Swiss Post, la companyia de correu postal suïssa, comença el 2017 desfent-se de l’última motocicleta de gasolina. El nou parc de vehicles de repartiment elèctrics són un exemple de sostenibilitat i respecte al medi ambient.
Al llarg dels segles s’han jubilat diversos mitjans de repartiment: la diligència, el zepelí, etc. I els vehicles amb motor de carburant porten el camí de ser els següents.
La Piaggio Liberty groga de la ciutat Stein am Rhein ha tingut l’honor de ser l’última motocicleta de gasolina retirada del servei postal. Però el seu final no ha estat pas dramàtic, al contrari, des d’aquest gener gaudeix d’una jubilació daurada al Museu de les Comunicacions de Schwarzemburg. Un testimoni patrimonial que evidencia un canvi en les tendències de transport del futur, que passen per la necessària substitució dels motors carburants per altres més sostenibles.
Swiss Post va anunciar l’any 2008 l’interès per renovar la flota de repartiment durant els següents anys. I seguint un rigorós calendari, el 5 de gener de 2017, la companyia anunciava la retirada de la darrera scooter. Els nous vehicles estalviaran al medi ambient 4.600 tones en emissions de diòxid de carboni, a més de la desaparició de la contaminació acústica, ja que pràcticament no fan soroll.
La mesura iniciada pels serveis postals suïssos ha assentat nous precedents per a la resta de països. Un d’ells, Espanya, guardonada l’any 2015 amb el World Mail Award per la “calculadora de petjada ambiental”, que compensa les càrregues ambientals associades a un producte a través de la promoció de projectes sostenibles, convertint-lo així en un “enviament neutre en carboni”. A més, durant el 2016 es va anunciar el compromís de renovar part de la flota amb vehicles elèctrics.
La tecnologia aplicada a la millora de l’eficiència en el transport és un tema de plena actualitat. De fet, Swiss Post ens sorprenien el juliol del 2015 amb la presentació d’un projecte experimental sobre tecnologia d’avions no tripulats, per a l’entrega en casos excepcionals o en el trasllat d’objectes especials. Una aposta innovadora que es realitza en col·laboració amb dues empreses més: Swiss WorldCargo i Matternet, i s’estima que pugui sortir el 2020.