Com reformular el vostre model de negoci en temps de covid-19

03/06/2020 - 12:55

El servei d’Assessoria d’Emprenedoria per a joves de l’Ajuntament de Barcelona rep darrerament nombrosos casos de joves que arriben amb una idea de negoci determinada, però que, a causa del nou escenari ocasionat per la covid-19, s’han proposat fer un canvi radical per poder adaptar-se a aquesta nova situació.

A continuació, us presentem diferents eines que us ajudaran a fer el canvi que el vostre negoci necessita!

Si coneixeu altres eines que poden ajudar a les persones emprenedores, o necessiteu assessorament lligat a la transformació digital, poseu-vos en contacte amb l’Assessoria en Emprenedoria juvenil a través del correu emprenedoriajove@bcn.cat.

Transformació digital del negoci a partir d’una pàgina web

En temps de confinament, una de les opcions que podeu tenir per millorar la vostra competitivitat és transformar el negoci digitalment. És una decisió important, i cal reflexionar-hi detingudament.

A continuació teniu un seguit d’eines que us ajudaran a començar aquest procés:

  • Compreu el domini. El domini web és el nom únic i exclusiu que se li atorga a una pàgina web perquè qualsevol persona pugui visitar-la. La vostra pàgina web en necessita un i, per tant, l’haureu de comprar. Us recomanem, per a més informació sobre aquesta qüestió, fer una ullada al blog de Joan Llompart.
  • Elaboreu el vostre web o la vostra botiga online en un clic a través de sistemes de gestió de continguts com Wix, Shopify, Cargosite… Feu el salt online d’una forma senzilla, ràpida i econòmica a través d’aquestes plataformes. Si us veieu amb ganes d’experimentar una mica més, utilitzeu eines com WordPress a partir de plantilles que podeu trobar a Themeforest.
  • Allotjament web. En el cas que decidiu començar l’aventura digital a través de WordPress i hàgiu trobat la plantilla ideal, caldrà allotjar-la a un servidor. Hi ha moltes empreses que ofereixen múltiples “packs”. El que heu de tenir clar és què necessiteu respecte a l’espai web (GB), la capacitat de transferència (GB) i el nombre de correus electrònics.
  • Programes FTP (File Transfer Protocol). Un cop tingueu el web llest, l’haureu de penjar al vostre servidor. Programes FTP com FileZilla, us serviran per poder completar aquest pas amb èxit.
  • Servidor de correu electrònic. Gestioneu el vostre correu electrònic des de qualsevol plataforma. Una de les solucions més completes la trobareu a Google amb el seu servei Gsuite.
  • Mètriques! És molt important que, des d’un inici, el web estigui totalment controlat per saber què hi passa a través d’un programa estadístic per a pàgines web tipus Google Analytics. Un cop tingueu el web “trackejat” caldrà que reflexioneu quines mètriques són importants per avaluar la situació del negoci.

Transformació digital del negoci a partir d’una comunicació online

La comunicació és essencial en molts sentits. A la vostra empresa us haureu de comunicar amb els vostres socis i sòcies, amb el personal i la clientela, amb els serveis proveïdors…

Us presentem tot d’eines que us ajudaran a aconseguir una comunicació més eficient i millorar l’experiència de les persones a qui oferiu els vostres serveis o productes:

  • El correu electrònic. Una de les solucions més utilitzades: 280.000 milions de correus electrònics són enviats cada dia i ens permeten arribar a qualsevol part del món! Escolliu bé si utilitzeu un correu genèric o bé creeu un d’específic per al vostre negoci.
  • Plataformes de missatgeria. Envieu i rebeu missatges instantanis. Aquestes eines no només us serviran per millorar la comunicació amb el vostre equip sinó que, a la vegada, la podreu utilitzar per apropar-vos als vostres clients, ajudant-los en cas de tenir qualsevol dubte o problema.
  • Milloreu la comunicació interna. Comuniqueu-vos amb tot l’equip a través d’una eina especialitzada en comunicació, com pot ser Slack. Què podreu fer? Crear xats, compartir documents i l’agenda de reunions, integrar altres eines online per a una millora en la gestió de l’empresa…
  • Oferiu videoconferències. Sigui amb el vostre equip o amb clients, els programes que us permeten realitzar videoconferències seran un bon substitut a qualsevol mena de servei presencial. Eines com Zoom o Jitsi us ho permetran.
  • Creeu una millor experiència d’usuari/ària. La clau de l’èxit és aconseguir clients feliços. Comuniqueu-vos i oferiu la millor experiència possible per resoldre dubtes o inquietuds. Creeu bots, automatitzeu diàlegs i respostes, agendeu automàticament trucades amb nous clients (per exemple, amb Calendly) o genereu formularis per avaluar necessitats i el grau de satisfacció o, simplement, per registrar possibles clients potencials. Ho podeu fer amb eines com Typeform.

