Tècniques i estratègies per treure el màxim rendiment a les hores d’estudi

29/04/2020 - 18:43

Formació. Descobriu i poseu en pràctica les tècniques d’estudi i les estratègies d’aprenentatge que més us convenen, i aconseguiu el vostre objectiu acadèmic amb escreix!

Estudieu durant moltes hores, però teniu la sensació que no us rendeix suficient? Quan s’apropen els exàmens penseu que no arribareu, ni de lluny, a aprendre-us-ho tot? Us envaeixen els nervis quan teniu les preguntes al davant?

Des del Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves (CAAJ) us ajuden a posar fil a l’agulla per acabar amb aquests malestars! Endavant!

El primer que hem de saber és que, a l’hora de tenir èxit durant un procés d’aprenentatge, intervenen molts i diversos factors.

D’una banda, cal tenir en compte les aptituds intel·lectuals dels i les estudiants, els coneixements previs que tinguin sobre la matèria que estan estudiant, nombrosos aspectes com la motivació, les ganes d’aprendre o quin és el seu entorn (germans, pares, docents, país de residència…), si saben mantenir l’atenció i la concentració en la tasca d’estudiar, si es troben bé físicament i anímicament…

Respecte a aquest punt, us animem a llegir-ne més a la notícia “Estudiem des de casa, però… com?”.

D’altra banda, és esencial conèixer i fer ús de tècniques d’estudi que ens ajudaran a optimitzar el nostre rendiment acadèmic.

Què són les tècniques d’estudi? I més important… Funcionen?

Les tècniques d’estudi es poden definir com un conjunt de recursos que faciliten el treball intel·lectual durant el procés d’aprenentatge i optimitzen els recursos per obtenir un millor rendiment. Segur que n’apliqueu moltes sense adonar-vos-en: rellegir, fer esquemes, subratllar amb diferents colors, establir uns horaris d’estudi…

Les tècniques d’estudi no s’han de confondre amb les estratègies d’aprenentatge o, en altres paraules, amb els processos amb els quals interioritzem millor uns coneixements o uns altres: memoritzar directament un text, associar-lo a una cançó o a una imatge per recordar-lo…

Cadascú ha de conèixer quina estratègia personal li facilita aprendre més eficaçment. No totes les tècniques i estratègies funcionen per a tothom de la mateixa manera! Escolliu aquelles que s’adaptin a vosaltres i us resultin útils, però no espereu miracles: no són un substitut del temps i la motivació que cal dedicar a l’estudi!

Quina estratègia o tècnica d’aprenentatge és millor per a tu?

Abans de res, preguntem-nos:

  • Quin és l’objectiu de la tasca que volem dur a terme?
    Treure un 10 en un treball, aprovar un examen…? Adaptem què i com estudiem a què volem aconseguir amb el temps del que disposem.
  • Què s’espera que fem?
    Contestar unes preguntes, resoldre un problema, escriure un comentari de text…? Practiquem-ho abans amb exercicis similars!
  • Quins coneixements previs ens seran útils?
    És a dir, sabem quelcom sobre el tema o és totalment nou per a nosaltres? Avaluem-ho i pensem si podem aprofitar algun concepte, tècnica o coneixement d’una altra assignatura cap a la que estem estudiant. És a dir, per exemple, si ens útil fer servir les regles ortogràfiques del català per desenvolupar un treball de ciències.
  • Quins procediments o tècniques ens poden servir?
    Per exemple, buscar més informació escrita sobre el tema, veure’n un vídeo, preguntar a d’altres persones…

I ja podem triar quines tècniques d’estudi s’adapten millor a la matèria que hem d’aprendre!

