El nostre projecte educatiu

L’Escola Bressol Municipal Can Rosés es troba situada al carrer Déu i Mata, 57, al barri de Les Corts. L’equipament està catalogat com a bé d’interès públic. La Masia de Can Rosés va ser construïda el 1716 i, des de llavors, ha tingut diversos usos. Actualment, acull 91 infants i les seves famílies. Disposem de sis estances: una estança, per als lactants, a la planta baixa, dues estances, per als caminants (1 a 2 anys), a la primera planta, i tres estances, per als grups de grans (2 a 3 anys), una d’elles a la primera planta i les altres dues a la segona.

Una de les nostres principals raons de ser com a escola bressol municipal és atendre i acollir les famílies per acompanyar-los en el desenvolupament harmònic dels infants. A l'escola, entenem l’educació com un dret dels infants, donant resposta a les necessitats de cura i afecte d’una manera propera i respectuosa per tal de garantir el seu benestar.

El projecte de l’escola està en construcció. Existeix un document en el qual es defineixen els criteris que compartim totes les escoles bressol municipals: el model educatiu de les escoles bressol municipals. A poc a poc, a l'escola, anirem afinant el nostre propi projecte segons els nostres criteris pedagògics i d’acord amb la singularitat de l'equipament.

Les experiències que viu l’infant a l’escola bressol municipal creiem que han de ser properes als seus interessos i a les seves vivències. Les situacions d’aprenentatge han d’estar connectades amb la realitat de l’infant i amb les seves capacitats. A l'escola, donem valor i donem protagonisme al joc autònom de l’infant com a font d'aprenentatge.

L’adult acompanya l’infant en el seu desig de descoberta, d'exploració i de joc. És important fer-ho de manera respectuosa. L’adult ha de facilitar el benestar físic i emocional dels infants, fent els possibles per respectar els seus ritmes individuals. Un infant que no se senti segur o que no tingui vincle amb l’adult que en té cura no podrà jugar ni desplegar el seu joc amb plenitud. L’infant viu el seu present. La seva pròpia acció, la seva curiositat i el seu desig d’aprendre són el seu principal motor d’aprenentatge. Les propostes i els espais que li són coneguts li aporten seguretat i confiança. A poc a poc, anirà coneixent el seu entorn, explorant-lo mentre va prenent consciència del seu propi cos, del seu propi jo.

Construir la seva pròpia identitat és un procés lent (requereix un procés maduratiu que no podem avançar) i de gran transcendència. També, podrà prendre decisions amb més consciència i, en definitiva, podrà actuar des del seu propi desig i amb més autonomia.

El temps de les cures, dels àpats i del descans són moments òptims per acompanyar-los amb respecte i afecte. A l'escola bressol municipal, donem protagonisme a les pròpies accions de l’infant i situar la vida quotidiana al centre requereix que sigui considerada com una activitat central, com una activitat important, que cal tenir ben planificada i prevista per viure-la amb la màxima calma possible. Cal oferir a l’infant el temps que necessiti per dur a terme aquests processos i poder satisfer les seves necessitats al seu ritme.

Són moments en els quals els podem facilitar la progressiva conquesta de l’autonomia, sense que sigui viscuda com una exigència sinó tot el contrari: aquest procés ha de néixer des del propi desig de l’infant. Planifiquem els àpats de manera que tots els infants del grup no dinin alhora. Els infants més petits comencen a dinar de forma individual i, més endavant (quan mostren interès i el seu moment evolutiu ho permet), passen a dinar a taula amb un petit grup d’infants. Els grups d’infants més grans també dinen en petit grup.

Els infants descansen a la mateixa estança. Ho fan segons les seves necessitats. Es respecta el ritme de la son i si necessiten descansar a mig matí fem els possibles per facilitar-ho.

Compartiu aquest contingut

NextGenerationEU