El curs 2012-2013 s’inicia a Catalunya de forma pilot el nou model de formació professional dual, en el qual l’alumne rep part de la formació en el centre de formació professional i l’altra part l’obté mitjançant les activitats formatives i productives a l’empresa.
Amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats del mercat laboral, la formació professional dual aposta per augmentar la col·laboració entre els centres de formació professional i les empreses, en el procés formatiu de l’alumne.
El curs 2013-2014 l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) va implantar l’FP Dual a trenta escoles bressol de la seva xarxa municipal, amb la finalitat de promoure i impulsar la innovació, la participació i la millora de l’acció educativa.
Actualment el projecte preveu l’estada d’estudiants del cicle formatiu de grau superior d’Educació Infantil a les escoles bressol, i es concreta en quatre hores diàries durant tot el curs escolar mitjançant una beca de formació.
El projecte consta de dues fases:
-
1a fase: 100 hores de pràctiques dels alumnes de 1r curs (FCT abril-juny)
-
2a fase: alumnes de 2n curs amb valoració positiva en la 1a fase, que fan l’estada a l’escola bressol.
Les escoles bressol participants en el projecte en destaquen els aspectes següents:
-
Afavoreix una formació de qualitat per a l’alumnat, en la qual es transmet el model educatiu de les escoles bressol municipals.
-
Potencia la col·laboració entre els centres formatius i les escoles bressol.
-
Promou la reflexió sobre l’acció educativa en el propi equip de l’escola bressol i la possibilitat d’iniciar projectes singulars.
-
Es constata un alt grau de satisfacció, motivació i implicació de l’alumnat que participa en el projecte.
-
Hi ha hagut un alt grau d’inserció laboral, un cop finalitzats els estudis, en les empreses que presten el suport educatiu a les escoles bressol municipals.