22 de maig de 2025
La jornada del 26 de maig reflexionarà sobre com gestionar aquests espais sovint vinculats a llegats traumàtics i controvertits
La Model acollirà el proper 26 de maig una jornada dedicada a la memòria democràtica sota el títol “No volem que s’esborri la Memòria. Cementiris i altres espais de Memòria Democràtica”. La jornada reunirà experts, institucions i entitats vinculats a la gestió de la memòria que reflexionaran sobre com gestionar aquests espais sovint vinculats a llegats traumàtics i controvertits, un repte que ha esdevingut ineludible en les societats democràtiques. Aquesta jornada proposa una mirada retrospectiva sobre allò que ja s’ha fet i, alhora, vol posar sobre la taula els desafiaments a què estan exposats aquests espais de memòria en el present i el futur, tant pel que fa a la seva preservació com a la seva projecció pública com a elements creadors de consciència democràtica.
Dignificació de fosses comunes
En aquests processos de memorialització hi té un lloc preeminent la dignificació de fosses comunes als cementiris a Barcelona i a Catalunya. La intervenció pionera al Fossar de la Pedrera el 1985 va ser modèlica i continua sent exemplar en l’àmbit nacional i internacional. Posteriorment, el desplegament de polítiques públiques de memòria a Catalunya, amb la fundació del Memorial Democràtic el 2007, l’aprovació de la Llei de fosses (2009), la creació de la Xarxa d’Espais de Memòria (2010) i el compromís de molts ajuntaments en aquest àmbit, va afavorir que es duguessin a terme actuacions de gran importància documental i patrimonial, com va ser el cas de les intervencions a les fosses comunes dels cementiris de Cervera, Lleida, Tarragona o Girona, per destacar-ne algunes. En algunes d’aquestes iniciatives, un catalitzador fonamental van ser les associacions memorialistes i la societat civil.
Consulta el programa complet.