Milers de compensacions automàtiques durant el primer dia

01/07/2020 - 17:12

A partir d’avui, 1 de juliol, la compensació es pot aconseguir a través de dues vies: de forma automàtica, validant el títol a qualsevol punt d’accés de la xarxa, si no s’ha utilitzat el títol des del 14 de març, o a través d’un formulari en la resta de casos. Durant les primeres hores d’aquest matí, els principals operadors ferroviaris ja havien comptabilitzat milers de compensacions automàtiques.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona ha posat en marxa, avui dimecres, 1 de juliol, el procediment de compensació d’aquells títols de transport públic amb limitació temporal que no hagin pogut ser utilitzats durant el confinament a causa de la covid-19.

A mig matí, només els principals operadors de la xarxa ferroviària ja havien comptabilitzat més de 3.000 procediments d’autocompensació a les seves màquines validadores.

Cal recordar que, en aquests casos, apareix imprès al revers del títol la nova data de caducitat. Els casos en què no s’ha efectuat correctament l’autocompensació són situacions puntuals que sovint tenen a veure amb què els títols no complien els requisits, a un defecte del suport o una incidència de la validadora.  Per aquest motiu, les persones usuàries tenen a la seva disposició el formulari per poder sol·licitar els dies que els hi corresponen.

Tanmateix, per tal de descartar que sigui una incidència de la màquina validadora, es recomana provar en una altra. Si el títol és rebutjat novament, aleshores és un problema del títol i cal utilitzar la via del formulari.

Per poder dur a terme les compensacions automàtiques s’han adaptat més de 8.000 dispositius de validació de la xarxa. L’acció es pot realitzar al llarg del 2020.

L’ATM calcula que hi ha uns 600.000 títols a compensar que no es van poder utilitzar durant el confinament i han caducat sense haver-los pogut aprofitar com estava previst. D’aquests, la majoria seran compensacions automàtiques que es podran dur a terme sense cap gestió presencial ni telefònica.

Recordem que tant les gestions com les consultes sobre compensacions es realitzaran de forma telemàtica, mai en punts d’atenció presencials, per tal d’evitar desplaçaments als centres d’atenció presencial i les conseqüents aglomeracions que es podrien produir.

Alhora, per resoldre dubtes es disposa del suport d’atenció al telèfon 93 120 53 30 (dilluns a divendres no festius, de 9.00 a 21.00 hores

De quina manera es poden tramitar la compensacions?

La compensació es pot dur a terme de forma automàtica, en els casos en els que la persona no utilitzés el seu abonament mensual o trimestral des del 14 de març fins a la seva caducitat: podran validar-lo en qualsevol màquina d’accés a la xarxa, que n’ampliarà automàticament la validesa.

Per a la resta de casos, en els quals el títol s’hagi utilitzat, encara que fos un sol dia, durant l’estat d’alarma, s’ha habilitat un formulari on s’hi pot sol·licitar la compensació, en cas que li correspongui.