Transformació digital de les tasques de màrqueting

Abans de fer cap pas cap al món online és molt important que tingueu els coneixements bàsics per poder treballar-hi i, sobretot, per elaborar una bona estratègia. Marqueu-vos uns objectius i metes, valoreu la vostra estratègia i definiu quines dades són les que voleu mesurar.

L’Ajuntament de Barcelona, a través del Cibernàrium, ofereix cursos online on podreu aprendre i ampliar coneixements en aquesta matèria.

  • Obriu les xarxes socials. Comuniqueu-vos i compartiu contingut a través d’aquestes plataformes que aglutinen a milions d’usuaris cada dia. Abans de tot però, caldrà que aquesta xarxa social tingui una estratègia darrera.
  • Automatitzeu la gestió de les xarxes socials. Tota estratègia lligada al màrqueting digital es compon per desenes de tasques que vosaltres o el vostre equip haureu de fer diàriament. No les podeu automatitzar? Controleu-ho en una sola plataforma que us permeti programar publicacions i analitzar cadascuna de les accions, com Hootsuite o SocialBlade!
  • SEO (Search Engine Optimization). Un cop tingueu la web donada d’alta caldrà que aparegui a les primeres posicions dels cercadors més utilitzats. Si és el primer cop que sentiu a parlar d’aquesta tècnica, us recomanem que feu algun curs que organitza Barcelona Activa.
  • Publicitat online. Una de les fórmules més eficients per poder visibilitzar el vostre negoci és a través de SEM (Search Engine Marketing) i publicitat a les xarxes socials. Les plataformes més conegudes són Google Ads i Facebook Ads Manager. És important que, abans de posar sobre la taula qualsevol tipus de campanya, pensem bé quina estratègia hi haurà darrere. Consulteu al web del Cibernàrium els cursos que us poden ajudar a aprendre més sobre aquesta qüestió.
  • “E-mail marketing”. És el conjunt d’estratègies i mesures canalitzades a través del vostre correu electrònic. Dissenyeu el procés de captació de possibles clients potencials, el flux de correus que us serviran per poder vendre-us, informar i/o fidelitzar. Algunes eines que us poden ser d’utilitat en aquest sentit són Mailchimp o Hubspot.
  • Utilitzeu formularis per captar clients. Els formularis, per exemple creats amb Typeform, estan de moda ara més que mai! La utilitat que podem donar a aquesta eina és molt variada: estudi del client, test del producte o el servei, test d’una possible idea de negoci o nova funcionalitat que pugui complementar el producte o servei base, avaluació de l’experiència del client, mètode de captació de nous clients…
  • Treball en equip online. Treballar en equip pot arribar a ser un maldecap per a moltes persones si no hi han uns bons canals de comunicació darrera. En els darrers anys hem anat coneixent diferents plataformes que ens ajuden a fer el treball en equip més ràpid i còmode, com per exemple Trello o una de les millors eines que pots tenir de forma quasi gratuïta: Notion.

Digitalització de les vostres competències

Moltes de les persones que arribeu a l’Assessoria d’Emprenedoria teniu unes competències extraordinàries per poder començar una idea de negoci.

Avui en dia, hi ha plataformes que ens ajuden a trobar clients interessats en el nostre coneixement i habilitats:

  • Plataformes “crowdsourcing”. Externalitzeu tasques que no són assumibles per part del vostre equip i deixeu que una altra persona les faci. A les plataformes de “crowdsourcing” trobareu professionals de tot tipus. Entre les més famoses hi ha Freelancer, Fiverr o Malt.
  • Compartiu el vostre “know-how”. Estem completament segurs que domineu 100% la vostra feina. Per què no li doneu una sortida educativa? Aprofiteu el confinament d’aquests mesos per poder oferir un curs sobre la vostra assignatura preferida, la vostra professió. Alguns recursos que podeu aprofitar per muntar el vostre curs online són: Patreon, Udemy o Tutellus.

Transformació digital de les tasques d’administració

Màrqueting, comunicació, finances… Per finalitzar, toca parlar de gestió.

Una de les claus de l’èxit del vostre model de negoci té a veure amb com gestioneu el dia a dia de la comptabilitat, les despeses i la temuda fiscalitat. A continuació, hem identificat algunes de les eines que trobem més efectives per facilitar-vos algunes d’aquestes tasques tan enrevessades:

  • Gestioneu els teus impostos a través d’un senzill “software”. El coneixement és clau per poder fer una bona gestió dels vostres impostos. No us precipiteu i, com a mínim, si no teniu clara la idea de contractar una gestoria, mireu l’opció de contractar un programari que us faciliti tota la paperassa. Quipu i Contasimple són dues opcions bastant recomanables.
  • Controleu els ingressos i les despeses al “cloud”. La majoria de les persones emprenedores que arriben als Punts infoJOVE de Barcelona no fan una òptima gestió del seu negoci, especialment en referència a les despeses. Si la fan, la majoria utilitzen eines molt rudimentàries com un Excel o un Word. Al mercat, trobem moltes eines més especialitzades que ens poden ajudar en aquest sentit com, per exemple, Holded i Odoo.