Junta de Valoració pel reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme
Data: A partir del 22/02/2019
Lloc: Diversos espais
Davant la voluntat de l’anterior govern municipal (2015-2019) per reconèixer i retre homenatge a les persones que van patir directament les conseqüències més greus de la repressió en els darrers anys de la Dictadura franquista, el Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar, en data 22 de febrer de 2019, el “Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i creació de la Junta de valoració”, publicat al BOP el 13 de març de 2019.
Uns mesos més tard, iniciat el nou mandat municipal, es va iniciar el procés de translació d’aquest reglament en unes bases generals que regulessin i fixessin els criteris i procediment de sol·licitud, tramitació i concessió de la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme, document previst per ser aprovat a l’abril de 2020. La situació d’emergència sanitària derivada de la covid-19 va provocar l’endarreriment de la seva aprovació fins al 26 de juny.
Aprovades les bases, es va iniciar la convocatòria per a la presentació de sol·licituds, durant un període de 6 mesos, entre el 17 de juliol de 2020 i el 17 de gener de 2021.
Es van rebre un total de 31 sol·licituds de reconeixement, una de les quals va desistir del procediment mesos més tard, de manera que el nombre final de sol·licitants és de 30 persones.
Algunes característiques dels casos rebuts:
- Gènere: El 64% dels casos són d’homes i el 36% de dones.
- Edat: La mitjana d’edat en el moment dels fets era de 22,7 anys.
- Lloc dels fets: En el 80% dels casos, els fets van tenir lloc a Barcelona.
- Drets vulnerats: El dret més vulnerat va ser el de la integritat física, seguit de la integritat psíquica i moral, i en força menor mesura el de la integritat sexual.
- Empadronament a la ciutat: Del total de les 30 sol·licituds tramitades, 4 d’elles no compleixen el requisit formal del reglament d’estar empadronat a la ciutat de Barcelona en el moment de fer la sol·licitud (requeriment que està actualment en vies de canviar-se amb la modificació del reglament).
Un cop registrats els casos, es va procedir a investigar els fets històrics de cada cas amb la col·laboració d’un historiador contractat a l’efecte, així com a donar audiència als interessats per mantenir una entrevista amb els membres de la Junta de Valoració.
Després de les entrevistes es va fer una valoració de tots els casos, considerant-se que en tots 30 casos es donaven per acreditades les condicions per al reconeixement dels sol·licitants. No obstant això, atesa la manca d’empadronament a la ciutat de 4 de les persones, en aquests casos s’ha hagut de desestimar el reconeixement (a l’espera de poder reformar el reglament, on ja s’ha fet constar en una disposició transitòria que el seus casos rebran automàticament el reconeixement: “Les modificacions introduïdes per aquest reglament de modificació s’apliquen als expedients iniciats a l’empara de la normativa vigent amb anterioritat a la seva entrada en vigor en tot allò que beneficiïn les persones interessades, si bé tots els tràmits duts a terme d’acord amb la normativa anterior es consideren plenament vàlids i eficaços, sense que calgui retrotraure cap actuació”).
La voluntat del govern municipal és reformar el reglament i poder fer una segona convocatòria de sol·licituds, on donar cabuda tant a les persones que han quedat fora en aquesta primera convocatòria per la manca del requisit d’empadronament, com a qualsevol altra persona que no pogués fer la seva sol·licitud durant el termini de la primera.
La Junta de Valoració és un òrgan consultiu d’anàlisi i valoració nomenat per l’Ajuntament de Barcelona i format per les persones següents:
- Com a psicòlogues clíniques i de la salut: Anna Miñarro Sánchez i Cecília Gelpí Arroyo.
- Com a juristes especialistes en dret penal i de defensa dels drets humans: Rosa Ana Alija Fernández i August Gil Matamala.
- Com a historiadors especialistes en el període corresponent al darrer franquisme o tardofranquisme: Concepción Mir Curco i César Lorenzo Rubio.
Dia: 5 de juliol de 2022
Hora: 15.55 h
Lloc: Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona
Ordre de l’acte
– Obertura a càrrec de la conductora de l’acte, l’actriu Àngels Aymar.
– Benvinguda i intervenció de l’Im. Sr. Marc Serra, regidor de Drets de Ciutadania i Participació.
– Actuació musical d’obertura a càrrec del cantautor Quico Pi de la Serra, acompanyat per l’harmònica de Joan Pau Cumellas.
– Intervenció del Sr. August Gil Matamala, membre de la Junta de Valoració.
– Intervenció de la Sra. Roser Rius Camps, sol·licitant del projecte, en nom de totes les persones represaliades.
– Lliurament per part de l’Excma. Sra. Ada Colau, Alcaldessa de Barcelona, de l’Im. Sr. Marc Serra, regidor de Drets de Ciutadania i Participació, i de l’Ilm. Sr. Jordi Rabassa, regidor de Memòria Democràtica, de del llibret de record amb el dictamen i resolució als i les participants:
Sr. Tono Albareda Tiana
Sra. Isabel Alonso Dávila
Sr. Isidor Boix Lluch
Sra. Joana Conill Amelivia, en nom del seu pare Sr. Jordi Conill Vall
Sr. Antoni Lluís Corbella Jané
Sr. Ramon De Alòs-Moner Vila
Sr. Ramon Espuny Solé, en nom de la seva germana Sra. Maria Àngels Espuny
Sra. Carlota Falgueras Marsal
Sra. Maria Cristina Farré Agustín
Sr. José Gálvez Miguel
Sr. José Maria Gil Martínez
Sr. Miquel Inglés Pedrero
Sr. José Maria Isún Ferrer
Sr. Alexandre Martínez de Foix Llorenç, en nom del seu germà Sr. Jordi Martínez de Foix
Sr. Miguel Martínez Llanas
Sr. Ginés Martínez Serrano
Sra. Montserrat Milà Estrada, en nom seu i en nom del seu marit Sr. Luis Díaz Pérez
Sr. Antoni Montserrat Solé
Sr. Marc Aureli Muñoz de Bustillo Gallego, en nom del seu germà Sr. Gustau Adolfo Muñoz de Bustillo
Sr. Lluís Orri Riba
Sra. Clara Carme Parramón Homs
Sr. Emilio Penado Serra
Sra. Roser Rius Camps
Sr. Frederic Sánchez Juliachs
Sra. Ascensió Solé Puig
Sr. Carles Vallejo Calderón
– Cloenda a càrrec de l’Ilm. Sr. Jordi Rabassa, regidor de Memòria Democràtica.
– Actuació musical de tancament amb Quico Pi de la Serra i Joan Pau Cumellas.