Des del primer projecte del 1874 fins a l’arribada del tramvia a Horta van passar nou anys. El projecte de la nova línia preveia unir aquesta població amb la veïna Sant Andreu, on tenia el seu final el tramvia de Barcelona al Clot i a Sant Andreu.

La concessió va ser atorgada, el 1881, a Francesc Xinxó, propietari de l’antiga masia de Can Grases, avui Ca n’Andalet, que la va cedir a Pere Pasqual Herrero, el qual en va iniciar la construcció l’1 de gener de 1882. Sis mesos després de començar les obres, es va crear la societat Tranvía de San Juan de Horta a la Sagrera, companyia que en faria l’explotació. Enllestida la línia en via única, van sorgir els primers problemes a causa que la companyia F. C. del Norte de España no va donar permís perquè el tramvia travessés les seves vies a la Sagrera. Aquest fet va ocasionar que el tramvia d’Horta no pogués arribar fins a l’estació de la Sagrera de la línia Barcelona - Sant Andreu i que els seus passatgers haguessin de caminar uns tres-cents metres per fer el transbordament.

Finalment, el tramvia de vapor d’Horta es va inaugurar el 5 de juliol de 1883. Anys després, va aparèixer un nou projecte per enllaçar la plaça d’Urquinaona amb Horta amb tracció animal, però els nous avenços amb l’electricitat van fer replantejar el projecte, i la nova línia no es va inaugurar fins al 21 de juny de 1901, després de divuit anys de servei del primer tramvia d’Horta.

Autor: J. M. Contel

Fotografia: El 21 de juny de 1901, el tramvia d’Horta va canviar de tracció i d’itinerari.