Estudiem des de casa, però... com?

29/04/2020 - 19:01

Formació. La vida estudiantil no s’atura amb la Covid-19, així que hem d’aprendre a planificar bé la nova rutina d’estudis que se’ns presenta, lluny de l’aula. Endavant!

Si sou estudiants sabreu que, degut a la situació de crisi sanitària, el calendari acadèmic s’ha vist afectat i que, segurament, haureu de seguir els vostres estudis i classes des de casa.

No teniu el costum d’estudiar des de casa? Sentiu que no podeu organitzar-vos i que l’excés de feina us aclapara? Tranquil·litat!

Des del servei Aquí t’escoltem i el Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves (CAAJ) us ofereixen una sèrie de consells perquè us sigui més fàcil seguir amb la vostra rutina d’estudi confinada fins que no siguin necessàries les mesures de prevenció actuals.

Recordeu, però, que el més important i el secret per aprofitar al màxim les hores d’estudi, sempre serà la pròpia actitud. La nostra motivació depèn de nosaltres i de ben segur podem fer tot el que ens proposem, amb implicació i esforç!

Molts dels següents consells us podran servir per ara i per a més endavant, així que recordeu anotar-los.

Anem per parts!

1. LA IMPORTÀNCIA DE L’ENTORN: CUIDEU EL VOSTRE ESPAI D’ESTUDI

Buscar un entorn tranquil i recollit és el primer pas per poder concentrar-nos, tot i que, durant el confinament, pot ser difícil trobar-lo, sobretot si convivim amb moltes persones a casa.

Un cop trobem el nostre espai, mantinguem-lo endreçat i, únicament, amb el material que necessitem. Per tant, eliminem tot allò que no ens faci falta; això inclou el mòbil, una gran temptació i font de distraccions!

Us proposem que dividiu els espais de la vostra casa i els assigneu una funció específica:

Zona personal

  • Lloc tranquil, endreçat i lliure de distraccions per aquelles tasques que requereixen de màxima concentració. No importa si no és gaire gran… és el vostre cau! Això sí, heu de poder seure bé, amb els dos peus a terra, i tenir prou llum com per llegir sense problemes. Si hi ha sorolls al vostre voltant, poseu-vos taps a les orelles! No descarteu posar un rètol a la porta: “Don’t disturb”. I, quan sortiu per descansar, recordeu obrir la finestra per airejar l’espai.

Zones comuns

  • Són zones per a quan descanseu i peteu la xerrada per telèfon amb amics i amigues… No són bones per estudiar, però sí per veure la televisió o un vídeo que us hagin recomanat a l’institut… i, per descomptat, per fer uns estiraments de tot el cos, de tant en tant.

Zones comodín

  • Poden servir una mica per a tot. Busqueu aquelles estances (terrasses, balcons, patis…) que us ajudin a relaxar-vos i us permetin realitzar aquelles tasques més tranquil·les o lleugeres com passar apunts, fer esquemes, xerrar per WhatsApp amb els companys i companyes… De tant en tant, respireu, ompliu els pulmons i agafeu aire fresc!

2. CREEU UNA RUTINA

Poseu-vos horaris i res d’anar amb pijama! És important marcar-se unes rutines i respectar-les cada dia, tenint en compte la situació que cadascú viu a casa. Per exemple:

  • Desperteu-vos aviat. Podeu retardar una mica l’alarma del despertador aquests dies perquè us estalvieu el viatge des de casa fins a l’institut o a la universitat, però eviteu aixecar-vos massa tard per no canviar el vostre cicle vital.
  • Respecteu els horaris de les classes i continueu dedicant un temps a cada matèria. D’aquesta forma no deixareu enrere cap assignatura. Tots els experts i expertes coincideixen en què és important començar a estudiar fent la tasca que se’ns fa més pesada i acabar amb la que més ens agrada. Recordem, en pensar en la planificació que seguirem, que aquesta ha de ser realista i tenir en compte la dificultat que ens suposa cadascuna de les assignatures que hem d’estudiar.
  • Mantingueu una alimentació equilibrada i eviteu els àpats copiosos amb greixos perquè poden provocar-nos mandra per estudiar o fer-vos venir mal de panxa.
  • Realitzeu pauses per descansar la ment i el cos (per cada 50 minuts estudiant, 10 minuts de pausa). En els descansos feu estiraments, aixequeu-vos, camineu, mireu per la finestra o pel balcó tan lluny com pugueu… Eixampleu el cos i, si us fa sentir bé, balleu o feu algun exercici físic intens.

