Albert Cañigueral

Albert Cañigueral: "El consum col·laboratiu canviarà el món"

 

Enginyer multimèdia, va treballar durant molts anys a TV3, al Departament d’Innovació i Recerca, promovent el desenvolupament de la televisió digital. Després es  va endinsar en el món del consum col·laboratiu. El va captivar tant que ara s’hi dedica professionalment.  Juntament amb altres quatre professionals porta el blog consumcolaborativo.com i col·labora amb el projecte OuiShare.net.

 

Com va començar la teva fascinació pel consum col·laboratiu?

Vaig llegir-me el llibre de la Rachel Botsman i en Roo Rogers Whats mine is yours (Harper Bussiness, 2010) i em va atraure molt. Vaig trobar que el consum col·laboratiu era una via intermèdia que sense ser molt ideològica podia atreure molta gent. Era una manera pràctica d’atacar l’hiperconsum  i passar a ser més eficients en el nostre dia a dia. Vaig fer recerca i vaig veure que s’estaven duent a terme moltes experiències locals aquí a casa nostra però que la majoria d’informació que existia estava en anglès, per tant em vaig decidir a començar a difondre el consum col·laboratiu en català i castellà.

En què consisteix exactament?

És el que s’ha fet tota la vida dins dels cercles íntims però afegint-hi internet  i les xarxes socials. Amb els amics i els familiars des de sempre hem compartit el cotxe per anar algun cop de vacances o ens hem passat la roba dels infants quan els nostres s’han fet grans o fins i tot ens hem deixat diners quan han anat maldades. El consum col·laboratiu és exactament el mateix però a una escala més gran i intercanviant amb gent que al principi no coneixes. Perquè funcioni cal que hi hagi oferta i demanda de necessitats i establir unes relacions de confiança.  Avui en dia internet et facilita aquestes dues coses i aquesta col·laboració a petita escala agafa una nova velocitat i fins i tot salta fronteres.

Hi creus?

Hi tant que hi crec, sinó no podria dedicar-me a promoure’l.  La revista Time  va dir que el consum col·laboratiu seria una de les 10 idees que canviarien el món en aquest proper segle. 

Quins beneficis té?

El consum col·laboratiu comporta beneficis econòmics, socials i ambientals. Econòmics, perquè quan hi participes, estalvies diners o en guanyes, socials perquè es regenera la comunitat ja que el consum col·laboratiu no funciona sense la confiança entre les persones, i ambientals perquè deixem de consumir i produir tant.  El consum col·laboratiu és com el cavall de Troia: no canviem el llenguatge amb el que estem acostumats a comunicar-nos però al practicar-lo estem fent un canvi cultural.  Per mi però el més important que ens aporta és el benefici social, el restablir el sentiment de comunitat que s’ha perdut.

I els seus inconvenients?

Al ser una pràctica amb molta innovació tecnològica i social, la inseguretat jurídica perjudica el seu desenvolupament.  Alhora, al tractar amb "persones" i no empreses, la qualitat del servei pot variar molt... però a la vegada aquesta serendipitat el fa atractiu.

Algun consell per les persones que tot just ara senten a parlar de consum col·laboratiu?

Jo els diria que s’animin a provar-ho perquè el consum col·laboratiu és una experiència que s’acaba d’entendre quan es viu.

 


 

A La Fàbrica del Sol s’han presentat les iniciatives Social Car pel lloguer de cotxe, Trip4real per oferir activitats inèdites als viatgers, Eatwith per compartir plats deliciosos i els bancs del temps, entre ells el de Gràcia i el banc online Prepárate. Les persones que han presentat aquestes iniciatives han destacat com a més positiu la part humana dels intercanvis els vincles que s’estableixen. Tots podem oferir quelcom als altres i alhora rebre dels altres el que necessitem.