Comença la campanya Zero Waste BCN Tour

09/07/2020 - 14:47

L’Ajuntament de Barcelona col·labora amb la fundació Rezero en la campanya Zero Waste BCN Tour, que engresca els turistes a no produir residus durant la seva estada, aproximant-los així al turisme residu zero

En un moment on el turisme a la ciutat serà excepcional, Rezero, la fundació referent en prevenció de residus, creu que es pot capgirar la situació i propiciar que les persones que visitin la ciutat coneguin l’estil de vida Residu Zero. D’aquesta manera, s’endinsarien a la Barcelona més sostenible i beneficiarien l’activitat local sense malmetre el medi ambient ni la salut de la ciutadania.

Per a dur a terme aquest propòsit, neix Zero Waste BCN Tour, una campanya que ara més que mai és necessària perquè el turisme conscient i sense residus -o Turisme Residu Zero- s’estableixi a Barcelona.

La campanya compta amb un Interactiu online, un desplegable informatiu que es podrà descarregar en el mateix interactiu o es trobarà en hotels i punts d’informació de Barcelona, diferents audiovisuals i, per últim, la possibilitat d’adquirir un kit zero waste bcn tour amb tot d’elements reutilitzables i ecològics (cantimplora, crema solar, canyeta d’acer, emporta snacks i entrepans, etc).

El turisme a la ciutat de Barcelona des del 1990 ha crescut exponencialment i s’ha multiplicat fins a 4 vegades, arribant en els últims anys a la xifra de 28 milions de turistes i excursionistes per any.

Actualment, el turisme comporta una sèrie d’externalitats i impactes a nivell ambiental. Al 2013 la petjada ecològica del sector va superar els 4.500 milions de tones mètriques, representant el 8% del total mundial d’emissions de gas d’efecte hivernacle. El principal origen de la petjada ecològica és la mobilitat mitjançant el transport aeri. Tot i així, a nivell local, ocasiona un augment substancial del 8% en la producció de residus de la ciutat.

L’allotjament turístic i la restauració són els principals causants del malbaratament alimentari i els residus d’envasos (safates i gots de plàstic, ampolles, llaunes, embalatges, etc), als quals s’hi ha de sumar la producció diària individual dels turistes a peu de carrer.

Durant els últims anys, la ciutat ha fet un intent  per tal d’impulsar l’oferta respectuosa amb el medi ambient. El 2011 Barcelona va esdevenir la primera ciutat del món amb la certificació Biosphere, atorgada per l’lnstitut de Turisme Responsable d’acord amb els criteris del Consell Global de Turisme Sostenible; i des de l’any passat promou l’adhesió de les empreses turístiques a aquesta certificació. Les empreses turístiques que han obtingut el distintiu que les acredita com a entitats compromeses amb la sostenibilitat turística ja són més d’un centenar. Per altra banda, Barcelona té també una oferta social i comercial mediambiental mitjançant el Mapa Barcelona +Sostenible, els comerços amb el Distintiu Comerç Verd i la Go Zero Waste App.

El projecte Zero Waste BCN Tour té el suport de Barcelona Activa i la col·laboració de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, l’Àrea d’Economia Social i Solidària i l’Àrea de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona i les empreses d’Amapola Biocosmetics, Roll’eat, Cambio Lógico, Valira, Punts Volats, One Big Robot i martaamat.net, així com el moviment social que difon i practica l’estil de vida residu zero: Opcions, Vidas Sostenibles, Surfrider Barcelona, Zero Waste BCN, Youtuba, Go Zero Waste, Zero Waste Barcelona Network, ecounion i Posidonia Green Festival, entre d’altres.