PROJECTE EDUCATIU DE L'EBM CAN DRAGÓ: UNA VISIÓ

UNA VISIÓ DEL PROJECTE EDUCATIU DE L’ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL CAN DRAGÓ

L’Escola Bressol Municipal Can Dragó és un centre educatiu públic de l’Ajuntament de
Barcelona/Institut Municipal d’Educació. Té el caràcter plenament educatiu conforme al
primer cicle d’educació infantil i es vetlla pel desenvolupament global de les capacitats dels
infants durant els primers anys de vida, a l’inici del procés d’aprenentatge, i per prevenir i
compensar els efectes discriminadors de les desigualtats d’origen social, econòmic o cultural.

L’EBM Can Dragó es defineix com a a escola catalana arrelada al barri de Porta (Nou Barris) de
la ciutat de Barcelona i Catalunya. El català és la llengua vehicular i d’aprenentatge. Estem
compromeses i compromesos amb les persones i l’educació del barri així com en fer xarxa
social i solidària.

Reconeixem la riquesa que es desprèn de la diversitat, de la nostra diferència, per evitar la
desigualtat. Atenem les necessitats de les famílies així com les necessitats personals i socials de
cada infant, per afavorir el seu desenvolupament harmònic. Declarem que totes les persones
no han de patir discriminació per raons de sexe, de procedència, de religió, d’ideologia o per
situació personal o familiar.

L’Equip de l’EBM Can Dragó defensa l’escola pública, gratuïta i de qualitat, per a tothom, així
com l’establiment de les ràtios adequades en relació infant/mestre per assolir una educació de
la primera infància de qualitat.

EL PROJECTE EDUCATIU: COM INTERPRETEM L’ESCOLA

A l’Escola Bressol Municipal Can pensem que la llibertat en l’educació es manifesta a través
del joc, la imaginació i la llibertat de l’infant, en ser protagonista del seu propi
desenvolupament i en la confiança que pugui sentir pel fet de pertànyer a una comunitat
educadora on tots els adults l’acollim.

Una escola on l’infant i la família són escoltats i tenen la possibilitat d’expressar-se en
els seus “cent llenguatges”. Que pot aprendre a aprendre a ser d’acord amb els seus
desitjos, interessos i necessitats específics, fruit de la vivència amb els altres infants i
adults.

Un espai on l’infant i la família viuen el seu temps de relació i activitat de vida que els
fan protagonistes de les relacions i vincles afectius que s’estableixen. Un temps i uns
espais on el plaer de fer i crear en harmonia amb el seu cos faciliten el creixement de
l’infant, junt amb la seva família, en un marc de seguretat afectiva.

Un infant que l’escoltem i percebem com a persona lliure i que a través del joc i la seva
activitat personal pot aprendre segons els seus desitjos, adonant-se que en la relació
amb els altres hi ha la vivència del plaer de viure i compartir. Una família, que acollim
per tal que trobi a l’escola el seu espai que doni sentit a una comunitat educadora on
adults (equip escola, famílies) i infants constitueixen un nucli divers i ple de vivències
comunes que afavoreixen un sentit de cura i vinculació afectiva.

L’EQUIP PROFESSIONAL DE L’EBM CAN DRAGÓ

L’equip professional de l’EBM Can Dragó el formen els i les mestres, el personal de
cuina i el personal de neteja. La gestió és mixta, pública i empreses de serveis.
L’equip educatiu és l’eix que acompanya i dóna coherència a tot el procés educatiu. El
treball en equip, la reflexió pedagògica a través del “fem escola” i la formació
permanent són essencials per a la construcció i transformació del projecte educatiu
des del consens i des de la reflexió col lectiva. col·lectiva. Acollir, respectar, escoltar,
estimar, potenciar i facilitar són els eixos que acompanyen i donen coherència a tot el procés
educatiu.

L’ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL CAN DRAGÓ I LES FAMÍLIES

Caminem de la mà de les famílies...entenent que la família és part imprescindible a
l’escola. Cada infant ve a l’escola amb la seva família. Amb la seva història de vida i
nosaltres tenim el desig d’atendre a cadascuna d’elles sent conscients que la família és
per l’infant el primer vincle que s’estableix, i per tant, és en ella on troba seguretat. És
per això que sentim necessari anar teixint una relació de confiança que ens ajudi a
sentir-nos cada dia més a prop.

A l’escoleta Can Dragó mirem a les famílies com a persones integrants i actives en el
projecte i segurament aquesta presència i implicació de les famílies és fonamental per
a que les nenes i els nens visquin els seus processos en harmonia.

Caminar de la mà de les famílies és una bona manera per a que els infants puguin
percebre que totes les persones que en tenen cura estan en contacte compartint el seu
creixement.

L’adaptació com a procés de familiarització

A l’Escola Bressol Municipal Can Dragó entenem que el procés d’adaptació de l’infant i
la família a l’escola ha d’esdevenir un procés de familiarització pausat i respectuós
amb cada infant-família. Sabem que l’inici a l’escola és un moment emocionant i a la
vegada delicat, en el que l’infant i la seva família viuen un procés propi amb unes
necessitats particulars.

