Cap als anys cinquanta, al costat de les barraques de Francesc Alegre, al districte d’Horta-Guinardó, la portera d’una torre a mig construir anomenada popularment “la torre de la missa” va començar a tenir cura d’alguns infants del barri mentre les seves mares treballaven.

L’any 1964, l’assistent social va conèixer aquesta experiència i, amb l’ajuda d’entitats de tipus benèfic, va condicionar algunes dependències d’aquella torre mig acabada i s’hi va instal·lar un inici de llar d’infants.

El local no tenia la infraestructura adient i l’any 1966 es va traslladar, de manera provisional, a una altra torre del carrer de Josep Ciurana.

El curs 1967-68 es va ubicar ja definitivament als locals cedits per la parròquia de la Mare de Déu de Montserrat, al seu mateix edifici.

A partir d’aquest moment, l’escola, que havia sorgit per iniciativa espontània, va passar a ser centre parroquial que acollia nens i nenes fins als 6 anys.

En aquesta etapa, la llar d’infants es va anar conformant ja com a escola i s’anomenà Institució Preescolar Montserrat.

Va anar prenent importància el factor pedagògic i es va crear un consell directiu format per representants de les famílies, la parròquia i el personal de l’escola.

Als anys setanta la parròquia va deixar d’incidir en la gestió de l’escola i aquesta va anar prenent la voluntat de ser pública. Va participar des dels inicis en la Coordinadora de Llars d’Infants de Barcelona.

L’any 1977 es va crear el Patronat Municipal de Guarderies Infantils de Barcelona i l’escola va passar a dependre’n l’any 1979 amb el nom d’Escola Bressol Montserrat.

L’any 1992 l’escola es va traslladar a les noves instal·lacions que ocupa actualment, al districte d’Horta-Guinardó (carrer de Gènova, 2 bis).

A partir de l’any 1994, l’escola va passar a formar part de la xarxa d’escoles bressol de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona.

Al llarg d’aquests cinquanta anys, l’Escola Bressol Montserrat ha anat creixent i evolucionant, i s’ha adaptat a les noves realitats que s’han anat produint i que, sens dubte, han estat el full de ruta de l’escola per donar resposta a les necessitats educatives dels infants i de les seves famílies. L’escola ha acumulat un bagatge de vivències, experiències i aprenentatges que han anat conformant l’ideari sobre allò que ha de ser l’educació de la petita infància i l’atenció a les seves famílies.