Carrer del Tajo versus carrer de la Riera d’Horta
Per a molta gent d’Horta, el carrer del Tajo sempre serà la riera d’Horta, un pas natural de l’aigua que, des de Collserola, anava a parar al mar.
El camí que anava de Barcelona a Horta (el passeig de Maragall) quedava tallat a l’altura de la riera, i per travessar-la calia fer-ho a peu. A fi d’ajudar les persones que volien passar a peu eixut, l’Ajuntament del poble pagava uns mossos. Finalment, es va construir un pont sobre la riera i, amb l’arribada del tramvia de vapor, es va construir a l’altura del pont l’estació d’inici i final de la línia. El 1888 es va urbanitzar l’altra banda del pont i es va obrir el carrer del Progrés (Fulton), el qual va donar continuïtat al tramvia elèctric fins a la plaça d’Eivissa. Però l’Ajuntament de Barcelona no va començar a urbanitzar la riera com a carrer fins al 1940.
Autor: J. M. Contel
Peu de foto 1, abans: La riera d’Horta amb el pont i l’edifici de l’estació del tramvia de vapor.
Peu de foto 2, ara: El carrer del Tajo i el passeig de Maragall, amb el pas del temps, s’han convertit en dues artèries importants per al barri.