Cada infant necessita un temps, una manera de fer el procés de separació amb la
família... A l’Escola Bressol Municipal Can Dragó és possible atendre el tempo de cada
infant cuidant aquest moment de manera sensible i amorosa... respectuosa amb la
nena i el nen i amb el seu procés. Les famílies poden acompanyar a les seves filles i fills
atorgant la seguretat i confiança necessàries per sentir l’escola un espai conegut,
propi, segur... alhora que es van teixint nous vincles, noves relacions...

I no és únicament en el temps d’adaptació on la família té presència a l’escola. Caminar
de la mà de les famílies és per nosaltres que puguin ser part de la quotidianitat de
Can Dragó, és poder compartir i dedicar un temps a cadascuna d’elles per explicar com
li ha anat el dia a la seva nena o nen, és poder reunir-nos sempre que sigui necessari,
trobar-nos en grup amb les altres famílies per compartir un temps i experiències entre
famílies, tot xerrant i reflexionant sobre el fet de créixer . És veure com les famílies
preparen el llit dels seus infants o revisen i gestionen la guixeta, com si un trosset de
cada seva es tractés... És també veure com cada dia una família participa en la vida
diària de l’escola.

LA NOSTRA IMATGE D’INFANT

Jugant, assagen la vida. Entenem el joc com a una acció natural de l’infant... pensem que el
joc és fonamental en la vida de l’infant. El joc com a acció natural de l’infant i decisiva
pel seu creixement, com a font d’aprenentatge i de plaer. És una manera d’apropar-se
al món, descobrir-lo. Jugar dóna la possibilitat de sentir l’experiència de tenir en
compte a l’altre, les seves intencions i desitjos...Dóna oportunitat de negociar, regular
la pròpia acció i crear noves situacions de joc compartit.
L’infant no juga per aprendre, sinó que aprèn perquè juga (Bernard Aucouturier).

La importància de viure les emocions

L’objectiu és acompanyar les emocions dels infants i les competències emocionals de
l’equip educatiu i de les famílies. Des de la perspectiva del vincles afectius, acollim i
acompanyem els estats emocionals dels infants, base per a un sa desenvolupament,
per a un equilibri psicològic i per a unes relacions socials positives, en el marc d’un
ambient harmònic i saludable.

La vida quotidiana: l’acollida i el comiat com a vivència

La vida quotidiana (les entrades i sortides dels infants i com acollim i acomiadem, el
doble torn del moment dels àpats, el descans, el joc lliure, els comiats...) és l’eix
central de l’ambient educatiu d’acollida i acollidor i potencia el valor de les vivències i
aprenentatges autònoms dels infants.

En aquests moments quotidians, que es viuen com una gran oportunitat
d’aprenentatge global: hi intervenen totes les àrees d’experiència i de
desenvolupament. S’afavoreix l’estructuració i l’organització del pensament de l’infant
a través del joc individual i en petit grup. S’organitzen uns ritmes de vida personal i
col·lectiva i de vida social. Es facilita l’aprenentatge significatiu, l’adquisició de
l’autonomia personal i es vetlla pels vincles afectius i la seguretat afectiva de l’infant.

Els espais a l’Escola Bressol Municipal Can Dragó

A través del joc lliure i espontani, l’infant es mou per l’escola escoltant el que necessita
i ho fa possible gràcies a que durant el matí a Can Dragó es poden trobar espais
disponibles de jocs comuns en els quals l’infant pot anar i estar el temps que desitgi. És
una escoleta on els infants, alhora que poden compartir els espais convivint i habitant
tots i cadascun d’ells i convivint grans i petits, també poden trobar el seu lloc personal i
la relació i vivència en petit grup.

L’equip pensa, crea i fa possible uns espais , uns materials i uns temps que puguin
respondre a les seves necessitats amb l’acompanyament i presència de l’adult per
facilitar experiències individuals i compartides. Els espais estan pensats, dissenyats i
preparats atenent a les necessitats dels infants d’aquestes edats i amb la intenció que
convidin a ser tocats, manipulats, modificats, explorats... Els espais són contenidors
d’experiències úniques i els materials provocadors de moments inoblidables.

Els grups d’infants i l’acompanyament dels mestres

A cada grup hi ha dos mestres (tutora o tutor i mestra o mestre de suport en alguns
moments de la jornada), que acullen i acompanyen als infants en el seu vaivé natural.
És habitual veure a les nenes i nens moure´s pels espais amb autonomia i confiança,
buscant allò que necessiten cada moment.

Els mestres de l’escola acompanyem de manera respectuosa i amorosa els processos
de vida de cadascun dels infants. Donem presència, posem paraules a les seves accions
i emocions, contenim, ajudem a regular emocionalment el seu estat vital. Els acollim,
els mirem i estem presents perquè puguin créixer des de la confiança que sentim cap a
l’infant i cap a la seva escolta interna.

La quotidianitat de l’Escola Bressol Municipal Can Dragó dibuixa cada dia un escenari
de vida farcit d’experiències... Històries en la que els infants i les seves famílies omplen
de vida amb el seu fer diari.

Els pensaments, les idees, l’experiència... la trajectòria personal i professional de
l’equip fa que sigui possible el nostre/vostre projecte educatiu. Un projecte en un marc
de comunitat educadora, en el que el respecte cap a l’infant i cap els seus processos de
vida són l’essència.

UNA VISIÓ DEL PROJECTE EDUCATIU

Compartiu aquest contingut