Les trampes psicològiques de les rebaixes

El mes de gener, just després de les festes nadalenques, comença l’època de rebaixes més tradicional i que molta gent està esperant per tal d’anar a cercar alguna ganga.

Les empreses i els comerços saben que els descomptes i les oportunitats tenen un important efecte psicològic sobre les persones. Aquests efectes es coneixen tècnicament com biaixos cognitius, i el que fan és alterar la nostra percepció de la realitat i influir sobre les nostres decisions. Es podria dir que són trampes psicològiques, perquè no és fàcil identificar-les i és habitual que hi caiguem.   

En el cas de les rebaixes, el resultat d’aquestes trampes és una major predisposició a comprar per part de les persones consumidores, que ens empeny a realitzar compres no previstes i/o innecessàries. Aquest augment del consum pot desequilibrar el nostre pressupost personal i familiar, augmentar el nostre endeutament i en definitiva tenir un impacte negatiu sobre la nostra salut econòmica.    

Algunes trampes o biaixos cognitius en les que caiem davant les rebaixes són aquests:

  • Sensació de triomf: Quan comprem algun producte perquè està rebaixat un 50% tenim la sensació d’haver fet una bona compra. 
  • Aversió a la pèrdua: Quan ens indiquen que queden poques unitats o que és l’última, comprem sense pensar-ho massa per la por a perdre una oportunitat única.
  • Biaix del present: Quan estem en un ambient comercial (il·luminació, música, gent comprant, etcètera), volem ser part d’aquella “festa” i només pensem en què volem comprar en aquell moment, sense pensar en com afectarà a la nostra economia el dia després i en el futur.

En general, una rebaixa no justifica una compra que no estava prevista i/o que realment no necessitàvem.  

Per això és important tenir en compte els següents consells abans d’anar de rebaixes: 

  • Fer una llista amb les coses que volem comprar i quin era el seu preu inicial. Per evitar acabar comprant coses que no teniem previstes i/o que no estan realment rebaixades.
  • Tenir un pressupost de compres. És a dir, determinar una quantitat màxima de diners que ens podem gastar en totes les rebaixes i no superar-la. I assegurar-nos que es tracta d’un import coherent amb la nostra situació econòmica.
  • Limitar les compres a crèdit i/o amb pagament fraccionat. No es aconsellable  endeutar-se per comprar, també hem de vigilar amb les compres a terminis encara que siguin sense interessos. 
  • No caure en les trampes psicològiques que hi ha darrera el màrqueting de les rebaixes i que ens poden impulsar a consumir en excés.

I si vols millorar la gestió de la teva economia personal i familiar, et recomanem que facis el Curs Digital d’Educació Econòmica del programa EdEc.

Scroll to Top