En un moment on les comunicacions postals conviuen i s'adapten als nous mitjans tecnològics, Correos celebra els 300 anys de la creació del servei de correus. Tres segles on es viuen fites tan importants com són la creació de l'ofici de carter (1756), el repartiment postal diari (1870) o la invenció del codi postal (1981).
L’entitat fou fundada per la iniciativa reial de Felip V i que delegaria la responsabilitat en la figura de Juan Tomás de Goyeneche, nomenat Juez Superintendente y Administrador General de las Estafetas de dentro y fuera de estos Reynos (…) el 8 de juliol de 1716. A partir d’aquell moment, i per primer cop a la història, l’Estat assumiria l’organització, gestió i establiment de tarifes en les trameses postals. Aquest punt d’inflexió suposaria la fi del domini per part de la família Tassis, que fins al moment gaudien de la concessió del privilegi reial del correu, tant a Espanya com a la resta d’Europa. Si voleu aprofundir en la família Tassi, us recomanem llegir el Singular “Thurn und Taxis, una nissaga al servei del correu”.
Correos celebra el Tricentenari amb l’emissió de tres fulls bloc dedicats als tres segles de vida postal i de telègrafs. El primer full bloc, posat a la venda el 29 de febrer de 2016, està dedicat a la primera centúria (1716-1816). La il·lustració general mostra les sis principals rutes radials de postes de la Península, acompanyades d’al·lusions al correu d’aquesta primera etapa. El motiu principal del segell és una escena emmarcada en el segle XVIII on es focalitza l’interès en la Real Casa de Correos. L’edifici, ubicat a la cèntrica Puerta del Sol de Madrid, és un dels més antics del lloc. Com a dades d’interès, comentar-vos que el full bloc està imprès en offset amb un tiratge total de 200.000 unitats.
Entre els molts i diferents actes de celebració previstos, destaquem una exposició celebrada durant el passat mes de març a Mataró, concretament a la Biblioteca Antoni Comas. Durant dues setmanes s’han exposat documents i objectes de diverses èpoques, trobades durant el trasllat de l’oficina del Carrer Lepanto al Camí Ral. Mataró presenta la singularitat que va ser la primera ciutat a passar del transport del correu postal de diligència a ferrocarril, un gran pas en la millora de la gestió del servei. A més, tot sigui dit, Mataró va ser la primera ciutat en instal·lar la primera caseta postal.
Moltes felicitats @Correos!