El 19 de juny, parlem sobre les dues noves guies de suport als monitors i monitores d’activitats d’estiu

18/06/2020 - 13:20

#EstiuAmbGuies. La trobada s'emetrà al Twitter @bcn_joventut, a partir de les 11 h. Comptarà amb la participació de professionals de la Pedagogia especialistes en Infància i Joventut, i amb representants del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

En un estiu tan inusual com aquest, és especialment important que els monitors i les monitores comptin amb eines pràctiques per saber com “enriquir” les activitats des del punt de vista educatiu i com acompanyar emocionalment els infants i adolescents després de mesos de confinament a casa seva, en alguns casos en situacions molt dures.

Per aquest motiu, l’Ajuntament ha publicat dos nous recursos de suport pedagògic i suport emocional que busquen completar la formació que ja tenen els monitors i monitores amb determinats coneixements que aquest any es fan especialment necessaris.

 

Una trobada entre professionals de l’educació, la joventut i el lleure

L’equip que ha elaborat les guies les presentarà en una trobada virtual que s’emetrà a través del Twitter de Joventut, el proper divendres 19 de juny a les 11h. Es podrà seguir amb l’etiqueta #EstiuAmbGuies.

La sessió s’iniciarà amb la benvinguda del Regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramón Riera, i de la Comissionada d’Educació, Maria Truñó.

Comptarà amb la participació de:

  • Berta Espona, investigadora i pedagoga amb experiència com a monitora i directora de lleure, i coordinadora dels cursos de formació d’educadors i educadores en el lleure a la Fundació Esplai Girona.
  • Mònica Algueró, vocal de la junta del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i vicepresidenta del Consell professional.

Moderarà la trobada Elena Mialdea, sociòloga especialitzada en Polítiques socials i mediació comunitària, dinamitzadora del servei infoJOVE als centres d’Educació secundària (Punts JIP) del Departament de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona.

 

Recursos per a l’acompanyament pedagògic i emocional

Ambdues eines formen part del Pla d’Estiu extraordinari que l’Ajuntament està impulsant amb l’objectiu de respondre als impactes sanitaris, socials i econòmics que la crisi de la covid-19 ha provocat en infants i joves, especialment en aquells barris d’acció prioritària emmarcats en el Pla de Barris:

  • La “Guia de suport i orientacions pedagògiques” pretén facilitar propostes concretes per incorporar maneres d’organitzar-se amb més intencionalitat educativa i incloure aprenentatges vinculats a competències bàsiques instrumentals centrades en l’expressió oral, la lectura i el joc matemàtic. D’aquesta manera, es vol promoure que direccions i monitoratge triïn i adaptin metodologies per nodrir de més objectius educatius les més de 1.000 activitats.

Les guies es distribuiran entre les 503 entitats que gestionen les activitats i els professionals que hi treballen.

D’altra banda, s’ha habilitat una línia d’atenció gratuïta organitzada per el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, que estarà operativa durant les vacances per tal que infants, adolescents, famílies, tutors legals i/o professionals de l’educació i del lleure puguin fer les consultes que creguin oportunes.

El telèfon és el 649 756 713, i donarà servei de 9 a 17h (de dilluns a divendres) i de 9 a 13h, els dissabtes. L’adreça de correu electrònic és suportinfancia@copc.cat.

 

La tasca d’esplais i caus, un bé fonamental per a infants i adolescents

La publicació de les guies i el reforç en els serveis d’atenció també es troben emmarcats en la Mesura de govern de l’associacionisme educatiu de base comunitària, aprovada el maig de 2018.

Desplegada amb la coordinació del Departament de Joventut, la mesura pretén promoure els drets de l’infància, especialment el dret al lleure, tot donant a conèixer i posant en valor la tasca dels esplais i caus com un bé fonamental en els processos de construcció i creixement individuals i comunitaris que es produeixen a la ciutat.

El seu darrer eix, que persegueix la millora del dia a dia de les entitats, inclou com a repte la necessitat d’assegurar que les entitats d’associacionisme educatiu de base comunitària disposin d’uns recursos materials i formatius adaptat a les seves necessitats i suficients per tal de poder executar els seus projectes educatius.

Coneixeu l’estat de l’associacionisme educatiu a Barcelona? Podeu consultar-ne tots els detalls en aquest informe, recentment publicat, com a resultat d’un dels compromisos de l’esmentada mesura de govern.

Aquest document, juntament amb el seu vídeo explicatiu, ha estat realitzat pel PRISMA – Observatori de la joventut del Departament de Joventut, gràcies a les dades aportades per totes les entitats i federacions de lleure educatiu membres del Consell de la Joventut de Barcelona.