La nit del 18 al 19 de març de 1971, els veïns d’Horta deien adeu al tramvia de la línia 49, un dels dos darrers que encara circulaven per la ciutat. Havien passat gairebé noranta-nou anys des que el 27 de juny de 1872 es va inaugurar la primera línia que enllaçava el pla de la Boqueria amb Gràcia.

Amb la modernització del servei es van anar substituint els tramvies per autobusos i, a poc a poc, aquelles baluernes grinyolaires van anar desapareixent dels carrers de Barcelona. Al principi del 1971, només restaven dues línies: la 49, que unia les Drassanes amb Horta, i la 51, que ho feia amb la Via Júlia.

L’acomiadament d’ambdues línies va ser apoteòsic. Durant més de quatre hores una munió de gent va acompanyar en to festiu una comitiva de tramvies que obria un cotxe jardinera escortat per dos motoristes de la Guàrdia Urbana. Al capdavant hi anava un tramvia de la línia 51, al qual seguien dos cotxes de la sèrie 800 i un de la 500; a continuació, quatre vehicles més moderns, i després dos tramvies de la línia 49 de la sèrie 1200 i 1600. Tancaven la comitiva diversos autobusos.

Després de vuit quilòmetres de recorregut, a un quart de quatre de la matinada, els darrers tramvies entraven a la cotxera de Borbó, entre l’adeu d’una gran multitud d’afeccionats nostàlgics.

Autor: J. M. Contel

Fotografia: Un grup de persones acomiaden un cotxe de la línia 49, el 18 de març de 1971.