Aquest estiu moltes persones es troben afectades per cancel·lacions o retards en els seus vols, incompliments dels compromisos per part de les agències de viatge, de les aerolínies o de companyies d’altres mitjans de transport de viatgers.
Per això, davant de tots aquests fets i altres similars, és molt important conèixer els nostres drets.
Alguns dels drets de les persones que viatgen en avió són:
- Si es cancel·la un vol o aquest pateix un retard de més de cinc hores, segons la normativa europea tenim dret a escollir entre que ens retornin l’import del bitllet o que ens ofereixin un mitjà de transport alternatiu. A més, tenim la possibilitat de rebre una compensació econòmica.
- Si el nostre vol té overbooking tenim dues alternatives: Podem acceptar la situació i que ens reemborsin el bitllet en un màxim de 7 dies i ens facilitin una alternativa de trasllat, o podem no acceptar-ho i en aquest cas tenim dret a reclamar danys i perjudicis i una compensació econòmica.
- Si ens perden o ens fan malbé l’equipatge, tenim dret a una indemnització que pot arribar a un màxim de 1.350 euros, segons la normativa comunitària actual. No obstant, si es tracta d’equipatge de mà, la companyia només es farà responsable si el dany es considera culpa seva.
L’Agència Catalana de Consum ofereix una sèrie de recomanacions sobre el transport aeri i, en cas d’incidència, podem reclamar davant l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
D’altra banda, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana recull els drets dels passatgers i, en concret, els drets dels passatgers en autobús i autocar i els drets dels viatgers en ferrocarril.
Per a qualsevol reclamació, és important seguir les següents recomanacions:
- Fer-ho quan abans millor (hi ha tràmits amb terminis de reclamació relativament curts).
- Guardar tots els documents que donin suport a la nostra reclamació.
- Reclamar per mitjans oficials i que en quedi constància.
- Recordar que les oficines municipals d’informació a les persones consumidores (OMIC) ens poden ajudar a realitzar la reclamació.