Coneixes quins són els teus drets com a persona consumidora? Alguna vegada has tingut un problema amb algun servei contractat o producte comprat i no has sabut com i on reclamar?
Les persones som consumidores habituals de productes i serveis i tenim uns drets bàsics que hem de conèixer. Aquests drets són:
- Dret a la protecció de la salut i la seguretat
- Dret a la protecció dels interessos econòmics i socials
- Dret a la indemnització i reparació de danys
- Dret a la protecció jurídica, administrativa i tècnica
- Dret a la informació, l’educació i la formació
- Dret a la representació, la consulta i la participació
- Drets lingüístics
Però que significa tenir aquests drets i com pots exercir-los? En primer lloc, has de saber que són uns drets bàsics i irrenunciables, de manera que sempre serà nul qualsevol pacte que els exclogui.
A més, existeixen diferents organismes d’informació i defensa dels drets de les persones consumidores. Barcelona compta amb l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC), un servei públic de consum de l’Ajuntament de Barcelona que ofereix informació, orientació i assessorament a les persones consumidores residents a la ciutat sobre els seus drets. L’OMIC també disposa d’un servei de mediació i conciliació en cas de conflicte entre les parts, i d’un servei de gestió de queixes, reclamacions i denúncies en matèria de consum.
L’OMIC de l’Ajuntament de Barcelona només és competent en matèria de consum. No realitza tràmits de padró, impostos, multes, llicències, subvencions, beques, ajuts, temes mèdics, ITV i serveis socials.
Si vols conèixer més sobre els teus drets com a persona consumidora o fer una consulta, pots omplir el formulari de sol·licitud d’informació de l’OMIC, demanar cita prèvia per atenció presencial o trucar al telèfon gratuït d’atenció ciutadana 010.