La carnisseria Solé, del Mercat de les Corts, rep un dels guardons del 21è Premi Comerç de Barcelona

08/11/2018 - 08:55

Els guardons reconeixen les millors iniciatives quant a innovació, col·laboració, promoció, proximitat, sostenibilitat i mercats.

El 21è premi Comerç de Barcelona reconeix les millors iniciatives entre els establiments comercials i dels mercats de Barcelona. Es reconeix iniciatives que han sabut evolucionar amb la proposta al client, gestionar la continuïtat dels models de negoci i contribuir de forma permanent a la dinamització comercial de la ciutat.

Dins la categoria Premi Mercats de Barcelona, la Carnisseria Solé, del Mercat de les Corts, va rebré el guardó a la millor iniciativa individual, on el jurat ha valorat l’arrelament de la família Solé al Mercat de Les Corts, desenvolupant l’activitat de carnissers des dels seus inicis, i on actualment ja són la tercera generació, remuntant-se a l’àvia que va començar com a venedora al mercat de la Boqueria. Avui són un referent en el barri, i comercialitzen tota una varietat de carns, amb un alt grau de professionalitat.

El lliurament dels guardons va tenir lloc a la Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya, en un acte presidit per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i al qual van assistir els responsables de diferents entitats de comerç de la ciutat i dels grups municipals.

Els guardonats en les sis categories van ser els següents:

Premi al comerç innovador

Dins aquesta categoria van ser premiats:

YES FUTURE POSITIVE SUPERMARKET. Supermercat de barri (Sant Antoni) que dóna resposta a nous estils de vida. La declaració d’intencions no pot ser més clara quan s’entra en aquest establiment, on se’ns indica “The future is this way” (el futur és per aquí) i ens endinsa a una nova proposta de productes de consum diari amb la possibilitat de la mínima producció de residus en el dia a dia. Els seus dos socis -joves empresaris en el món del comerç-, aporten la iniciativa i il·lusió necessària per liderar un projecte que dóna solucions a les noves exigències i necessitats del client. Destaca la filosofia de l’empresa i la coherència de tots els elements que li donen suport; el punt de venda, l’exposició de productes, la gamma de l’oferta i fins i tot el seu manifest que es llegeix a l’entrada de l’establiment: redueix, reutilitza, recicla, respecta, …

WONDER PHOTO SHOP. Les innovacions en el món del retail aporten noves maneres d’apropar-se al client i donar-li solucions. La innovació molts cops és resultat de la reinvenció que una marca o empresa fa a partir del coneixement del seu producte i/o negoci. Això és el que va fer Fujifilm amb el concepte “Wonder photo shop”, una botiga al carrer Gran de Gràcia, que apareix a partir de la crisi dels dispositius i com un exemple de com reinventant-se de nou. El futur passa per adaptar-se als nous comportaments, pensant sobretot en els nous consumidors del futur, donant-los-hi l’oportunitat d’explotar al màxim la seva creativitat. En concret Fujifilm obria aquesta primera botiga a Europa, en un entorn com el de Barcelona, per les possibilitats que ofereix la ciutat en l’àmbit del comerç i el turisme, així com per la seva tradició fotogràfica.

Premi al comerç col·laborador

ASSOCIACIÓ DE COMERCIANTS POBLE-SEC – PARAL.LEL, un eix dinàmic i innovador, que forma part de la Fundació Barcelona Comerç. En el marc de les seves activitats de dinamització ha fet un pas endavant en l’economia col·laborativa i ha instaurat la Mostra d’Economies del Poble-sec, una fira que vol mostrar el teixit econòmic del barri superant l’espai habitual del comerç de proximitat.

Per això, ha integrat plenament a la mostra entitats cooperativistes, coworkings, professionals liberals, productors locals, espais de criança i exemples diversos de l’economia social i solidària del barri, trencant barreres entre els diferents tipus d’empreses, productors i professionals vers un barri cohesionat i una economia local cada cop més col·laborativa.

Premi Albert González a la tasca de contribució a la promoció i el coneixement del comerç de la ciutat

RICARDO LÓPEZ BELTROL, president i fundador de PILMA
Ricard López Beltrol ha dedicat tota la seva vida al món de la venda de mobles, superant anys difícils i obrint noves tendències de mercat amb la importació de productes escandinaus i de firmes italianes d’avantguarda, apostant per marques locals emergents. Va transformar una petita ebenisteria familiar dedicada a la producció de mobiliari de dormitori i d’oficina en la cadena d’establiments PILMA, un referent en mobiliari de disseny i articles de decoració i de viatge a la ciutat de Barcelona amb més de 40 anys d’història.
Persona inquieta, ha estat conferenciant a diferents universitats i visitant assidu de fires internacionals per a portar a Barcelona allò que era tendència a Europa. Apassionat pel disseny minimalista i funcional, tres dels quatre establiments de PILMA a Barcelona han estat finalistes als premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme i s’han convertit en comerços emblemàtics de la ciutat.

