primers dies a l'escola

Adaptar-se s’entén com el procés que es viu en iniciar una nova situació fins arribar a sentir-se segur en ella. 

L’entrada a l’escola bressol representa per als infants la primera separació del nucli familiar. Els infants necessiten un temps per conèixer l’escola, descobrir-hi interessos, adequar-la a les seves necessitats i preferències i d’aquesta manera poder-ne gaudir. D’aquest temps en diem PERÍODE D’ADAPTACIÓ.  

Aquest període no només implica sentiments d’incertesa i neguit als infants sinó també als altres components educatius: família i escola. 

A la nostra escola entenem l’adaptació com un procés de familiarització entre les tres parts implicades: els infants, les famílies i els/les educadors, sent de vital importància que teixim un vincle de confiança i complicitat entre la família i els educadors pel benestar de l’infant. 

Hem de ser conscients que l’adaptació és un procés que es desenvolupa de maneres diferents per a cada infant i per a cada família, i per tant  el més convenient es fer una entrada progressiva a l’escola acordant horaris amb els tutors. Això ens permet organitzar el temps perquè  les famílies podeu estar estones a l’estança acompanyant les vostres filles i fills. Tenir la mare, el pare en aquests espai nou els dona seguretat. A les famílies també us permet anar coneixent l’educadora o l’educador que estarà tenint cura dels vostres fills.

Són moments de molta intensitat emocional, de molts neguits, fins i tot de sentiments de culpabilitat... tots són sentiments vàlids i  que des de l’escola acollim i intentem donar resposta, des de la conversa individual diària de seguiment del procés i oferint la possibilitat de que feu  trucades  per saber com està passant el dia la vostra nena o el vostre nen.

Com mostren els infants aquests neguits? Alguns ploren però es deixen consolar, d’altres rebutgen el consol físic d’una abraçada; d'altres aguanten el plor que esclata en el mateix moment que veuen entrar per la porta la mare o el pare; d’altres canvien actituds a casa deixen de menjar, alteren el ritme de la son, reclamen més l’atenció dels pares i mares.

A l’escola actuem des del respecte, oferim el nostre acompanyament individual; posem paraula als seus sentiments: estàs enfadat, estàs trist... però no et preocupis perquè la mama, el papa t’estimen molt i vindran desprès.

Tot l’equip de la Verneda de Sant Martí intentem que el procés d’adaptació sigui viscut de la forma més positiva per tothom i per això proposem un model que des de la nostra experiència és el més adequat per acompanyar-vos en aquesta etapa.  

Des d’aquesta experiència us podem dir que és cert que els primers dies hi ha plors a les entrades però que al cap de poc temps, ens dieu “No hi ha manera de marxar de l’escola !

Us esperem amb els braços oberts!