La Sagrera - Vilapicina, l’embrió de la línia 5
El 21 de juliol de 1959, l’alcalde de Barcelona, Josep Maria de Porcioles, i l’arquebisbe i bisbe de la diòcesi, doctor Gregorio Modrego y Casaus, entre altres autoritats, van inaugurar el tram del metro de Barcelona, de 2.700 metres, entre l’estació de la Sagrera i la de Vilapicina.
Era una nova expansió del metro, exigida per l’increment urbanístic de Barcelona durant els anys cinquanta, quan gran quantitat de terreny rural es va convertir en urbà i va començar la construcció de molts edificis d’habitatges que van anar configurant nous barris a la ciutat. Tot això va fer posar sobre la taula el projecte d’un nou metro, que va ser anomenat Transversal Alt i que havia d’enllaçar els barris del Congrés i la Sagrera, Gràcia, les Corts i la Ciutat Universitària. Amb el pas dels mesos, aquest projecte va derivar en dos nous projectes: el primer de Sants a Collblanc, a partir de la línia del metro Transversal que ja funcionava, i el segon entre la Sagrera i Horta.
El primer projecte d’aquesta línia es va presentar el 12 de febrer de 1953 i era una proposta que preveia una via d’ample espanyol i que anava de l’estació de Navas fins a la d’Horta (plaça d’Eivissa). Finalment, el projecte, modificat per l’Ajuntament perquè esdevingués el primer tram de la nova línia del Transversal Alt, es va adjudicar el 27 de maig de 1955. El primer tram unia les estacions de la Sagrera i Vilapicina. Els treballs d’aquesta nova línia, construïda amb ample de via internacional, es van inaugurar el 1959, amb cinc estacions: La Sagrera, Congrés, Maragall, Virrei Amat i Vilapicina.
Autor: J. M. Contel
Peu de foto: Inauguració del primer tram de la futura línia 5, el 21 de juliol de 1959. (Fotografia: Arxiu TMB)