany, mestra i col·laboradora del Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages (FUB); Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i directora d’AULACRAM; i Jordi Aloy, d’EduCaixa-Obra Social “la Caixa”.

Horari
De 17.45 a 19.45 h.

Llocs
Les sessions es duran a terme en línia. 

Es clourà el curs amb les Fires d’experiències al Maig de 2021 a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26), si la crisi sanitària ho permet. Les Fires són trobades d’intercanvi en les que hi haurà un espai d’exploració lliure de les propostes de ciència elaborades per les i els mestres del curs.

(Adreçat a docents de cicle mitjà i superior d'educació primària)

El tema central del curs és com canvia el paisatge en funció del clima i de les accions humanes. D’aquesta manera, s’aprofundirà en donar recursos per investigar com les plantes s’adapten a les condicions climàtiques on es troben, com la vegetació va canviant a mesura que anem guanyant altitud i com les accions humanes, directes i indirectes, tenen efecte en la transformació del paisatge.

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió presentació 07/10/2020
Sessió de presentación del curs i resoldre dubtes: Vídeo 

Sessió 1 21/10/2020
Aprendre a investigar i investigar per comprendre els canvis i les continuïtats del paisatge.

Sessió 2: Experimental 1 04/11/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com canvia el paisatge en funció de l’altitud o de la latitud”.

Sessió 3: Experimental 2 11/11/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com les plantes s’adapten al clima”.

Sessió feedback grup 1 18/11/2020
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 1 i 2, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió feedback grup 2 25/11/2020
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 1 i 2, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió 4: Experimental 3 09/12/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com les accions humanes modelen el paisatge”. Enfocada en com treballar els canvis que l’ésser humà ha fet històricament.

Sessió 5: Experimental 4 16/12/2020
Centrada a treballar els canvis del canvi climàtic.

Sessió feedback grup 1 13/01/2021
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 3 i 4, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió feedback grup 2 20/01/2021
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 3 i 4, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió 6: Final grup 1 27/01/2021
Comuniquem les investigacions sobre el paisatge: Preparar la presentació.

Sessió 6: Final grup 2 03/02/2021
Comuniquem les investigacions sobre el paisatge: Preparar la presentació.

Formadors: Arnau Amat professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic) i Jordi Martí professor de Didàctica de les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i investigador del grup de recerca en Coneixement i Didàctica (CODI) de la UVic-UCC.

Horari
De 18.00 a 19.30 h.

Llocs
Les sessions es duran a terme en línia. 

El curs finalitzarà amb els Encontres d’experiències que es realitzaran el maig de 2021, a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26), si la crisi sanitària ho permet. Els Encontres consistiran en diferents congressos científics en els quals l’alumnat presentarà els projectes realitzats, en una mostra de pòsters sobre els projectes elaborats i activitats científiques per als grups dels docents participants.

 

 

S'ha publicat el quart llibre de la col·lecció Petits Talents Científics, amb el títol "Investiguem les relacions entre els éssers vius".

Descarrega el teu exemplar: Investiguem les relacions entre els éssers vius

Altres llibres

Llibre 03 Investiguem els fenòmens astronòmics
Llibre 02 Investiguem com funciona el cos humà
Llibre 01 Investiguem la matèria

 

 

 

Col right
Actualitat: 

Nou llibre temàtic del programa municipal Petits Talents Científics

11/02/2021 - 17:09

S’apleguen continguts i propostes de treball pràctic sobre l...

Què t’ofereix el programa Petits Talents Científics?

Encontres d'experiències Petits Talents Científics 2018-19

 

Vols consultar els projectes d'edicions anteriors?

>> Accedir a l'històric

Enllaços relacionats

(Adreçat a docents de segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d'educació primària)

L’objectiu d’aquest programa és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència. El tema central és l’observació dels canvis en l’entorn proper. Quin entorn concret observar? Quines característiques són observables? Quins materials ens poden ajudar en aquesta observació? Quins processos d’aprenentatge ens interessen que passin? Quin hauria de ser el nostre paper com adults?

Sobre aquest tema es duran a terme les sessions següents:

Sessió presentació 08/10/20
Sessió de presentació del curs i resoldre dubtes. Vídeo 

Sessió 1 22/10/2020
Com orientem l’observació dels paisatges i entorns més propers?

Sessió 2 19/11/2020
Com identifiquem els canvis i les continuïtats que hi ha en el nostre entorn?

Sessió 3 03/12/2020
Assessorament en petits grups.

Sessió 4 28/01/2021
Com fer sentir a l’infant que forma part de l’entorn.

Sessió 5 18/03/2021
Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupen.

Sessió 6 29/04/2021
Compartim el resultat dels processos seguits a l’escola.

Formadores: Carme Alemany, mestra i col·laboradora del Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages (FUB); Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i directora d’AULACRAM; i Jordi Aloy, d’EduCaixa-Obra Social “la Caixa”.

Horari
De 17.45 a 19.45 h.

Llocs
Les sessions es duran a terme en línia. 

Es clourà el curs amb les Fires d’experiències al Maig de 2021 a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26), si la crisi sanitària ho permet. Les Fires són trobades d’intercanvi en les que hi haurà un espai d’exploració lliure de les propostes de ciència elaborades per les i els mestres del curs.

(Adreçat a docents de cicle mitjà i superior d'educació primària)

El tema central del curs és com canvia el paisatge en funció del clima i de les accions humanes. D’aquesta manera, s’aprofundirà en donar recursos per investigar com les plantes s’adapten a les condicions climàtiques on es troben, com la vegetació va canviant a mesura que anem guanyant altitud i com les accions humanes, directes i indirectes, tenen efecte en la transformació del paisatge.

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió presentació 07/10/2020
Sessió de presentación del curs i resoldre dubtes: Vídeo 

Sessió 1 21/10/2020
Aprendre a investigar i investigar per comprendre els canvis i les continuïtats del paisatge.

Sessió 2: Experimental 1 04/11/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com canvia el paisatge en funció de l’altitud o de la latitud”.

Sessió 3: Experimental 2 11/11/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com les plantes s’adapten al clima”.

Sessió feedback grup 1 18/11/2020
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 1 i 2, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió feedback grup 2 25/11/2020
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 1 i 2, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió 4: Experimental 3 09/12/2020
Experiències i activitats per “Quan el problema és com les accions humanes modelen el paisatge”. Enfocada en com treballar els canvis que l’ésser humà ha fet històricament.

Sessió 5: Experimental 4 16/12/2020
Centrada a treballar els canvis del canvi climàtic.

Sessió feedback grup 1 13/01/2021
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 3 i 4, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió feedback grup 2 20/01/2021
Sessió de feedback sobre les sessions experimentals 3 i 4, i com traslladar-ho a l’aula.

Sessió 6: Final grup 1 27/01/2021
Comuniquem les investigacions sobre el paisatge: Preparar la presentació.

Sessió 6: Final grup 2 03/02/2021
Comuniquem les investigacions sobre el paisatge: Preparar la presentació.

Formadors: Arnau Amat professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic) i Jordi Martí professor de Didàctica de les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i investigador del grup de recerca en Coneixement i Didàctica (CODI) de la UVic-UCC.

Horari
De 18.00 a 19.30 h.

Llocs
Les sessions es duran a terme en línia. 

El curs finalitzarà amb els Encontres d’experiències que es realitzaran el maig de 2021, a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26), si la crisi sanitària ho permet. Els Encontres consistiran en diferents congressos científics en els quals l’alumnat presentarà els projectes realitzats, en una mostra de pòsters sobre els projectes elaborats i activitats científiques per als grups dels docents participants.

 

Compartiu aquest contingut