3. ORGANITZEU EL VOSTRE TEMPS D’ESTUDI

  • Feu-vos un calendari. Creeu una agenda i anoteu els propers exàmens, dates de lliurament de treballs o de deures… de la mateixa manera que si continuéssiu anant a classe.
  • Definiu uns objectius específics per a cada assignatura. Quins temes estudiareu per a cada matèria i quant temps li dedicareu? El fet de visualitzar la meta us ajudarà a focalitzar millor les energies i us animarà saber que us aneu acostant a l’objectiu previst.
  • Compartiu el vostre calendari i objectius amb altres companys/es. Podeu compartir els apunts i/o material d’estudi, preguntar per confirmar les dates, fer exercicis i algunes tasques de manera conjunta… Treballar en equip és una molt bona estratègia, malgrat el confinament… Entre totes som més fortes!

4. LES CLASSES “ON-LINE”

Continueu fent el mateix que fèieu en les classes presencials (llevat que us dediquéssiu a dormir, parlar, jugar amb el mòbil i/o consultar les xarxes socials).

Escolteu, preneu notes, intenteu relacionar allò que us expliquen amb coneixements que ja teníeu…

Les classes “on-line” serveixen per identificar a quins temes dona més importància el professorat, per solucionar dubtes, per facilitar i/o explicar el material d’estudi… També, encara que soni una mica a “fer el pilota”, serveixen perquè els i les mestres vegin que teniu interès… A més, evidentment, de preparar-vos per a l’avaluació.


5. EL PROPI ESTIL D’ESTUDI I D’APRENENTATGE

No totes les persones aprenem de la mateixa manera. Hi ha qui aprèn més fàcilment a partir de la lectura de textos, de fer explicacions en veu alta o, fins i tot, discursos; altres ho fan a partir de l’observació, de mirar i fixar-s’hi, o de resoldre problemes aplicant la lògica o el raonament; hi ha qui necessita del moviment, de passejar amunt i avall per l’habitació mentre intenta memoritzar o raonar allò que estudia. Unes persones necessiten de la interacció social i gaudeixen més del treball en grup, mentre que altres s’estimen més fer-ho individualment…

El més habitual és que predomini un estil, però que els utilitzem tots, en major o menor mesura. Si sabeu quin és el vostre estil d’aprenentatge predominant podreu buscar activitats d’estudi que s’ajustin més a la vostra forma d’aprendre.

6. I SI ENS HEM D’ENFRONTAR A EXÀMENS “ON-LINE”?

Abans dels exàmens

  • Intentem portar al dia l’assignatura.
  • Preguntem al nostre professorat i/o companys/es tot allò que no acabem d’entendre per resoldre els nostres dubtes.
  • Fem exercicis per anar interioritzant els continguts. També podem demanar a un/a company/a de classe que ens posi a prova. Ja que hem d’estar a casa sense poder veure’ls, és una bona excusa per organitzar una videotrucada de grup o intentar fer un “quiz on-line” per constatar de una manera original i divertida quines assignatures portem millor i quines hem de continuar repassant.
  • Passem a net els apunts de cada tema segons els anem acabant i així no ho haurem de fer tot el darrer dia.

Uns dies abans dels exàmens

  • Preguntem al nostre professor o professora com serà l’examen (test, oral, pràctic, de desenvolupament…) i/o demanem-li exàmens antics per poder practicar.
  • Anotem el que creiem que serà més important de cada tema, plantegem-nos possibles preguntes que ens puguin fer i , com en un simulacre, responguem-les com si fos un examen real (no val mirar els apunts!).
  • Comprovem que el que hem contestat sigui correcte i repassem allò que no estava bé o el que ens ha costat més respondre.

Durant els exàmens

  • Dediquem uns pocs minuts a llegir amb atenció les preguntes. Podem fer breus anotacions, amb llapis, del que volem respondre amb més detall desprès.
  • Repartim bé el temps total, pensant el temps determinat que podem dedicar a cada apartat i començant per les preguntes més senzilles per tenir temps per a les més complicades.  Si ens encallem amb una pregunta, passem a la següent i, si ens sobra temps, ja “tornarem” per respondre-la.
  • Demostrem el que sabem responent de forma clara i ordenada.
  • Repassem tot el que hem contestat i, sobretot, tenim en compte les faltes d’ortografia.
  • Siguem positius/ves i, si ens cal, fem exercicis de respiració per controlar els nervis.

