Els serveis socials municipals amplien els dispositius i les ajudes

24/04/2020 - 18:00

Des que es va decretar l’estat d’alarma, els serveis socials municipals s’han reforçat per fer front a les conseqüències de la crisi de la Covid-19 i protegir els col·lectius més vulnerables. Respecte al mes anterior, han crescut un 158% els ajuts econòmics, s’han incrementat les places d’allotjament per a persones sense llar i s’ha augmentat el nombre d’àpats diaris.

Més places d’allotjament per a persones sense llar

A les 2.200 places que funcionen habitualment a la ciutat, s’hi han afegit set equipaments addicionals, que actualment sumen 714 places, distribuïdes de la manera següent:

  • El Pavelló A de Fira Barcelona, gestionat per la Creu Roja, amb capacitat per a 225 persones.
  • El Pavelló B de Fira Barcelona, gestionat per la Fundació Salut i Comunitat, amb capacitat per a 225 persones.
  • El Dispositiu Dos de Maig, gestionat per Progess, amb capacitat per a 59 dones.
  • L’Espai Pere Calafell, gestionat per la Creu Roja, amb capacitat per a 58 persones.
  • Un equipament gestionat per Sant Joan de Déu per a persones amb símptomes de la Covid-19.
  • Un equipament gestionat per l’Agència de Salut Pública i ABD per a persones amb addiccions, amb capacitat per a 75 persones.
  • Un equipament en una casa de colònies de Montgat, gestionat per l’entitat Superacció, amb capacitat per a 42 joves.

També s’han obert tres dispositius d’alimentació i dutxa, que ofereixen 160 serveis diaris, i els tres centres de primera acollida de la ciutat han ampliat l’horari i funcionen les 24 hores.

Garantim l’alimentació per respondre a l’emergència social

Durant el primer mes s’ha incrementat en un 146% el volum d’àpats que se serveixen cada dia; així, s’ha passat de servir 3.810 àpats diaris a servir-ne 9.389. Aquests àpats es distribueixen de la manera següent:

  • 2.156 es reparteixen en menjadors socials,
  • 1.690 són pícnics, i
  • 5.543 se serveixen a domicili.

Atenció dels centres de serveis socials

Els nou centres de serveis socials es mantenen oberts durant el confinament per la Covid-19, i en aquest temps han fet 447 atencions presencials i 9.499 atencions telefòniques. La resta de professionals de serveis socials treballen telemàticament, i s’han pogut atendre 27.000 persones. Es calcula que al voltant d’un 20% d’aquestes persones no havien anat mai als serveis socials, o bé feia més d’un any que no hi acudien.

Pel que fa als ajuts econòmics, els centres de serveis socials han gestionat 5.554 ajuts per cobrir necessitats bàsiques per un valor d’1,8 milions d’euros, i s’han augmentat així un 158% els ajuts respecte a abans de l’estat d’alarma per la Covid-19.

La gent gran, un dels col·lectius més vulnerables

Segueix funcionant el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), adreçat a persones amb dependència, sobretot gent gran que viu sola i que necessita ajuda per poder dur a terme les tasques quotidianes.

D’altra banda, el Servei de Teleassistència Municipal fa 3.000 trucades diàries per informar i resoldre dubtes sobre la Covid-19 a totes les persones usuàries, especialment persones grans i dependents.

Atenció social

Els equips que treballen a l’espai públic per oferir atenció social a les persones que viuen al carrer i en assentaments irregulars de la ciutat han fet fins al dia d’avui 3.742 atencions presencials i 8.522 atencions no presencials, que s’afegeixen a les atencions fetes per l’Oficina del Pla d’Assentaments Irregulars (OPAI), el Servei d’Inserció Social en el Medi Obert (SISMO), el Servei d’Intervenció Social de Famílies amb Menors (SISFAM), el Servei de Gestió de Conflictes (SGC) i el Servei de Detecció i Intervenció (SDI).

Més informació sobre serveis per cobrir les necessitats bàsiques d’allotjament, higiene i alimentació: https://ajuntament.barcelona.cat/serveissocials/ca/noticia/barcelona-reforca-els-serveis-per-a-cobrir-les-necessitats-basiques-dallotjament-higiene-i-alimentacio-3_936581