Consumistes o consumidors?

Reflexió sobre el nostre paper com a consumidors

Eines per a fer un consum responsable

En Juanjo Càceres va fer una aproximació al tema del consumisme desculpabilitzant al consumidor i reflexionant sobre el paper de la publicitat de les marques en la nostra presa de decisions.

Les empreses dediquen molts recursos a l'estratègia comunicativa dels seus productes i com a consumidors ens podem trobar molt indefensos davant la multiplicitat d'opcions de compra i l'enorme publicitat al nostre voltant.

Com a consumidors, per combatre aquesta manipulació subtil, podem ser actius a l'hora de consumir, és a dir, podem deixar de consumir per impuls, planificar bé les compres i informar-nos de la manera més extensa possible sobre les característiques del producte. Prendre una bona decisió de compra està en funció de la informació de que disposem del producte o servei: com més ben informats, més acuradament podrem fer la compra.

Un consumidor responsable també intenta disposar d'informació sobre les empreses que venen el producte que vol comprar, i per tant, s'informa i contrasta les seves pràctiques socials i ambientals per poder decidir entre diferents productes. També analitza la necessitat real que en té.

Així, una de les conclusions més destacades de la xerrada d'en Juanjo Càceres va ser que cal distanciar-se emocionalment de les marques, ampliar els criteris de compra i sobretot utilitzar la millor arma del consumidor: el NO compro, si no em cal.

Podeu veure en diferit la xerrada sencera al vídeo adjunt.