JOAN MÚRRIA BOADA del “Colmado MÚRRIA”
Joan Múrria Boada destaca per la seva professionalitat, experiència i entusiasme al capdavant d’un establiment alimentari centenari, i per contribuir al coneixement de la cultura gastronòmica de la nostra ciutat. La botiga modernista i la seva nissaga familiar, formen part de la història de l’Eixample. Aquest establiment de queviures funciona ininterrompudament des de fa 120 anys, 75 dels quals com a “Colmado Múrria”. Joan Múrria ha sabut adaptar-se i reinventar-se a l’esdevenir de crisis i la transformació del petit comerç. Participa en esdeveniments del barri, i és col·laborador en mitjans de comunicació en temes gastronòmics. També ha obtingut reconeixements i premis que avalen la seva trajectòria com a part de la història de Barcelona i del seu comerç.

Premi al comerç de proximitat

NÚVOL DE FILS. Es reconeix la seva voluntat de mantenir viu un model de botiga de barri, fent una aposta valenta per seguir la tradició d’una botiga singular amb 35 anys d’antiguitat, i amb uns objectius molts clars com són la proximitat amb la gent del barri, donant alhora motivació a la resta de comerciants de l´entorn. L’establiment participa en projectes com El comerç i les Escoles, Voluntaris per la llengua, Programa Radars, o Retrats del barri i fa partíceps als clients en tasques com guarnir els fanals del barri per la Festa Major. També fa tallers a la mateixa botiga per tal que no es perdi aquest model de negoci que podria estar en perill.

GRA DE GRÀCIA. Es reconeix l’entusiasme que desprèn un comerç que es va crear amb tota la il·lusió i ganes de ser un model de negoci de proximitat, on els clients troben un tracte personal i una opció de compra que els permet oferir una dieta sana i una opció per millorar el medi ambient. Els treballadors de Gra de Gràcia estan abocats al servei, amb entusiasme, seguretat, responsabilitat i motivació. Gra de Gràcia aposta pel producte de petits productors catalans i per la procedència dels aliments per garantir la màxima qualitat tenint molta cura pel medi ambient, fent un consum responsable, evitant els envasos de plàstic i donant facilitats als client per evitar-los. El client valora l´emoció a l’hora de la compra i el missatge implícit que els motiva: “Oferim més”; També imparteixen cursos de cuina saludable, xerrades informatives i participen en diferents iniciatives del barri.

Premi al comerç sostenible

DEMANO. Ha estat capaç de crear i posar en el mercat objectes atractius i funcionals realitzats a partir de materials reutilitzats que altrament es convertirien en un residu per a la nostra societat. Aquesta tasca d’upcycling també aporta un valor afegit social, i és un procés de proximitat quant a l’origen de la majoria dels materials, ja que tant el disseny com la producció es duen a terme a la ciutat de Barcelona implicant petits tallers de confecció i entitats socials que promouen la integració de persones amb risc d’exclusió social.

VIDA MEVA. Promou l’alimentació ecològica de proximitat i de temporada, per una política de compra que privilegia el contacte directe amb els proveïdors locals, i per desplegar en la seva activitat comercial una política de prevenció de residus amb mecanismes que preveuen la implicació dels seus clients. Per altra banda, també es reconeix la col·laboració de VIDA MEVA amb una entitat del tercer sector del barri a la qual es cedeixen productes evitant així el malbaratament alimentari i aportant recursos al seu entorn social.

Premi Mercats de Barcelona

Millor iniciativa col·lectiva per a la dinamització d’un mercat municipal al MERCAT DE L’ESTRELLA per la novetat del projecte TUFASFOOD. Un projecte iniciat l’estiu del 2016, que transmet la cultura gastronòmica del Mercat mitjançant un servei d’assessorament, tallers i activitats gastronòmiques al propi mercat, i que ha donat vida a un espai poc usat, convertint-lo en una aula gastronòmica, amb una programació per a tots els públics. Aquesta activitat no només contribueix a preservar la nostra cuina, sinó que genera comunitat, i a on participen tant professionals de la gastronomia, com veïns i veïnes de l’entorn.

A la millor iniciativa individual a la CARNISSERIA SOLÉ, del Mercat de les CORTS, on el Jurat ha valorat l’arrelament de la família Solé al Mercat de Les Corts.