Quatre instituts públics de l’Eixample elaboren un informe sobre la Reforma Horària en l'àmbit escolar

15/02/2019 - 10:09 h

Educació. Els instituts Ernest Lluch, Fort Pius, Jaume Balmes i Poeta Maragall han realitzat un treball que ha analitzat l'organització horària actual als centres educatius i proposa mesures de millora.

Dimecres 13 de febrer es va presentar a la comunitat educativa de l’Eixample el projecte de sensibilització i anàlisi que s’ha realitzat a quatre instituts públics del districte: Ernest Lluch, Fort Pius, Jaume Balmes i Poeta Maragall sobre el Pacte per a la Reforma Horària, impulsat per la Comissió de Participació del Consell Escolar del Districte de l'Eixample. Una prova pilot pionera que ha analitzat l'organització horària actual, que afecta a la salut i al rendiment dels alumnes. S'ha treballat en dos àmbits de forma paral·lela: sensibilitzar a la comunitat educativa al voltant dels avantatges de la reforma horària i recollir propostes de millora i bones pràctiques.

Què és el Pacte per a la Reforma Horària?

Jordi Mayné, president de la Comissió de Participació del Consell Escolar de l’Eixample, va introduir l’acte amb una breu explicació del que representa el Pacte per a la Reforma Horària signat per la Generalitat al juliol de 2017. Va enumerar com a compromisos a assumir els següents: recuperar les dues hores de desfasament horari en relació a la resta del món, impulsar una nova cultura del temps a les organitzacions a favor de models més eficients i més flexibles per atendre les noves necessitats socials, i consolidar el factor temps com a nova mesura de llibertat, equitat i benestar.

Propostes de millora i bones pràctiques

Seguint aquestes línies, els quatre instituts participants van fer primer una campanya de pedagogia i sensibilització a mares, pares, professorat i alumnat dels centres sobre els avantatges per a la salut i la productivitat d’una possible reforma horària als instituts. En paral·lel, segons va explicar Xavier Peralta, coordinador del projecte, es va fer un anàlisi de la realitat a cadascun dels instituts del que es van extreure 15 mesures per fer viable un nou model horari que millori la salut dels estudiants. Avançar el dinar a les 13 h per compactar l’horari lectiu i anticipar també les activitats extraescolars per respectar el temps de convivència familiar a la tarda i el vespre són algunes de les recomanacions que extreu l’informe.

Carme Carrera, responsable del Pacte del Temps de la Gerència de Política Econòmica i desenvolupament local, va destacar el compromís de l’Ajuntament de Barcelona per organitzar els horaris de tots i totes de manera racional i amb igualtat de gènere amb el Pacte del Temps, un acord col·lectiu que engloba tant a associacions econòmiques i socials com la ciutadania en general. En aquest sentit, va animar a les famílies a canviar hàbits com els horaris de l’esmorzar o l’hora d’anar a dormir.

De la seva banda, el conseller d’Educació del Districte, Jordi Matas, va comminar a seguir fent pedagogia de la necessitat d’una reforma horària, amb propostes com realitzar campanyes comunicatives, xerrades sobre els horaris de son i canvis en els horaris de l’alimentació.