  • La lectura comprensiva
    Aquesta tècnica és la primera que s’utilitza i l’ha de dur a terme tothom, ja que primer hem de llegir el tema per saber de què va, contextualitzar-lo i veure si podem transferir (repescar, utilitzar…) alguns coneixements previs que ja teníem interioritzats que ens faciliti aprendre-nos-el.
  • El subratllat
    És la tècnica d’estudi més coneguda i probablement la més senzilla. Es basa en destacar la part més rellevant del temari, d’aquesta manera, separem la informació més important de la que no ho és tant. Per dur-la a terme podem ajudar-nos d’un llapis, un retolador, un subratllador o, si ho preferim, de diferents colors per a les diferents idees. Posteriorment, en llegir únicament el que hem subratllat hauríem de poder recordar el contingut del text. A partir del subratllat podem elaborar un resum, un esquema i/o un mapa conceptual.
  • El resum
    És l’escrit que sintetitza les idees principals d’un text en un nou redactat. La seva extensió pot variar, però no sol superar el 25% de l’extensió original. A l’hora d’elaborar el resum podem fer-nos les següents preguntes: Quin és el missatge o el significat essencial del text? Quines són les seves idees o punts principals? Quines dades del text original cal incloure i quines es poden ometre?
  • L’esquema
    En un esquema destaquem els punts principals del text i els subapartats que considerem d’interès de manera clara i ordenada. L’esquema s’escriu tot seguit i hem d’intentar que ocupi el menys espai possible. No existeixen nexes d’unió d’idees, sinó que, per exemple, s’utilitzen fletxes, signes o diferents colors per fer-ho més atractiu visualment.
  • El mapa conceptual
    L’ús d’aquesta eina ens permet representar gràficament idees, conceptes o relacions. Els conceptes es disposen de dalt a baix a partir d’un concepte base, la idea central del mapa. De cada concepte poden sortir diverses paraules d’enllaç que lliguin els diferents apartats. Els conceptes aniran de més generals a específics i els exemples se situaran al final.
  • Els apunts
    Tenir uns bons apunts ens servirà posteriorment per estudiar. Algunes recomanacions per prendre’ls correctament són: estar atent/a al docent; anar resumint mentalment el que se’ns explica per anotar-ho, escriure ràpid amb lletra petita i lligada; col·locar el full a 45º per facilitar l’escriptura i/o utilitzar tècniques que estalvien temps com abreviatures i títols clars. Finalment, passar els apunts a net o a l’ordinador serà la cirera del pastís que ens ajudarà a interioritzar els continguts.

A banda de totes aquestes tècniques podem fer una sèrie d’exercicis per treballar la nostra memòria i que estigui al 100% del seu rendiment:

  • Practicar mètodes mnemotècnics
    Es tracta d’associar o relacionar un concepte o llista de conceptes amb un terme que ens sigui més familiar. Existeixen una infinitat de mnemotècniques! Per exemple, utilitzar les inicials per tal de recordar els elements químics Carboni, Hidrogen, Oxigen i Nitrogen podem pensar en el mot inventat “CHON”; o formar una història unint els conceptes que volem recordar: una costella de porc (lípids), que es menjava un espagueti (hidrats de carboni) mentre es bebia un got de llet (proteïnes).
  • Sintetitzar
    Fer un bon resum i després resumir-lo de nou ajuda a identificar i retenir la informació que realment és més rellevant (més amunt podeu llegir com fer resums).
  • Crear imatges o dibuixos
    Podem exercitar l’habilitat de representar amb una imatge a la nostra ment allò que volem retenir i, si ens agrada dibuixar, podem fer un dibuix per recordar els conceptes i així associar a una imatge els conceptes que més ens costin d’aprendre de memòria.
  • Associar
    Intenteu fer associacions de paraules importants per a vosaltres o de vivències pròpies amb els conceptes o les informacions que voleu recordar. Això us ajudarà a memoritzar i, qui sap, potser us treu un somriure durant un examen!
  • Estructurar i ordenar
    Si sou organitzats/ades us ajudarà estructurar la informació i així memoritzar-la més fàcilment. Podeu practicar amb un company/a desordenant les lletres de paraules conegudes i que les hagi d’ordenar mentalment. Si això us resulta fàcil, proveu a inventar paraules i després torneu a fer el mateix: trieu una paraula per al vostre oponent i desordeneu-la, l’oponent haurà de desxifrar quina paraula inventada heu triat!
  • Definir
    Pensar i escriure com definiríem amb les nostres paraules els conceptes que volem aprendre, és tot un art. Practiqueu-lo definint primer els conceptes de manera genérica i, després, afegint-ne característiques més detallades.
  • Comparar
    Podeu fer comparacions entre conceptes o elements similars, ja que d’aquesta manera estareu interioritzant la informació amb un grau d’atenció més alt i, per tant, el retindreu millor.

Suport telemàtic a estudiants

Recordeu que, si teniu dubtes de qualsevol tipus sobre el món acadèmic, podeu contactar gratuïtament amb el CAAJ, actualment, de manera telemàtica:

  • Tel. 601 640 795
  • C/e: educaciojove@bcn.cat
    Horari d’atenció: de ​dilluns a dijous, de 10.00 a 14.00 hores i de 15.00 a 17.00 hores, i els divendres, de 10.00 a 15.00 hores
  • Atenció en línia a través de l’Orientadora Virtual
  • Facebook del CAAJ