Actuacions dels serveis municipals entre el 14 i el 20 d’octubre

23/10/2019 - 18:45 h

Seguretat i prevenció. El reforç del personal municipal ha garantit el funcionament de la ciutat.

L’informe de l’actuació dels serveis municipals durant la darrera setmana destaca l’esforç del consistori per minimitzar les afectacions i garantir el funcionament normal de la ciutat mitjançant el reforç del personal de neteja, de TMB, de la Guàrdia Urbana, dels Bombers de Barcelona i dels Serveis Urbans, entre altres. La quantificació dels danys ocasionats per incidents de diversa consideració puja a 3,1 milions d’euros.

Durant la darrera setmana, la ciutat ha estat l’escenari de mobilitzacions i manifestacions de rebuig a la sentència del procés, que es va fer pública el 14 d’octubre. Aquest fet també ha desencadenat aldarulls i incidents durant algunes jornades, que han provocat danys i afectacions de diversa consideració.

Davant d’aquesta situació, i amb l’objectiu de minimitzar les afectacions i recuperar la normalitat al més aviat possible, el Centre de Coordinació (CECOR) ha gestionat minut a minut i des del primer moment totes les situacions per respondre-hi de manera ràpida i coordinada amb els serveis municipals, els cossos de seguretat i la resta d’operadors de la ciutat.

Actuacions en l’àmbit sanitari

Entre el 14 i el 20 d’octubre, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) va atendre 339 persones a Barcelona, de les quals 97 es van traslladar a hospitals i centres d’urgències d’atenció primària (CUAP) i la resta van rebre atenció in situ. A més, 115 persones van necessitar assistència sanitària al Prat, i es calcula que 300 persones es van desplaçar directament a centres de salut.

El 22 d’octubre, del total de persones ferides set continuaven ingressades: quatre a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau —una persona molt greu i tres amb lesions oculars—; una en estat greu a l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron, i dos menys greus a l’Hospital Universitari Sagrat Cor.

A més, el Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB) ha proporcionat suport psicològic especialitzat en situacions d’emergència. Alhora, el Centre de Recursos de Drets Humans ha reforçat el servei d’assessorament jurídic i suport psicosocial a les persones ferides o afectades per situacions d’estrès, angoixa o tensió durant l’exercici del dret a la protesta.

Danys i afectacions materials

Diversos elements de la via pública han patit danys i afectacions de diversa consideració:

  • Recollida de residus: els contenidors han estat els elements urbans més afectats, amb un total de 1.044 unitats cremades, així com 358 bujols i 180 papereres malmesos.
  • Verd urbà: 12 arbres s’han cremat totalment i 45 han patit cremades parcials. En total, 290 jardineres s’han reubicat, reparat o replantat.
  • Enllumenat: danys diversos en 5 fanals i bàculs, 3 quadres elèctrics i 2 línies d’enllumenat.
  • Clavegueram: danys en 7 punts en obres.
  • Paviment: 6.400 metres quadrats afectats o danyats, sobretot per la crema de diferents elements a la via pública.
  • Altres elements de l’espai públic: afectacions en semàfors, parquímetres, estacions de Bicing i marquesines d’autobús de TMB.
  • Vehicles municipals: desperfectes en 2 vehicles de la Guàrdia Urbana i 6 vehicles de Bombers de Barcelona.

A més, TMB ha registrat 299 incidències al metro provocades per actes vandàlics. En conjunt, el cost dels danys i les afectacions és de 3.121.664 euros.

Equips municipals

La situació dels darrers dies també ha comportat que es reforcessin els recursos humans de la Guàrdia Urbana, els Bombers de Barcelona i els Serveis Urbans.

Respecte als serveis de neteja:

  • Fins al 17 d’octubre, es van mobilitzar 40 equips i 100 persones en el torn de nit i 130 equips i 175 persones en el torn de dia.
  • A partir del 18 d’octubre, han treballat 60 equips i 140 persones a la nit i 150 equips i 210 persones al matí.
  • A més, la nit del dimarts 15 d’octubre es va activar un dispositiu especial amb 11 equips i 23 persones, amb màquines d’hidropressió per retirar la cera adherida al paviment com a conseqüència d’una manifestació amb espelmes. 

Comunicació fluida amb la ciutadania, els visitants i els agents econòmics

L’esforç comunicatiu dels darrers dies s’ha centrat a informar la ciutadania, els visitants i els diversos agents del teixit econòmic i empresarial sobre la situació a la ciutat, posant un èmfasi especial en els consells i recomanacions de seguretat i la informació sobre les afectacions en la mobilitat o les cancel·lacions d’actes i esdeveniments, com el Mercat de Mercats.