You are here

L'escultura ‘Himne, Mite, Paradís’ s’erigeix en “pedestal modern” al bell mig dels Jardins de Ca l’Aranyó

Susana Solano i la integració de la seva obra amb els gratacels del Poblenou

L’obra, de l’artista Susana Solano, és una estructura en acer inoxidable formada per dos mòduls transportables, dissenyats amb porta per a facilitar l’accés a la neteja, i ancorats i fixats sobre una base de formigó i pica de presa de terra. Una peça que “vol participar, preservar i mantenir un diàleg tranquil” amb l’espectador, i que s’integra en aquest espai ‘verd’ de la ciutat envoltat d’immobles i immers en aquesta zona tan compacta –urbanísticament parlant- del Poblenou, on conviuen habitatges, oficines, tecnologia, educació o serveis.

 

Aviat farà un any que s’inaugurava, al bell mig d’aquest solar d’11.000 m² del 22@, un ‘espai verd’ batejat amb el nom de Jardins de Ca l’Aranyó, un interior d’illa ‘sostenible’ que farà de petit pulmó verd en aquest àmbit tan atapeït -urbanísticament parlant- del barri del Parc i la Llacuna del Poblenou, a tocar de l’avinguda Diagonal i la plaça de les Glòries Catalanes.

Ara, en aquest espai de calma, on també trobem camins, bancs i jardineres, s’hi ha instal·lat una escultura en acer inoxidable de l’artista Susana Solano. Una peça que, batejada amb el nom d’ ‘Himne, Mite, Paradís’ vol esdevenir, en paraules de la mateixa escultora “un pedestal, un obelisc modern” que vol ser un “referent d’aquest lloc”.

Solano explica que la peça “està col·locada estratègicament, sense ordenació aparent, però no a l’atzar, i rebutjant a tenir una presència centralitzada”. I afegeix: “’Himne, Mite, Paradís’ vol participar, preservar i mantenir un diàleg tranquil entre l’elegància del lloc, els jardins, la terra…” d’aquest àmbit del Poblenou.

Entrant al detall, aquesta és una estructura semitransparent, tancada, revestida de teixit metàl·lic en acer inoxidable, i amb unes dimensions de 440x420x219 cms. I està formada per dos mòduls transportables, dissenyats amb porta per a facilitar l’accés a la neteja, i ancorats i fixats sobre una base de formigó i pica de presa de terra per a la protecció de les persones.

Susana Solano, que utilitza amb freqüència el metall d’origen industrial i no reciclat per a les seves obres, ha volgut també deixar constància que a l’hora de crear aquesta obra ha ‘begut’ artísticament de l’arquitectura megalítica. En aquest sentit, l’obra de Ca l’Aranyó ha sorgit com a font d’inspiració a una experiència ritual, a una idea de monument commemoratiu.

‘Himne, Mite, Paradís’, una peça escultòrica, que situada en un dels punts estratègics d’aquests nous jardins  de Ca l’Aranyó, serà “una estructura (artefacte) que pretén un diàleg cultural directe amb l’espai (paisatge)…que no està sotmès a regles clàssiques: sense emfatitzar, sense enaltir, ni commemorar…res”, en aquest espai on cohabita l’horitzontalitat i la verticalitat de les formes entre gratacels sense deixar de banda el ‘verd’.

 

‘Verd’ entre gratacels

Els jardinets de Ca l’Aranyó (dins de l’àmbit de l’arc del Campus Audiovisual del 22@) es distribueixen en un espai d’uns 10.936 m², dels quals 2.600 m²  són parterres, i amb gairebé un centenar d’arbres nous.

Aquest projecte que va veure la llum la primavera de 2020 ha prestat atenció a diversos aspectes: d’una banda, es van modificar els terrenys que existien en aquest solar i el nou espai resultant es va adaptar al nivell dels carrers de l’entorn. També es va voler donar èmfasi a l’orientació d’aquest espai amb relació a les torres de gran alçada de les edificacions veïnes i la relació visual del parc des de Diagonal entre aquest ‘bosc’ d’oficines, i creant d’aquesta manera un ‘bosc’ horitzontal versus la verticalitat de les fissures dels immobles.

Així, el parc queda distribuït per dos elements bàsics: d’una banda, jardineres-banc que contenen les  plantacions que, a vista d’ocell, semblen nou peces d’un puzle o nou atolons; i de l’altra, uns camins de totxo per circular i unes àrees toves de sauló per a unir les jardineres amb els camins, tot plegat embolcallant una gran plaça al centre, que dóna entitat i organitza l’espai verd. Un espai, aquest últim, on ara trobarem la peça artística ‘Himne, Mite, Paradís’.

Tot plegat, barrejant superfícies toves amb superfícies dures, relacionant espais de lleure i espais per passejar (horitzontals), mentre que les jardineres contenen ondulacions que, en certa manera, reforcen la idea de promenade.

Aquest espai que ha nascut a Ca l’Aranyó, doncs, és un verd en un entorn que cohabita tant amb un edifici  de 16 pisos d’alçada (edifici destinat a oficines), com amb instal·lacions tècniques (una subcentral elèctrica d’Endesa; i Districlima, productora i distribuïdora d’aigua calenta per a aquest ‘disctricte’).

D’altres característiques a destacar: en aquest espai hi ha una zona de jocs infantils, i 163 llumeneres (amb llum LED).

Les obres dels Jardins de Ca l’Aranyó van tenir una durada d’un any (van començar a principis de 2019) i han suposat un cost de 3 M€. L’Institut Municipal d’Urbanisme ha estat l’ens municipal encarregat de gestionar i executar  aquesta obra, i que en l’actualitat també està treballant  en la transformació de les àrees urbanes incloses en sectors urbanístics, com són el 22@, la Colònia Castells, el Sud-oest del Besòs, les antigues Casernes de Sant Andreu, etc…

 

 

Més informació