La iniciativa s’emmarca en les polítiques de responsabilitat social de TMB, un referent internacional en els protocols de prevenció, detecció i intervenció contra l’LGTBI-fòbia i contra l’assetjament sexual i per raó de gènere.
En total, s’han instal·lat 4.500 càmeres que cobreixen tot el servei regular de la flota d’autobusos de TMB i que permeten millorar la seguretat dels usuaris i usuàries i del personal de conducció. La iniciativa s’emmarca en les polítiques de responsabilitat social de TMB, un referent internacional en els protocols de prevenció, detecció i intervenció contra l’LGTBI-fòbia i contra l’assetjament sexual i per raó de gènere.
Aquest sistema de videovigilància permet gravar i emetre imatges en temps real de l’interior dels autobusos amb un objectiu principal dissuasiu, perment disposar de proves per denunciar possibles delictes, com ara, agressions, assetjaments, robatoris, etc.
La tasca de TMB en aquest àmbit va ser reconeguda l’any passat amb un premi internacional de la Unió Internacional del Transport, demostrant que l’empresa és un model mundial en diversitat, inclusió i igualtat de gènere al transport públic.
A més, en els protocols implementats hi col·laboren entitats de l’àmbit de les dones i de l’espai LGTBI, com l’Observatori contra l’Homofòbia, i tenen el suport d’institucions com la Diputació de Barcelona.
Imatges en temps real
En cada vehicle hi ha entre dues i set càmeres, que permeten gravar tots els espais. El Centre de Control de Seguretat de Bus pot veure en temps real les imatges de l’interior dels vehicles i descarregar les gravacions al moment. En tots els casos, i per complir la normativa legal en aquest àmbit, les imatges enregistrades es guarden un màxim de 30 dies.
Paral·lelament, la xarxa de metro també disposa de 3.270 càmeres a dins dels trens i 5.576 en instal·lacions fixes: un total de 8.846 càmeres en tot l’àmbit del metro, entre trens i estacions. Es preveu que tots els combois tinguin instal·lat el sistema l’any 2025.