7. CUIDEU I DONEU SENTIT AL VOSTRE TEMPS LLIURE

Poder gaudir del propi temps lliure és igual d’important que estudiar, especialment aquests dies en què les relacions socials han quedat confinades o reduïdes a l’esfera digital.

  • Distribuïu-vos el temps en tasques i àmbits clarament diferenciats: estudiar, tasques domèstiques i de cura personal, descans i oci.
  • El temps d’oci és per fer activitats que us agradin o interessin i que us permetin desconnectar. A més, podeu acordar amb la resta de companys/es o familiars amb qui conviviu un espai per compartir alguna activitat d’oci.
  • Organitzeu trobades telemàtiques amb les vostres amistats: un sopar un divendres a la nit, un “escape room” virtual, una sessió de cinema amb crispetes…
  • Diversifiqueu els continguts que acostumeu a veure per Internet o xarxes socials.
  • Aprofiteu l’oportunitat per fer allò que mai feu per manca de temps: provar d’aprendre a tocar algun instrument amb tutorials “on-line”, perfeccionar algun idioma, escriure, llegir, dibuixar, cuidar el vostre cos…
  • Practiqueu esport per activar el vostre organisme i afavorir alhora un sentiment de benestar físic i emocional.

8. GESTIÓ PSICOLÒGICA D’ALGUNES EMOCIONS I/O PENSAMENTS QUE INTERFEREIXEN A L’HORA D’ESTUDIAR

  • Quan estigueu especialment neguitosos/es, pareu-vos i pregunteu-vos què és el que us provoca aquesta ansietat. Registreu què penseu i quines són les sensacions corporals que experimenteu. Probablement el que us genera aquest malestar són els vostres propis pensaments (“No puc! Mai ho aconseguiré! I si…”). Un cop detectats aquests pensaments, contrasteu-los amb la realitat i amb la vostra experiència anterior. Són certs al 100%? Existeixen altres opcions més realistes o optimistes?
  • Practiqueu alguna tècnica de relaxació, feu estiraments, respiracions…
  • Parleu amb vosaltres mateixos/es per tranquil·litzar-vos i assegureu-vos que els objectius que us heu marcat són realistes.
  • Centreu-vos en el que podeu fer cada dia i no anticipeu que no ho aconseguireu o que us faltarà temps.
  • No us compareu amb la resta de companys/es; cadascú té el seu propi ritme i el que funciona a una persona no té per què funcionar-li a una altra.
  • Modifiqueu els vostres pensaments negatius per d’altres més positius i que comportin una acció per part vostra:“No ho aconseguiré, Abandono, no puc” → “Encara no ho he aconseguit, però utilitzaré estratègies diferents per avançar pas a pas”.
    “És massa difícil → “Requereix temps i esforç però si dedico el temps necessari ho acabaré aconseguint”.
    “No ho ser fer” → “Puc aprendre a fer-ho i també puc demanar ajuda si em cal”.
    “Soc pèssim en…” → “És qüestió de practicar-ho!”.
  • Cerqueu suport psicològic. Xerrar amb algú d’allò que us preocupa us pot ajudar a clarificar la situació.

9. COMPTEU AMB ELS SERVEIS JUVENILS!

L’Aquí t’escoltem manté la seva atenció telemàticament per escoltar els vostres dubtes, neguits, pors… i per oferir-vos recursos de gestió emocional.

Aquests recursos, segurament, ja els teniu, però quan ens capfiquem els perdem de vista i no els utilitzem. Per aquest motiu, pot ser útil que algú ens ajudi a trobar-los entre totes les cabòries que de vegades ens volten pel cap.

Per això serveix l’Aquí t’escoltem! Envieu-los un WhatsApp al 601 641 056 indicant el vostre nom, l’edat, el districte on viviu i, de forma molt breu, el motiu de la consulta i us contactaran en breu.

Si teniu preguntes sobre la situació acadèmica o d’altres vinculades a l’estudi, no dubteu en contactar amb el servei gratuït d’assessorament acadèmic per a joves!

Actualment podeu contactar-hi fàcilment de manera telemàtica:

  • Tel. 601 640 795
  • A/e: educaciojove@bcn.cat
    Horari d’atenció: de ​dilluns a dijous, de 10.00 a 14.00 hores i de 15.00 a 17.00 hores, i els divendres, de 10.00 a 15.00 hores
  • Atenció en línia a través de l’Orientadora virtual
  • Facebook del CAAJ