L’alimentació en aquestes edats no solament és una necessitat bàsica per al creixement i la maduració, sinó que és el conjunt de situacions, intercanvis, rituals i relacions que incideixen en el desenvolupament cognitiu, social i afectiu dels infants.
Considerem molt important la relació entre els diferents nivells de l’escola i la relació amb la família, ja que és convenient arribar a uns acords i establir criteris d’actuació.
El menjar a l’escola passa per diferents moments, depenent de l’edat de l’infant i el progressiu assoliment d’autonomia.
- A començament de curs, en el grup de lactants és probable que l’alimentació d’alguns nadons sigui a base de biberons, que la mestra oferirà segons la rutina i els horaris que ens facilitaran les famílies.
- Quan les famílies ens informen que han començat a introduir les primeres verdures i/o fruites, nosaltres continuem aquest procés a l’escola. Aquesta estona s’atèn de manera individualitzada, afavorint un vincle entre l’adult i l’infant, propiciant que aquest moment sigui agradable i es porti a terme en un ambient tranquil.
- A mida que l’infant mostra interès per participar de forma més activa i sigui capaç de mantenir-se assegut en una cadira, serà el moment per oferir-li el menjar a taula. L’infant té a l’abast el dinar i una cullera, l’educadora en té una altra per anar-lo ajudant.
Coincideix amb aquest moment la introducció de menjar a trossets, oferint de manera progressiva nous aliments, sabors i textures.
- Quan els infants van assolint més autonomia per a menjar sols comencen a dinar en grups reduïts. Aquest moment es donaria en el grup de lactants al voltant del tercer trimestre i al de caminants petits a l’inici de curs, respectant els diferents ritmes i l’evolució de cada infant.
- En els dos grups d’infants de 2 a 3 anys i els caminants grans, el dinar ja esdevé un acte col·lectiu i social i es dina en dos torns. Els grups s’organitzen tenint en compte les necessitats reals i diàries de l’infant, donant prioritat a aquells infants que han arribat més aviat a l’escola, han esmorzat abans, qui està més cansat... Hi ha un màxim de 10 infants a cada torn als grups de grans i de 6 en els caminants. D’aquesta manera l’estona del dinar esdevé un moment tranquil i relaxat que permet un apropament més personal i acompanyar millor l’infant ajustant el grau d’ajuda que necessita cadascú.
A la nostra escola disposem d’un gran pati on gaudim de sol i una temperatura molt agradable durant gairebé tot el curs. Com a equip, pensem que és important que els infants passin temps a l’aire lliure en contacte amb els elements i amb l’entorn natural. És per això que es prioritza poder atendre l’estona del dinar a l’espai exterior, sempre i quan les condicions meteorològiques siguin favorables. Quan són adverses, es dina a la sala comuna.