You are here

Cap a un nou IMU

Nou IMU més sostenible i eficient

A partir de demà, 1 d’abril, l’Institut Municipal d’Urbanisme estarà ubicat en un nou edifici al carrer de Bolívia, 250 (barri de Provençals del Poblenou; districte de Sant Martí). El nou IMU  enceta una nova etapa i vol ser una palanca de transformació, innovació i millora en el dia a dia d’aquesta àrea de l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, vol ser un referent municipal en mesures sostenibles on el benestar, la seguretat i tecnologia informàtica, la flexibilitat, la biofília o la col·laboració entre tot l’equip humà que el conforma seran alguns dels vectors organitzatius a través dels quals pivotarà aquesta nova etapa; tot plegat per a generar interconnectivitat entre els actors que hi participaran i amb el propòsit d’oferir un millor servei a la ciutadania.

Canvi de seu i, en certa manera, canvi d’època, almenys pel que fa a la filosofia de treball i organitzativa del que serà a partir de demà el ‘nou IMU’.

L’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU) ha traslladat les seves oficines (que des de 2009 tenia a l’edifici de Can Jaumandreu) a una nova seu, al carrer de Bolívia, 250, al sector anomenat ’22@ Nord’ en un àmbit de transformació urbana on trobem Can Ricart, Ca l’Alier (Fundació BITHabitat) o L’Escocesa, per a citar-ne alguns.

S’ha aprofitat doncs, aquest fet, per a introduir un conjunt de canvis organitzatius orientats a millorar les condicions de treball de les persones, i alhora intentar fer de l’IMU un espai més atractiu i innovador.

Una oportunitat nova que s’ha presentat en aquest temps de crisi sanitària provocada per la pandèmia, tot deixant enrere la diversitat de cultura empresarial (suma de diferents organitzacions) que conformava l’antic ens i adaptant-se als nous temps, sobretot en sostenibilitat, eficiència, teletreball i diverses eines d’interconnectivitat que, sens dubte, facilitaran el dia a dia de les tasques que té assignades l’Institut Municipal d’Urbanisme.

En aquest sentit, la transició cap a aquest nou model ha estat molt participatiu per part de tots els treballadors (des d’auxiliars administratius fins al gerent, tot passant per la coordinació amb els dos equips professionals que han dut a terme tant la diagnosi i posterior definició del projecte com del de les obres de remodelació), i al llarg de l’últim mig any s’ha compartit  i explicat -amb sessions plenàries mensuals- a tot l’equip com evolucionava el ‘nou IMU’.

Un acompanyament en el canvi que també ha inclòs ‘dies de neteja’, i persones ‘ambaixadores del canvi’.

Un procés, val a dir, que no s’hauria pogut realitzar sense la implicació i ajuda de molts companys de l’Ajuntament, com ara l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI), Patrimoni, la Gerència de Recursos i molts altres actors.

I una diagnosi acurada que s’ha fet partint, entre altres aspectes, d’un estudi etnogràfic del tipus de treballador, on la valoració de la llum natural era una de les prioritats a tenir en compte en aquesta nova seu,  a més del confort acústic per a poder treballar bé. També es va valorar molt poder tenir més espais col·laboratius, i reduir el mobiliari per a passar a aquesta nova cultura organitzativa que implicarà estar ubicats en aquest nou edifici.

Segell ‘Leed Gold’ i més superfície útil en un entorn de treball modern i sostenible

Amb aquests canvis, el nou IMU passarà a tenir de gairebé 1.900 m² de superfície útil total, a tenir uns 2.500 m² de superfície aprofitable total. Així, ara es disposarà de més metres, densificant més, però en benefici d’espais de valor afegit (benestar, comoditat, biofília, ordre, neteja…).

En altres paraules, l’IMU venia d’un model d’espais de treball compartimentats i s’ha evolucionat vers una mobilitat híbrida total; un edifici tecnificat que disposarà de connexió Wi-Fi per a tothom, i on cadascun dels treballadors disposarà d’ordinador portàtil i telèfon mòbil corporatiu.

El nou IMU consta de soterrani, planta baixa+3; essent la primera i segona planta els llocs on hi haurà ubicat el personal dels diversos departaments (Direcció d’Urbanisme/Gestió Urbanística; Oficina de La Marina del Prat Vermell; Serveis Generals; Gerència; Serveis Jurídics; RH; Programes/Informació i Control; Projectes i Obres, Regeneració Urbana i Coordinació de Projectes); mentre que la part superior serà l’espai de socialització (cantina).  La biblioteca i l’arxiu estaran situats a la planta baixa.

Pel que fa a les característiques tècniques de l’edifici -situat a Bolívia cantonada amb Fluvià-, cal destacar que consta amb el segell Leed Gold (segon en l’escala de quatre d’aquest sistema d’avaluació i de certificació de sostenibilitat), fet que el converteix en un edifici molt eficient. A més, està connectat a la xarxa Districlima (xarxa urbana de distribució de calor i fred per a la seva  utilització en calefacció, climatització i aigua calenta sanitària); incorpora plaques fotovoltaiques; la il·luminació interna i el consum d’aigua es regulen de manera automàtica. A més, l’orientació a Nord de l’immoble, li dóna molta llum natural al llarg de la jornada laboral, un fet que aporta benestar i un estalvi energètic considerable.

En definitiva, una proposta d’edifici i entorn de treball modern (concepte d’espai obert), sostenible (elements de biofília, que contribuiran a la salut física i mental; mobilitat, reducció de consums, reciclatge), amable (espais de socialització, cantina, terrassa…) i segur (criteris postcovid).

Que implicarà un canvi en la cultura del treball (mobilitat a tot l’edifici, tecnologia adaptada al teletreball, telefonia mòbil, manuals d’ús dels nous espais, impressió i digitalització amb identificació PIN, tendència al ‘paper zero’, nou sistema d’Administració Integral de Documents i Arxius, seguretat informàtica reforçada, Office 365 integrat…), i on es vol fomentar l’horitzontalitat i la col·laboració entre persones i equips (espais de treball col·laboratiu, àgora de presentació de projectes).

Un nou edifici i una nova etapa, doncs, que utilitzarà tot d’eines pràctiques en benestar, seguretat i resiliència, tecnologia i sostenibilitat, flexibilitat i eficiència, col·laboració, innovació i que, posats a les mans del seu equip de professionals, té per a objectiu final donar un millor servei als ciutadans en tot allò que relaciona tots els projectes que gestiona l’IMU a la nostra ciutat.